mycket tilläts förr, min fars hus från slutet av 50-talet har OJORDADE uttag utan petskydd utomhus bara några decimeter upp från backen!

sverre skrev:
Jag har inte hört talas om det, men det jag kan tänker på är att om golvet är ledande (vilket betonggolv är men inte torra trägolv) så ska det vara jordat. Lägger man klinker på ett befintligt golv är jag tveksam till att det blir ledande (man får ju naturligtvis mäta upp det).

Tanken med ojordade uttag är ju att dom finns i en miljö utan jordpotential, annars blir det farligt.

Lägger man in klinkergolv och detta får jordpotential = Jordade uttag.
Får det inte jordpotential, ha kvar dom ojordade uttagen (säger jag tills någon bättre vetande rättar mig)
Jag är bredd att hålla med dig, att man för fick ha ojordede uttag var ju för att man hade skyddsformen "isolerad miljö". I rådet i de gamla föreskrifterna står att läsa;
"Rum med golv av betong, klätt med matta med goda isolerande egenskaper, jämställes med rum med isolerande golv"
Golvet skall hålla en övergångsresistans om minst 50 000ohm för att anses vara isolerande, isolationsförmågan skall inte bli starkt nedsatt genom väta eller kemiska änmen. Jag vet däremot inte vad ett klinkersgolv har för övergångsresistans.  :-?

Denna skyddsform är inte tillåten i sverige längre därför måste man skyddsjorda överallt.  :)

Och då åter till huvudfrågan. Gör man helt fel om man sätter klinker i en gammal hall med ojordade eluttag utan att jorda dessa?

Har skickat frågan vidare, får se vad jag får för svar. :-/

Erik_D skrev:
Man får inte sätta ojordade uttag NÅNSTANS nuförtiden, däremot byta ut befintliga.
Ang vattenradiator så har du helt rätt, det är märkligt att detta tilläts en gång i tiden..
Det handlar inte om ett nybygge, utan fler radiatorer är installerade pga övergång från olja->värmepump..

MickeM skrev:
Har skickat frågan vidare, får se vad jag får för svar.  :-/
Är det "Verkets" utlåtande du väntar på?
Är nyfiken på svaret ::)

sverre skrev:
[quote author=MickeM link=1140069579/0#18 date=1140440771]Har skickat frågan vidare, får se vad jag får för svar.  :-/
Är nyfiken på svaret ::)[/quote]

Jag tror han rådfrågar voltimum, tyckte mig se frågan där.

Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=sverre link=1140069579/0#20 date=1140457521][quote author=MickeM link=1140069579/0#18 date=1140440771]Har skickat frågan vidare, får se vad jag får för svar.  :-/

Jag tror han rådfrågar voltimum, tyckte mig se frågan där.[/quote]

Jag brukar fråga på båda iställena ibland. Frågar man verket så tar det väl någon månad innan dom svarar om inte ringer, ligger någon fråga där nu som jag inte fått svar på än. Annars är voltimum bra, Mats har koll på föreskrifterna, nu som då och William har ju praktiskt taget skrivit blå boken.  ;)

MickeM skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1140069579/0#21 date=1140473169][quote author=sverre link=1140069579/0#20 date=1140457521][quote author=MickeM link=1140069579/0#18 date=1140440771]Har skickat frågan vidare, får se vad jag får för svar.  :-/

Jag tror han rådfrågar voltimum, tyckte mig se frågan där.[/quote]

Jag brukar fråga på båda iställena ibland. Frågar man verket så tar det väl någon månad innan dom svarar om inte ringer, ligger någon fråga där nu som jag inte fått svar på än. Annars är voltimum bra, Mats har koll på föreskrifterna, nu som då och William har ju praktiskt taget skrivit blå boken.  ;)[/quote]
Japp, håller med. Jag har också testat forumet där. [smiley=thumbsup.gif]

Fick i princip samma svar som jag skrev innan. Man får mäta sig fram och isolationsmotståndet skall vara minst 50000ohm. Gäller det bara några få uttag kan det vara lika bra att jorda direkt, vet inte vad ett klinkersgolv håller för övergångsresistans beror iof lite på var det är lagt.
:-?

Tackar för eran tid med detta. Själv tog jag för givet att golvtyp inte hade med saken att göra om det ska vara jordat eller ej. Lite följdfrågor nu då.
Vilket år började dessa regler gälla?
Vid klinker på bef träbjälklag måste man nästan kunna klara sig utan i de flesta fallen va?

Benno. skrev:
Bra att få frågan ventilerad men varför tveka att få upgraderat till jordade uttag i hallen?
Kostnads fråga kanske??
För min del är det lugnt då jag behåller mina fina Granplank i hallen och uppgraderar till jordat i hela huset vartefter. Men för många så kommer nog total kostnaden för att lägga klinker i hallen skjuta i höjden då hallen ofta är centralt placerad och elen ofta tar den vägen genom huset. Då blir det hel omdragning med ny central i många fall för elektrikern vill nog inte bara dra fram en jordtråd i gamla rör i dagens läge.

Hej. Nu har det gått några år sedan denna fråga var på tapeten.Är det någon insatt med behörighet som vet vad som gäller idag 2013? Jag har köpt en bostadsrätt där någon tidigare ägare lagt in klinkers i hallen, samt även byggt in ett element och satt ett vägguttag i en skapad gipsvägg ( det är betong överallt annars). Har hela tiden trott att uttaget var jordat då uttaget var så, men när jag öppnade det för att göra en förlängning och sätta ett uttag till längre bort, upptäckte jag att jordsladden var kapad vid höljet. Alltså var det ojordat, troligen pga av att resten i hallen är så? Jag är osäker på om det funnits något uttag från början, men ska fråga en granne som har samma typ av hall fast orenoverad. Vad gör jag? Byter det befintliga till ett ojordat och förlänger till ett nytt dito? Så slipper ev ny ägare känna sig lurad också. Kan inte detta räknas som dolt fel?

Du ska byta till jordat, inget annat, både i vägguttag och lamputtag i taket.

BerraBrus skrev:
Hej. Nu har det gått några år sedan denna fråga var på tapeten.Är det någon insatt med behörighet som vet vad som gäller idag 2013? Jag har köpt en bostadsrätt där någon tidigare ägare lagt in klinkers i hallen, samt även byggt in ett element och satt ett vägguttag i en skapad gipsvägg ( det är betong överallt annars). Har hela tiden trott att uttaget var jordat då uttaget var så, men när jag öppnade det för att göra en förlängning och sätta ett uttag till längre bort, upptäckte jag att jordsladden var kapad vid höljet. Alltså var det ojordat, troligen pga av att resten i hallen är så? Jag är osäker på om det funnits något uttag från början, men ska fråga en granne som har samma typ av hall fast orenoverad. Vad gör jag? Byter det befintliga till ett ojordat och förlänger till ett nytt dito? Så slipper ev ny ägare känna sig lurad också. Kan inte detta räknas som dolt fel?
Dolt fel finns det inget som heter när det gäller bostadsrätt.
Att bråka med säljaren över ett uttag som kostar 100 kr känns onödigt. Byt uttaget bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.