Har jätte problem med min atria . Så fort det är mellan -2 till -6 ca ute så avfrostar våran pump var 10 minut! Via har luft/vatten. Den är ca 12 år gammal. Har haft reperatör här som kollar gasnivå och givare. Bytt en temp givare samt någon annan del som har med avfrostning att göra. Kommer inte ihåg vad den hette. Våran brine in är alltid kallare än brine ut. Brine in går fort ner till -10 ca och sen går det lite segare ner -12 -13 sen avfrostar den. Har ändrat båda avfrostningskurvorna till max minus. Då gick det lite bättre ett par dagar. Brine in ska väl inte vara kallare än brine ut? Vad kan det vara för fel annars? Dom sa att pumpen gick över förväntan för just då gick den bättre. Dom kan inte hitta några fel på något. Dom förstår problemet men kan inte lösa det. Så därför vänder jag mig till er. Snälla hjälp mig. Är väldigt tråkigt att så fort det är ett par grader minus så ska vi frysa ihjäl inne för den gör inge värme utan avfrostar var 10:e minut.
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Givet att du haft servicemontör på plats så kanske service punkter är utförda men om inte. Ja i den lådan sitter ett av två smutsfilteter som kan vara intressant att kolla av. Se lånad bild och läs din manual innan.
Har inget smutsfilter där. Har kollat det. Har ett filter som sitter på kallvatten till pumpen. Och det är rengjort. Min brine in är kallare än min brine ut. Och det skiljer 4-5 grader. Har gas i systemet för det har dom kollat. Har glykol i systemet för det har dom kollat med. Jag vill att tempgivarna ska sitta fel för då kan ja fixa det. Men dom verkar sitta rätt. Tyvärr.
Någon annan som har en thermia så ja kan jämföra brine siffror med?
Hur går brainpumpen om den går för sakta så kyls brain av rätt häftigt , har du slangar på brain ut , känn på dom, är dom stela så kan dom ha satt igen sig genom, det händer på äldre VP .Kvaliteten var inte bra på den tiden, bättre idag
Vi har rör på brine. Som är isolerade. Och pumpen står i läge 2 utav 3 ingen som ändrat på cirkulationen.H Hjulbent skrev:
Det SKA sitta ett smutsfilter där. Har du kollat så de inte har kopplat tillopp och retur fel på utedelen?Mathias Smolarek Johansen skrev:
Har inget smutsfilter där. Har kollat det. Har ett filter som sitter på kallvatten till pumpen. Och det är rengjort. Min brine in är kallare än min brine ut. Och det skiljer 4-5 grader. Har gas i systemet för det har dom kollat. Har glykol i systemet för det har dom kollat med. Jag vill att tempgivarna ska sitta fel för då kan ja fixa det. Men dom verkar sitta rätt. Tyvärr.
Fel av mig. På köldbärarar sidan är pumpen i läge 3.