Ossian K Olsson
Hej

Jag går bet! Hittar inte det jag söker.

Jag har en laser och en led-lampa som båda har stativgänga 5/8 samt ett stativ med stativgänga 5/8. Så far så good!

Metallisk övergångsnippel med två 5/8 tum gängor, använd för att ansluta kompatibla enheter som laser och led-lampa till stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag letar efter någon form av övergångsnippel/bult/mojäng att skruva fast grejerna med. Har googlat mig blå men jag hittar verkligen inget. Jag hittar en miljon adaptrar för att sätta fast allt möjligt förutom att sätta fast just det jag vill sätta fast.

Så vad är det jag behöver för att skruva fast mina grejer?

Har du hål eller tapp i båda?

Ossian K Olsson
Z z_bumbi skrev:
Har du hål eller tapp i båda?
Jag har hål i båda! Så jag behöver ju en gängad stång som jag kan skruva in i stativet och sen skruva på lampan på stativet. Alltså en sån på bilden fast med rätt mått vad man nu använder.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hej

Jag går bet! Hittar inte det jag söker.

Jag har en laser och en led-lampa som båda har stativgänga 5/8 samt ett stativ med stativgänga 5/8. Så far så good!

[bild]

Men jag letar efter någon form av övergångsnippel/bult/mojäng att skruva fast grejerna med. Har googlat mig blå men jag hittar verkligen inget. Jag hittar en miljon adaptrar för att sätta fast allt möjligt förutom att sätta fast just det jag vill sätta fast.

Så vad är det jag behöver för att skruva fast mina grejer?
Ingen 1/4" skruv på stativet?

Ossian K Olsson
K Kane skrev:
Ingen 1/4" skruv på stativet?
Nej, inte på det här utan det är 5/8 hona på båda. Har stativhuvud på de andra stativen jag har men på detta så skruvar man fast sakerna direkt på stativet.

En skruv med rätt gänga bör du relativt lätt kunna hitta. Sen kapar du ner den och fasar av det kapade med en fil. Ska du inte ha stativet till något annat så kan du superlimma fast gängstången och då väljer du den avkapade biten nedåt.

Annars är musikaffärer kanske en lösning. 1/4 ör foto och 5/8 är stativ inom musik.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Z z_bumbi skrev:
En skruv med rätt gänga bör du relativt lätt kunna hitta. Sen kapar du ner den och fasar av det kapade med en fil. Ska du inte ha stativet till något annat så kan du superlimma fast gängstången och då väljer du den avkapade biten nedåt.

Annars är musikaffärer kanske en lösning. 1/4 ör foto och 5/8 är stativ inom musik.
Men det är sådana lösningar jag vill undvika genom att köpa "rätt" från början.

Jag har en laser och en led-lampa som båda har stativgänga 5/8 samt ett stativ med stativgänga 5/8.
Men det är sådana lösningar jag vill undvika genom att köpa "rätt" från början.
Lite motsägelsefullt då det skeppet redan verkar ha seglat?

• Haha
Kane och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
nanowire nanowire skrev:
Lite motsägelsefullt då det skeppet redan verkar ha seglat?
Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är men jag har följande

https://www.bauhaus.se/arbetslampa-bosch-professional-gli-18v-1900-utan-batteri

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gll-3-80-0601063S00

https://www.mtmc.co.uk/Bosch-BS-280...Nu9wuegidk-DtZiaDFyrrxzej85gDMNx0DT2l5q0a1rRL

Stativ och förpackning ligger på gräs. Två stativ av metall och plast syns, ena märkt Bosch.
Skapa konto

Jag kan ju också använda något av mina andra stativ men då behöver jag köpa en 5/8-1/4 adapter.

Turligt nog har jag fått rätt svar nu och ska beställa rätt adapter.

Ossian K Olsson
H hydrolift skrev:
Är det såhär du menar?

[länk]
Det är exakt en sån jag menar! Synd bara att den kostar närmare 500kr ink frakt.

Det får bli en sån om inget bättre dyker upp! Tack!

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
K
Lim och/eller tejp? 😅 Får bra många tejprullar för 500kr så borde bli billigare per användning

Ossian K Olsson
Haha! Nu ska ni få se!

Jag var på Bauhaus idag i en halvtimma och letade olika rördelar, inget passade!

Googlade lite till när jag kom hem och sökte efter reservdelar.

Stativhuvud av märket Bosch med plastdetalj och skruv, del av ett byggprojekt diskuterat i inlägg, delvis monterat på stativ.
Skapa konto

Hittade den här bilden. Inser att ”den där plastmojängen längst upp har jag ju. Ser det inte ut att sitta en skruv i den”

Plastmojängen låg i garaget med ett vp-rör fastsatt efter att jag hade en fullösning med ett annat stativhuvud på den. Lyfte på vp-röret och vad var där? Jodå! Exakt det jag letat efter…

Tack för ert engagemang! Men det löste sig ändå!

• Haha
  • Gilla
mrVoodoo och 2 till
  • Laddar…
Haha! Nu ska ni få se!

Jag var på Bauhaus idag i en halvtimma och letade olika rördelar, inget passade!

Googlade lite till när jag kom hem och sökte efter reservdelar.

[bild]

Hittade den här bilden. Inser att ”den där plastmojängen längst upp har jag ju. Ser det inte ut att sitta en skruv i den”

[video]
Plastmojängen låg i garaget med ett vp-rör fastsatt efter att jag hade en fullösning med ett annat stativhuvud på den. Lyfte på vp-röret och vad var där? Jodå! Exakt det jag letat efter…

Tack för ert engagemang! Men det löste sig ändå!
Underbart! Du hade faktiskt köpt rätt från början 👌🏻😊

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.