A Andreas_1977 skrev:
Jag och min fru är intresserade av ett äldre hus. Vi har fått ta del av besiktningsprotokollet
Skulle gärna vilja höra andras åsikter om det. Om det är ok
Inget som gör att jag drar öronen åt mig i alla fall. De anmärkningar som tas upp känns inte orimliga utifrån vilket hus det är. Underhållsåtgärdena känns hanterbara.

Troligen bör man räkna med en större insats med taket på 5-10 års sikt. Men det kan nog vara skönt att göra en kontroll av taket för bedöma skicket.
 
A Andreas_1977 skrev:
Jag och min fru är intresserade av ett äldre hus. Vi har fått ta del av besiktningsprotokollet
Skulle gärna vilja höra andras åsikter om det. Om det är ok
Jag skulle nog vilja veta driftkostnader på ombyggda avloppet, om det har krav på ett serviceavtal vilket inte är helt gratis. Hur komplext är vattenreningen med tanke på kalk, aggressivt, järn, radon, natrium etc. Blir ju lika många filter som problem och ger en mer serviceintensivt system och sällan ett perfekt vatten.
 
H håbbe1961 skrev:
Jag skulle nog vilja veta driftkostnader på ombyggda avloppet, om det har krav på ett serviceavtal vilket inte är helt gratis. Hur komplext är vattenreningen med tanke på kalk, aggressivt, järn, radon, natrium etc. Blir ju lika många filter som problem och ger en mer serviceintensivt system och sällan ett perfekt vatten.
Vet bara att driftkostnaden för hela bostaden ligger runt 2000kr i månaden. Har väl gått upp lite med tanke på elen. Vattnet är kontrollerat och godkänt.
Verkar finnas två brunnar men en används inte till dricksvatten
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Inget som gör att jag drar öronen åt mig i alla fall. De anmärkningar som tas upp känns inte orimliga utifrån vilket hus det är. Underhållsåtgärdena känns hanterbara.

Troligen bör man räkna med en större insats med taket på 5-10 års sikt. Men det kan nog vara skönt att göra en kontroll av taket för bedöma skicket.
Jo taket kan jag tänka mej kommer behöva bytas, men det är samma på det huset vi har nu.
Det vi var mest oroliga för var fukten i källaren. Vi har aldrig haft hus med källare/krypgrund tidigare
 
A Andreas_1977 skrev:
Vet bara att driftkostnaden för hela bostaden ligger runt 2000kr i månaden. Har väl gått upp lite med tanke på elen. Vattnet är kontrollerat och godkänt.
Verkar finnas två brunnar men en används inte till dricksvatten
Eget avlopp är en dyr grej om det strular med den hårdare miljö kraven och det nuvarande börjar närma sig 10 år. Skulle nog använda undersökningsplikten och dubbelkolla med miljökontoret vad, som är installerat vilket avgör livslängd och vilka krav på underhåll det finns vilket avgör löpande utgifter. Svaret på vattnet likaså. Uppgifterna som framkommer i försäljningen måste man kolla speciellt de som inte kollats i en besiktning.
 
H håbbe1961 skrev:
Eget avlopp är en dyr grej om det strular med den hårdare miljö kraven och det nuvarande börjar närma sig 10 år. Skulle nog använda undersökningsplikten och dubbelkolla med miljökontoret vad, som är installerat vilket avgör livslängd och vilka krav på underhåll det finns vilket avgör löpande utgifter. Svaret på vattnet likaså. Uppgifterna som framkommer i försäljningen måste man kolla speciellt de som inte kollats i en besiktning.
Tack för svaret. Kanon med sån info här
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.