Har jätte problem med min atria . Så fort det är mellan -2 till -6 ca ute så avfrostar våran pump var 10 minut! Via har luft/vatten. Den är ca 12 år gammal. Har haft reperatör här som kollar gasnivå och givare. Bytt en temp givare samt någon annan del som har med avfrostning att göra. Kommer inte ihåg vad den hette. Våran brine in är alltid kallare än brine ut. Brine in går fort ner till -10 ca och sen går det lite segare ner -12 -13 sen avfrostar den. Har ändrat båda avfrostningskurvorna till max minus. Då gick det lite bättre ett par dagar. Brine in ska väl inte vara kallare än brine ut? Vad kan det vara för fel annars? Dom sa att pumpen gick över förväntan för just då gick den bättre. Dom kan inte hitta några fel på något. Dom förstår problemet men kan inte lösa det. Så därför vänder jag mig till er. Snälla hjälp mig. Är väldigt tråkigt att så fort det är ett par grader minus så ska vi frysa ihjäl inne för den gör inge värme utan avfrostar var 10:e minut.
 
Vilken är in och vilken är ut?
 
  • Utrymme med värmepanna och ledningar, fråga om rörens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Du pratar om brain som blir minus och avfrostning, är lite skillnad, hitttar inte manualen, är det en utedel eller borrhål
 
H Hjulbent skrev:
Du pratar om brain som blir minus och avfrostning, är lite skillnad, hitttar inte manualen, är det en utedel eller borrhål
TS skriver ju att det är en luft/vatten
 
Thermia atria är en luft/vatten-varmepump med kompressorn och förångaren i Innedelen. Mellan inne- och utedelen cirkulerar glykolblandat vatten.
 
Det nedre röret borde vara det där brinet går ut. Det ska vara kallare. Den där lådan på röret innehåller säkert ett smutsfilter. Har du rengjort det?

Schematisk illustration av värmepump med mått och anslutningar, inklusive position för brinerör och smutsfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LarsSvensson80
Givet att du haft servicemontör på plats så kanske service punkter är utförda men om inte. Ja i den lådan sitter ett av två smutsfilteter som kan vara intressant att kolla av. Se lånad bild och läs din manual innan.
 
  • Rörsystem med anvisningar om hur man stänger och öppnar smutsfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inget smutsfilter där. Har kollat det. Har ett filter som sitter på kallvatten till pumpen. Och det är rengjort. Min brine in är kallare än min brine ut. Och det skiljer 4-5 grader. Har gas i systemet för det har dom kollat. Har glykol i systemet för det har dom kollat med. Jag vill att tempgivarna ska sitta fel för då kan ja fixa det. Men dom verkar sitta rätt. Tyvärr.
 
H
Hur går brainpumpen om den går för sakta så kyls brain av rätt häftigt , har du slangar på brain ut , känn på dom, är dom stela så kan dom ha satt igen sig genom, det händer på äldre VP .Kvaliteten var inte bra på den tiden, bättre idag
 
  • Gilla
oukach
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Hur går brainpumpen om den går för sakta så kyls brain av rätt häftigt , har du slangar på brain ut , känn på dom, är dom stela så kan dom ha satt igen sig genom, det händer på äldre VP .Kvaliteten var inte bra på den tiden, bättre idag
Vi har rör på brine. Som är isolerade. Och pumpen står i läge 2 utav 3 ingen som ändrat på cirkulationen.
 
Mathias Smolarek Johansen Mathias Smolarek Johansen skrev:
Har inget smutsfilter där. Har kollat det. Har ett filter som sitter på kallvatten till pumpen. Och det är rengjort. Min brine in är kallare än min brine ut. Och det skiljer 4-5 grader. Har gas i systemet för det har dom kollat. Har glykol i systemet för det har dom kollat med. Jag vill att tempgivarna ska sitta fel för då kan ja fixa det. Men dom verkar sitta rätt. Tyvärr.
Det SKA sitta ett smutsfilter där. Har du kollat så de inte har kopplat tillopp och retur fel på utedelen?
 
L lordi skrev:
Det SKA sitta ett smutsfilter där. Har du kollat så de inte har kopplat tillopp och retur fel på utedelen?
Rätt kopplat mellan innerdel och ute del
 
Mathias Smolarek Johansen Mathias Smolarek Johansen skrev:
Rätt kopplat mellan innerdel och ute del
 
  • Väggmonterade vattenrör med stängda röda ventiler och en plastlåda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.