Hej. Andra året med poolen, men första året med grönt vatten..
Inget hjälper! Inget!
Har lagt så mycket pengar på all klor, flock, alg medlar så det inte klokt, men poolen blir inte klarare för det....

Fyllde på poolen (under tiden så att poolen var ren och vattnet var genomskinligt)
Nästa morgon var poolen grön
Schokklorerade
Tillsatte algmedel om ca 15 timmar
Vattnet blev genomskinligt med med grön nyans.
Sen har jag chokklorerad igen.
Ingen resultat!
Sen Tillsatte jag flockmedel.
Poolen blev inte klarare....

Vad gör jag för fel?

Ligger typ en svart dimma på botten (se bild 3)

• Grönskimrande pool med grönaktigt, genomskinligt vatten omgivet av grönska och berg, med ett blått pooltillbehör synligt vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönfärgad pool med hexagonalt mönstrad botten, en blå flytande enhet synlig, grumligt vatten med mörk bottenfärg.
    Skapa konto
  • Grön pool med hexagonal kakelbotten, reflektioner av träd i vattnet och ett blått rund föremål på ytan.
    Skapa konto
Har du någon cirkulation på vattnet?
Sandfilter?

Kommunalt vatten eller egen brunn?
Är PH ok?

K
Flockmedel var värdelöst i våran pool.
Det blev så finfördelat att jag knappt fick bort det med håven.

T TheSwoopis skrev:
Har du någon cirkulation på vattnet?
Sandfilter?
Sandfilter, kommunal vatten och ph på rätt nivå. Dock klor ligger lite för höjd idag , men under 5 (tror det vad 3-5 som var ok för att hälla i flockmedel).
Vattnet var ju fin och genomskinligt första dagen när vi fyllde poolen, men sen dess var det kaos...

T tgr_se skrev:
Kommunalt vatten eller egen brunn?
Är PH ok?
Sandfilter, kommunal vatten och ph på rätt nivå. Dock klor ligger lite för höjd idag , men under 5 (tror det vad 3-5 som var ok för att hälla i flockmedel).

Vattnet var ju fin och genomskinligt första dagen när vi fyllde poolen, men sen dess var det kaos...

Vad det än är så måste det ju filtreras bort. Man kan inte hälla i nå undermedel och tro att det ska "klara" vattnet på nåt vis. Allting man kan hälla i är till för att det inte påväxt i vattnet ska kunna ske. Ingen process som fungerar tvärtom. Antagligen var väl duken inte rengjord ordentligt.

Kan du ha någo smuts i filtret och ledningarna som nu det nya vattnen har tagit med sig?

har du kört cirkulation dygnet runt hela tiden sedan du fyllde? Om inte så gör det. Brukar ta mig en vecka ungefär med konstant cirkulation för att få min pool klar på våren, brunnsvatren från grävd brunn med mycket järn och humus.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Kolla alkalinitet på vattnet, ska ligga mellan 80-120.
När det är OK, kolla PH igen.
Och sen är det chockklorering och backspolning var 5-6:e timme som gäller.

L Lyusik90 skrev:

Är du säker på att det cirkulerar ordentligt när du kör pumpen också? Luftbubblor i rören har en förmåga att hindra flödet väldigt effektivt :)

Vi har lite uppvärmning också och då skiktar sig vattnet rejält, varmt vatten på ytan och iskallt på botten. För att komma åt problemet suger jag nu både på ytan med skimmer och botten i avtappningshålet. Dessutom har jag satt dit ett plast-t-stycke där vattnet sprutar in i poolen och vinklat det så att det blir lite omrörning i vattnet. Det KAN ju vara så att du antingen pumpar runt väldigt lite vatten, eller bara pumpar runt det varma ytvattnet så att det kalla bottenvattnet ligger helt stilla och grönt.

Alltså, rör om ordentligt så att skiten befinner sig i allt vatten och framförallt det som sugs in i pump/filter.

F
Som redan sagts. Rengör filter mm, chockklors och lår det cirkulera konstant en vecka. Backspola några gånger mer dag.

Vad har du för kapacitet på pumpen?

Nissens
L Lyusik90 skrev:
Du svarade inte på om du har cirkulation på vattnet….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.