Fadai
Ta dig an jobbet med att lyfta plintarna och vrida dem 90 grader, det är bäst i längden.

• Gilla
Obelixen och 4 till
  • Laddar…
Och när du ändå gräver upp dem och vrider, så tycker jag du bör tänka på möjligheten att sätta dem i ett zickzack-mönster, då får du hävarm genom de andra stolparna.

Om du kan sätta dem 50 cm offset på 2 m avstånd mellan stolparna blir det otroligt mycket styvare.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Stolpskorna sitter på fel håll. De ska vridas 90 grader. I kombination med att nätet tas bort och murgrönan kommer i stället minimeras problemet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
A Aunty skrev:
fast en konstruktion med 0,5cm mellanrum kan även den vara bygglovsbefriad beroende på hur den är uppbyggd i övrigt.
Möjligtvis om ribborna är mindre än 0,5 cm breda… för luften måste vara mer än 50%…

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, du kommer att märks att järnen är rätt starka när du skall räta upp stolparna. Det syns på järnen att det varit stora krafter i rörelse.
Hur gör man för att räta upp järnen igen? Använder man stolpen som hävarm och böjer tillbaka?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
L lantzen skrev:
Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.

Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.

Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.

Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.

Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.

Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?

Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.

Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.

Mkt tacksam för input!

[bild]
[bild]
[bild]
Den konstruktionen tar huvudsakligen krafter i två dimensioner, du behöver sätta något i den tredje dimensionen annars kommer det braka även med en murgröna som tar vind. Dessutom är den svagast i den dimensionen som i princip bara tar last.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Den konstruktionen tar huvudsakligen krafter i två dimensioner, du behöver sätta något i den tredje dimensionen annars kommer det braka även med en murgröna som tar vind. Dessutom är den svagast i den dimensionen som i princip bara tar last.
Jag förstår inte riktigt, tyvärr. Det är väl bara problem i en av dimensionerna?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur gör man för att räta upp järnen igen? Använder man stolpen som hävarm och böjer tillbaka?
Det hade nog jag försökt med. Stolparna höll ju för att böja dem åt ena hållet, förhoppningsvis håller de åt andra hållet också….

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jerald Stuartson skrev:
Vad är det för dimensioner du pratar om?

Nissens Nissens skrev:
Tänk dig att stolpen sticker ut ur skärmen. Om den sitter fast i mitten av topp- och bottensidan, så kommer den att vara lätt att böja åt höger och vänster, men svår att böja uppåt och neråt.

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tänk dig att stolpen sticker ut ur skärmen. Om den sitter fast i mitten av topp- och bottensidan, så kommer den att vara lätt att böja åt höger och vänster, men svår att böja uppåt och neråt.
förvisso. Men det finns inget för vinden att ta tag i åt det hållet.

L lantzen skrev:
förvisso. Men det finns inget för vinden att ta tag i åt det hållet.
Det är ändå bättre att det har stöd åt sidorna, på längden får det ju stöd genom konstruktionen.

Nissens
kashieda kashieda skrev:
Topp och bottensida??
Böja uppåt o nedåt??

Jag har svenska som modersmål, men begriper inte vad du skriver.

Stolparna vek sig sidledes, knappast uppåt o nedåt. Stolparna har en ”topp” högst upp, och en ”botten” längst ned, men sidorna sitter på sidorna… :)

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Topp och bottensida??
Böja uppåt o nedåt??

Jag har svenska som modersmål, men begriper inte vad du skriver.

Stolparna vek sig sidledes, knappast uppåt o nedåt. Stolparna har en ”topp” högst upp, och en ”botten” längst ned, men sidorna sitter på sidorna… :)
Som sagt, låt stolpen peka ut ur skärmen - mot ditt öga. Du tittar alltså längs med stolpen ner på marken.

Då kommer de fyra sidorna att ligga upp/ner och höger/vänster.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Förslagsvis XYZ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.