Men det roliga är att dom sitter rätt. Har trippelkollat in och ut rören från vp och vad som står på givarna och dom sitter rätt. Kan ta kort så får ni se. Jag vill oxå tro att dom sitter fel. Men tydligen inte. För när den avfrostar så blir brine in 9 grader varm och ut lite kallare om ja minns rätt. Men ut borde vara varmare eftersom det är den som avfrostar... eller?

H
Vid avfrostning ska det bli varmare ut och då blir in lite kallare, normalt enligt naturlagarna när det kyls av ute .
Verkar vara många frågetecken här , kan du prova och se vad som händer med skifte, bara för att.

Klart ja kan prova. :) gjorde en manuell avfrostning nu bara för att kolla givarna. Brine ut är varmare upp tills den blir 11 grader. När den är 11 grader är brine in 9 grader. sen blir brine in varmare än brine ut. tills ja avsluta avfrostningen vid brine in 18 grader och brine ut var 12 grader.

H
Är kompressorn i gång då avfrostningen är på gång, då kan den bli lite kallare än in i första skedet eftersom den kyls av ute.
Nu vet jag inte hur det går att ställa värdena på VP , finns säkert något om avfrostning, det med att den inte vet när den frostade av är nog normalt, det går nog bara efter givarsignaler

Nej den är inte igång när den avfrostar. Kan ställa avfrostningkurvor. Det är typ det jag kan ställa in. Samt när fläkten ska slås av.

H
Nu kan jag inte säga riktigt vad som kan hända. men om du skriver upp alla värden du har nu och gör fabriksreset, i bland kan det vara till hjälp om det skulle vara någon parrameter som står lite fel, blir att starta om från noll, lika som vid nyinstallation

H Hjulbent skrev:
Nu kan jag inte säga riktigt vad som kan hända. men om du skriver upp alla värden du har nu och gör fabriksreset, i bland kan det vara till hjälp om det skulle vara någon parrameter som står lite fel, blir att starta om från noll, lika som vid nyinstallation
Har redan provat det utan resultat tyvärr. Fler förslag? :)

Nu är det -5 minus här enligt pumpen nu avfrostar den efter ca 90 min. Känns mer normalt. Och helt plötsligt så kan den avfrosta 10 min mellan varje avfrostning en hel dag. Så det är så konstigt att det kan skilja så mycket vid samma temperaturer. Ena stunden vill den bara avfrosta andra inte. Längsta som den höll på med 10 min avfrostningar var i tre-fyra dagar. Då hade vi 16 grader inne. Mindre roligt. Och det var en vecka innan jul. Så det är tydligen ett fel som bara dyker upp. Jag har ringat in att mellan -2 till -5,-6 så kan den krångla med dessa avfrostningar. När den gjorde som mest så ändrade vi avfrostningskurvorna och då blev det bättre. Så jag personligen tror att problemet ligger vid att brine in är för kall mot vad den borde vara men ingen annan kan berätta vilka temperaturer deras ligger på så jag har något att jämföra med och dom flesta siffror ja hittar handlar om bergvärme. Tempgivare är hel. Jag funderar på om det är fläkten ute som snurrar för fort så det blir för kallt för fort. Så vet någon om det hela tiden står h på deras fläkt vid dessa temperaturer. Kan inte komma på varför den annars blir så kall så fort efter en avfrostning eftersom avfrostning går efter brine in kurvan.

Kan inte vara så att man måste byta glykol blandningen i brine rören? Därför den blir kall så fort tänkte jag. Bara en vild gissning. Tänkte på bilar så måste man byta efter ett antal år. Kanske samma sak med det här?

Just Atrian är känd för att vara väldigt känslig på glygolblandningen. Det kan ju vara nåt som har hänt med vätskan så att den har försämrats med tiden...

useless useless skrev:
Just Atrian är känd för att vara väldigt känslig på glygolblandningen. Det kan ju vara nåt som har hänt med vätskan så att den har försämrats med tiden...
Har aldrig hört eller sett något på nätet om det. Men eftersom allt annat fungerar som det ska så börjar mina idéer sina. Har bytt plats på givarna nu för nu håller den på med 10 min mellan varje och tempen sjunker snabbt i huset när det är -11 grader ute. Ser dock att pumpen visar -7

H
Mathias Smolarek Johansen Mathias Smolarek Johansen skrev:
Ser dock att pumpen visar -7
Kolla in om det går att kompensera utomhusgivaren i datan, ibland går det att variera mellan + 5 och - 5 där.och då ställer du ner med tex - 4

H Hjulbent skrev:
Kolla in om det går att kompensera utomhusgivaren i datan, ibland går det att variera mellan + 5 och - 5 där.och då ställer du ner med tex - 4
Tror inte ja kan göra det faktiskt. Ska kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.