Hus byggt 1950. Elcentralen i källaren till de lägenheter som finns i trapphuset. Jag har öppnat locket på väggdosan i källaren, som tillhör mitt elskåp. (Markerat i bild)

Jag tänker ej vidröra dessa gamla torkade kablar, men kan ni med bilderna konfirmera att det är 1-fas ? ...högst troligen.(Enligt tidigare inlägg med bild på min central, så tror jag man konstaterade 1-fas. 56kvm gammal lägenhet)

De friska kablarna svart+blå går ner till mätarskåpet.

Anledningen till min fråga är att i min central uppe i lägenheten så har jag noterat två inkommande(?) svarta gamla kablar. Varje kabel har 3st ledare. Alltså totalt 6st ledare. Men, en va ledarna är avklippt. De resterande 5 ledarna är kopplade till centralen. Hur kan jag inte se eller avgöra. Jag är inte elektriker.

Därför ville jag se i källaren hur det ser ut, men här kan jag inte avgöra heller till 100%. Det ser dock ut som att det kan vara två ihoptejpade kablar som går upp till mig.

Varför en av ledarna är klippt vet jag ej.

• Öppnad väggdosa i källare med gamla och nya kablar, inklusive svart och blå kabel, synliga i en sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggdosa från 1950-tal med gamla kablar, inklusive tydlig svart och blå ledning samt gammal tejpad kabel med gul märklapp i en källare.
    Skapa konto
  • Öppen elinstallation i ett vägguttag med synliga kablar, inklusive en blå och en svart kabel, omgivet av murbruk och gips.
    Skapa konto
  • Öppen elinstallation i en vägg; rund hålighet med blå och svart kabel ansluten till kopplingsplint, fastsatt i gammal puts.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsdosa i vägg med blå och svart elkabel ansluten till sockerbit.
    Skapa konto
  • Elcentral med tre elmätare på en ojämn vägg, ovanför syns ett cirkulerat hål med en plastpåse, samt en skylt om jordning och kortslutning.
    Skapa konto
RoTe
Den där elen behöver göras om

RoTe RoTe skrev:
Den där elen behöver göras om
Att den är gammal och behöver bytas förstår jag, och jag hoppas föreningen kan skynda på detta jobb. Är det något utöver åldern på kablarna menar du?

Kan du också se om det är mer än en fas som slingrar sig i ormboet?

RoTe
Du behöver en elektriker

Det ser ut att vara tre faser i den där dosan i alla fall. Hur ser det ut i lägenheten?

Det borde synas på elmätarens display om den har tre faser.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Ser inget som antyder att det skulle finnas 3 faser.
Om det endast går 2 ledare från mätaren så är det bara matat med en fas till dosan.

Jag har svårt att följa de äldre ledningarna, sannolikt är det endast 1-fas. Även om det skulle finnas 4 gamla gamla ledare som leder upp till lägenheten, kan man starkt ifrågasätta lämpligheten i att dra nya ledare från mätaren i syfte att försöka driftsätta eventuellt befintliga gamla ledare med 3-faser.

Börjar man gräva i de gamla ledningarna finns det en risk att man åker på en "akut" omdragning, utan övre gräns på kostnaderna.

Jag skulle inte röra installationen i annat syfte än att byta samtliga ledningar upp till lägenheten.
Men jag skulle heller inte laga något som inte är trasigt, även om jag förstår att det mycket väl kan finnas behov av 3 faser i en modern lägenhet.

Lekmannabedömningen är att oavsett antal ledare, är installationen sannolikt att betrakta som 1-fas.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Kan väl varit så att du haft två svarta trådar upp tidigare sedan drog någon en ny nolla för den ska vara blå och då får du ju en svar över som är klippt.

RoTe RoTe skrev:
Du behöver en elektriker
Snälla sluta skriva

useless useless skrev:
Det ser ut att vara tre faser i den där dosan i alla fall. Hur ser det ut i lägenheten?

Det borde synas på elmätarens display om den har tre faser.
Hur ser jag detta på displayen?

(Enligt gamla bygg-gubben som bor i huset så har han själv med elektriker fixat 3-fas i hans större lägenhet. Man ser att hans elskåp är större än övriga i källaren. Så jag vill tro att bara hans har 3-fas)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.