3 692 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Hjälp. Vad heter/är detta?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Aha, där ser man. Bra att få reda på det.Akzid skrev:
//Patrik
Kan det inte vara så att motorskyddet sitter som en effektvakt så att elptronen ej kan gå in om strömförbrukningen i huset överstiger 20A? Bara en tanke... I sådana fall kanske det är dumt att ta bort den, det man kan göra är att ersätta den med en som återställer sig själv, så slipper man trycka in den manuellt...
Som framgått ovan är det ett överströmsskydd av bimetalltyp ofta använt som motorskydd tillsammans med en kontaktor. Men i ditt fall skulle jag tro att användningen är en fattigmansvariant av belastningsvakt för att skydda huvudsäkringarna. Det är därför den är lagd att bryta bort elpatroner i pannan, den ska därför vara ställd så att återställning sker automatiskt när den svalnat.SuperMicke skrev:Ursäkta den dåliga bilden, men vad är detta?
[bild]
Nån typ av (automat)säkring har jag förstått. Det finns en ratt som man kan justera mellan 18-22,5A samt en liten knapp som man kan åteställa med om den löser ut. Är detta nån gammal typ av säkring? Varför är skillnaden mot en dvärgbrytare och varför är den ställbar?
Den löste ut när det var som kallast och pannan gick på högvarv (elpatron) men det har hänt efter det också, så jag undrar om det är nåt med elpatronerna eller om det är säkringen som spökar?
[bild]
Sitter den invid någon central, inkopplad i matningen till den?
Det är ju enkelt att koppla förbi den om den orsakar problem.
De mer erfarna elektrikerna här borde sett liknande, det var inte helt ovanligt med denna lösning ibland förr.
Det kanske mest är för din skull så att du förstår vad som menas, Tex är det inte ok att byta "strömställare" oavsett typ. Det skulle ju kunna vara en högspänningsbrytare och 1000 Ampere och jag kan garantera att det inte är nått som vem som helst får byta. Inte ens om man har nödig kännedom.
Jag har inga problem att förstå vad som menas.elmont skrev:
Däremot har jag problem med människor som tror att det är termerna som är det viktiga...
Om du läser tråden lite längre upp så märker du att det framgick tidigare att 16A var begränsingen, ja. Men tack för att du exemplifierade ytterligare en gång.
Vad har en förklaring av "fackuttryck" med detta att göra?
Man kan ju läsa lite olika jag läser: mellan 18-22,5A och Den är inställd på 20A. Sedan är det nån som säger:Räcker det inte med nödig kännedom för att BYTA EN STRÖMSTÄLLARE? Då borde detta vara hempuleritillåtet.
Vilket naturligtvis är helt felaktigt i det här fallet.
Vilket naturligtvis är helt felaktigt i det här fallet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nu vill inte jag lägga mig i, men inget mer behöver tilläggas efter "Elmont":s sista inlägg.
Edit: nästsista inlägg.
//Patrik
Edit: nästsista inlägg.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Det här inlägget har drunknat i mängden. Inte uteslutet att det faktiskt kan vara så.elmont skrev:
SuperMicke: Vad är det för kabel och hur är den förlagd?
Vad sitter det för slags säkring i centralen?
Vad har elpatronerna för effekt?
Det är inte särskilt troligt att man isåfall satt ett bimetallskydd som sen kopplats in i någon manöverkrets som framgår av bilden. En motorskyddsbrytare hade däremot tjänat det syftet bättre. Det ser ut som att det ligger svarta RK/MK 6 på reläet och manövern kopplad via svart och blå i en kabel som kommer in i kapslingen.Bo.Siltberg skrev:
Thewolf ligger nog närmast sanningen i sitt inlägg. Vi får se när TS kommer igen.