7 163 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Hjälp! Thermia Agria 8
Påfyllningsarmatur och avluftning av brain vid uppstart av VP , den vänstra är lite stängd, den högra är lite osäkert med men ska nog stå på tvären för att vara öppen rakt igenom, annars skulle det vara tvärstopp. Har ni märkt om fläkten ändrar fart vid något tillfälle.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nä det har jag inte märkt. Bara att den kör på hög hela tiden i stort sett. Kranarna står rätt nu säger vvs experternaH Hjulbent skrev:
Framkommer inte om huset är vid öppen sjö vintertid, är mycket fukt i luften då och kommer att isa rätt bra vid minus, det jag tänkte på är att det är en fartvind genom kollektorn och då blir avkylningseffeketn enormt mycket större och finns det då fukt i luften så isar det nog rejält. När den frostar av blir det helt rent i utedelen då så det inte finns någon is kvar och var finns ispåväxten som mest
Bör inte vid en sjö. Bor utanför ett samhälle. Är inte mycket is när den vill avfrosta efter 10-15 Min...H Hjulbent skrev:Framkommer inte om huset är vid öppen sjö vintertid, är mycket fukt i luften då och kommer att isa rätt bra vid minus, det jag tänkte på är att det är en fartvind genom kollektorn och då blir avkylningseffeketn enormt mycket större och finns det då fukt i luften så isar det nog rejält. När den frostar av blir det helt rent i utedelen då så det inte finns någon is kvar och var finns ispåväxten som mest
Men blir den helt ren vid avfrostningen då, kan vara en givare som bråkar, som tycker sig känna av att nu är det kallt och ingen värme finns att hämta. Vad är det för köldmedia i VP , det står någonstans hur mycket och sort på en skylt
Ja den blir helt ren. Om den avfrostar var 10 minut ett antal timmar så hinner ingen is bildas.
r404a
Det som upptäcks eller det jag ser som verkar fel är att brine in går ner till -10 till -14 på 10 min. Och då känner den av att det är kallt och nu har den nått en sådan här temperatur så nu måste det vara mycket is. Men problemet är att den inte fattar att den avfrostar för 10 min sedan. Så om ja ställer frågan så här: varför blir brine in så kall så fort? Och då har vi en ute temp på -2 till -5 grader ute!!
Du har en gammal VP med 404a i, den är mest för kylmaskiner men användes tidigt i VP och fungerade, är sämre än dagens
köldmedia ,din VP tror nog att det är så kallt att det är fullt med is på utsidan , finns nog bara två saker kvar att kolla.
Går cirkpumpen riktigt , det verkar som att det kyler ner brain rätt häftigt , låg fart på brain .en givare som tycker att nu är det kall.
Nu tar den värme på utsidan och är det då minus så kan det bli lite låg temp på den, med dom temperaturerna så måste det vara is på alla rör som inte är ordentligt isolerade även vid den armatur som var senast på foto
köldmedia ,din VP tror nog att det är så kallt att det är fullt med is på utsidan , finns nog bara två saker kvar att kolla.
Går cirkpumpen riktigt , det verkar som att det kyler ner brain rätt häftigt , låg fart på brain .en givare som tycker att nu är det kall.
Nu tar den värme på utsidan och är det då minus så kan det bli lite låg temp på den, med dom temperaturerna så måste det vara is på alla rör som inte är ordentligt isolerade även vid den armatur som var senast på foto
Cirkulationspumpen är på läge 3 alltså högsta för den. Svårt att se om det är is på allt eftersom all rör är isolerade men ser på pumpen i vp att det finns is. Givarna är kontrollerade. Men hur kan brine ut vara 4-5 grader varmare än när den kommer In? Kan ta fler bilder om det är något ni vill se?