24 034 läst ·
73 svar
24k läst
73 svar
Hjälp! Stormen förstörde min spalje!
Lossa de värst drabbade plintarna och om det går att räta upp resten så gjut nya plintar med större yta och stadigare plintjärn.
De lossade plintarna kan du gräva under och lägga ner i hålen för de nya plintarna så får du "gratis" tyngd och yta.
De lossade plintarna kan du gräva under och lägga ner i hålen för de nya plintarna så får du "gratis" tyngd och yta.
Gör som många skrivit här Ta bort duken och rikta upp stolparna.MEN det kommer ändå inte hålla på grund av att stabiliteten i plattjärnen har försvagats på grund av att dom vikt sig.Sätt plattjärn på andra hållet också.Det är ju så plintarna skulle suttit för maximal stabilitet från början.Bocka galvat plattjärn så dom passar på plintar-stolpe,borra två hål till stolpen och två till plinten.Borra i plinten med en borrhammare,platsplugg och fransk skruv,silikon i plugg hål för vattentätning så inte frosten spränger betongen på grund av att det trängt in vatten i hålet.Krångligt men alternativet är att gräva upp plintarna och vrida dom ett kvarts varv.Som det ser ut nu krävs det byggnadslov-är ju som ett plank,hindra all insyn.L lantzen skrev:Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.
Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.
Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.
Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.
Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.
Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?
Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.
Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.
Mkt tacksam för input!
[bild]
[bild]
[bild]
byt ut segelduken mot armeringsmatta till att börja med!L lantzen skrev:Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.
Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.
Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.
Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.
Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.
Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?
Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.
Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.
Mkt tacksam för input!
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för tipset om kilarna, det kommer jag nog att använda (tillsammans med förstärkning av järnen).F Fnularen skrev:Det blir ju ett rackarns tryck på en så tät duk när Otto hälsar på. Enklast o billigast är att knäcka till plintjärnen, olja in underdelen av stolpen och slå in några kilar mellan betong o stolpe så den också får stöd underifrån. Då duken är av nylon så kan du med något varmt järn i lämplig storlek perforera den temporära duken på ngt konstnär sätt så den inte blir så stort vindfång för ev kommande söner till Otto.
Din kommande murgöna kommer naturligtvis också vara ett vindfång men betydligt mera genomsläpplig och för att förstärka upp konstruktionen så att krafterna fördelas över flera stolpar så skulle jag skruva en 145x22mm tryckt bräda på stolpänden med två 90mm skruvar i varje stolpe.
Lycka till!
Det är ca 1.5m mellan stolparna och dessa är ca 220cm höga.Marcus0321 skrev:
Naturligtvis kan du räta upp stolparna med strävor eller spännband men det kommer att se ut som om stolparna är för dåligt förankrade…
Staket, plank, spaljéer eller stolpar som lutar är numera ett ganska vanligt problem det beror antagligen på får få eller klena stolpar eller att fundamentet är felaktigt eller för klent. I detta fallet är problemet nog främst de färdiga plintarna som är alldeles för klena eller för långt isär samt att det inte är någon överliggare mellan stolparna. Även när spaljén är täckt med murgröna kommer du ha minst lika stort vindfång men även en ganska stor vikt och om tanken är att spaljén skall stå i 15 år eller mer behövs bättre grundläggning med stora betongplintar och kanske även tätare mellan stolparna. Hur långt är det emellan stolparna? Hur höga är stolparna?
Tackar. Du menar att plattjärnen ska fästas på sidan av plinten antar jag (och inte på toppen)?R Rollerörkrök skrev:Gör som många skrivit här Ta bort duken och rikta upp stolparna.MEN det kommer ändå inte hålla på grund av att stabiliteten i plattjärnen har försvagats på grund av att dom vikt sig.Sätt plattjärn på andra hållet också.Det är ju så plintarna skulle suttit för maximal stabilitet från början.Bocka galvat plattjärn så dom passar på plintar-stolpe,borra två hål till stolpen och två till plinten.Borra i plinten med en borrhammare,platsplugg och fransk skruv,silikon i plugg hål för vattentätning så inte frosten spränger betongen på grund av att det trängt in vatten i hålet.Krångligt men alternativet är att gräva upp plintarna och vrida dom ett kvarts varv.Som det ser ut nu krävs det byggnadslov-är ju som ett plank,hindra all insyn.
L lantzen skrev:
Ok jag skulle absolut gjuta ordentliga plintar med betydligt grövre/längre plintjärn. När murgrönan tagit sig så kommer den fylla hela armeringsnätet och även en bit över. Om plintarna inte håller nu kommer de inte hålla när växternas alla blad fångar vinden. 220 är väldigt högt så momentet på plintarna blir väldigt stort.
Ditt förslag verkar rätt.Ta 10 mm 60 mm lång Varmgalvad Fransk skruv och 12 mm plastplugg.Håller säkert med 8 mm bult och 10 mm plastplugg också.Finns ju även kemankare att fylla borrhålet med och använda gängstänger,med bricka och mutter på utsidan,kanske bättre lösning.Går ju även att borra rakt igenom och använda gängstång.hela vägen igenom.plinten.Kanske billigast och enklast.Lycka till.
Kanon, tack!R Rollerörkrök skrev:Ditt förslag verkar rätt.Ta 10 mm 60 mm lång Varmgalvad Fransk skruv och 12 mm plastplugg.Håller säkert med 8 mm bult och 10 mm plastplugg också.Finns ju även kemankare att fylla borrhålet med och använda gängstänger,med bricka och mutter på utsidan,kanske bättre lösning.Går ju även att borra rakt igenom och använda gängstång.hela vägen igenom.plinten.Kanske billigast och enklast.Lycka till.
Kolla med butiken där du köper skruvarna.Beror även vilket fabrikat på plastplugg du använder.Skall vara en för frans-skruv.Då är den lite större inv.diameter först innan bulten drar.Kanske enklare och säkrare med kem-ankare och gängstång,då är det ingen risk att du spräcker plinten.Men då måste kemet härda innan du drar fast muttrarna.Det finns varmgalvade gängstänger och även rostfria.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Strunta i plintar och gjut ned stålstolpar (eller trä) 1 m ned i marken, med murgröna eller liknande bör det klara sig. Som någon annan föreslog är ribbor som sitter förskjutna på båda sidor om en regel ger bra insynsskydd. Det seglet du har nu skall nog tas bort om det stormar.L lantzen skrev:OK... Tack allihopa för input!
Jag kanske var otydlig, men nätet som sitter uppe idag var bara tänkt som en temporär lösning till murgrönan tagit sig ordentligt. Så egentligen är jag intresserad av en lösning som borde klara av krafterna då murgrönan är färdigväxt. Helst ska lösningen inte innebära alltför mycket arbete då jag har väldigt lite tid för detta projekt den närmsta tiden. Å andra sidan kan jag absolut tänka mig lösningar som inte är så estetiskt tilltalande då de snart kommer att vara täckta med murgröna.
Det jag kommer att göra direkt är att skära lite vertikala snitt i nätet. Kanske 1 meter långa snitt varje meter eller så så att krafterna minskas..
Men jag kommer ändå att behöva stötta upp stolparna på något vis. Är lösningen med spännbanden helt idiotisk även om det "bara" är en spalje med murgröna det ska dimensioneras för?
Klicka här för att svara