Hej!
Blir snart tokig på det här med att köpa lås till vår nya ytterdörr. I dörren sitter en låskista från Assa (2002). Vi ska alltså köpa handtag och lås. Handtaget har vi hittat vilket vi vill ha men att köpa själva låset var krångligare än jag kunde tro.
Har läst och läst men jag blir inte klok! Vi vill alltså ha vred på insidan och lås med nyckel på utsidan.
Det jag läst mig till är att man ska ha en rund cylinder för att det ska vara tillräcklig säkerhetsklass på en ytterdörr i privatbostad. Men, det enda jag kan hitta då är runda dubbla låscylindrar med nyckellås även på insidan?! Vad gör jag?! Vad har jag missat? När jag tex kollar på Bauhaus är det enda som finns som är en rund cylinder en dubbelcylinder med nyckel på både in- och utsidan.
https://www.bauhaus.se/cylinder-ass...MI6uOcs73fgQMVhOJRCh2OOwqEEAQYAiABEgJLSPD_BwE
Snälla hjälp
Mvh
Blir snart tokig på det här med att köpa lås till vår nya ytterdörr. I dörren sitter en låskista från Assa (2002). Vi ska alltså köpa handtag och lås. Handtaget har vi hittat vilket vi vill ha men att köpa själva låset var krångligare än jag kunde tro.
Har läst och läst men jag blir inte klok! Vi vill alltså ha vred på insidan och lås med nyckel på utsidan.
Det jag läst mig till är att man ska ha en rund cylinder för att det ska vara tillräcklig säkerhetsklass på en ytterdörr i privatbostad. Men, det enda jag kan hitta då är runda dubbla låscylindrar med nyckellås även på insidan?! Vad gör jag?! Vad har jag missat? När jag tex kollar på Bauhaus är det enda som finns som är en rund cylinder en dubbelcylinder med nyckel på både in- och utsidan.
https://www.bauhaus.se/cylinder-ass...MI6uOcs73fgQMVhOJRCh2OOwqEEAQYAiABEgJLSPD_BwE
Snälla hjälp
Mvh
Redigerat:
Bästa svaret
Det beror på vilken låsklass du vill uppnå samt om det finns utrymningskrav.
Låshus i högre klasser där man låser ett helt varv är inte konstruerade för vanligt vred på insidan utan till de ska vredcylinder 13 användas, sedan finns det olika regler beroende på miljön det är monterat i för vilka klasser man kan uppnå, t.ex höjd över mark/ståplan och om det finns fönster osv.
Om man vill ha vanligt vred så bör man använda låshus 565 men det är inte certifierat i kl3.
Låshus i högre klasser där man låser ett helt varv är inte konstruerade för vanligt vred på insidan utan till de ska vredcylinder 13 användas, sedan finns det olika regler beroende på miljön det är monterat i för vilka klasser man kan uppnå, t.ex höjd över mark/ståplan och om det finns fönster osv.
Om man vill ha vanligt vred så bör man använda låshus 565 men det är inte certifierat i kl3.
Produkter som diskuteras: "låshus 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
857 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
