Välkommen till forumet
Fråga 1 : samma som shunten
Fråga två: Det borde funka men ta bort alla vred på ventilerna som finns mellan exp. och panna så att ingen stänger dom av misstag. Du får inte ha någon ventil emellan säkerhetsventil och panna/tankar, och du måste även ha en avluftare på högsta punkten i pannrummet.
edit
du bör nog sätta säkerhetventilen rakt ovanför pannan så att ångan kan blåsas ut vid ev. kokning, eller hur blir det? någon med öppet system som vet?