Hej alla kunniga!
Anlägger ny trädgård. I våras hade vi en kille som fördelade matjord och grus samt satte plintar till ett staket längs vår tomtgräns mot gata. Då jag är nybörjare på sånt här tänkte jag inte på att specificera vilken storlek på stolpar vi skulle ha. Nu när staketet ska byggas av mig inser jag att jag aldrig hade valt så små stolpskor... blir stolpar 70x70 överallt även där grinden med rosenbåge ska vara ( ca 90cm bred). Avstånd mellan plintarna är 185cm..

Kommer detta att fungera över huvud taget? Är rädd att det kommer att se klent ut och inte hålla på vår mkt blåsiga tomt. Hade även utseendemässigt föredragit breda "synliga" stolpar och vitt brädstaket mellan stolparna.

Kan man på något sätt fuska genom att sätta 70x70 i befintliga plintar och klä in dem för att de ska se grövre ut och öka stabiliteten? Eller är det att byta alla plintar som gäller i så fall?....

Vad är det för plintar?
Bild på överdelen med fästet underlättar svar.

Hur högt kommer staketet att vara?
Hur tätt kommer staketet att vara?
Kommer grinden mestadels vara stängd eller öppen?

Vi har 70*70 stolpar med c/c-måttet 2200 mm, på två ställen är c/c-måttet 4400, staketet är 900 högt och spjälorna täcker 50%. Den delen där det är fasta stolpjärn i plintarna står staketet stadigt, där vi har justerbara stolpskor i plintarna (gängstav) där "sviktar/fladdrar" staketet pga att gängstavarna böjer sig.

Om du vill ha utseendet från lite kraftigare stolpar så är det nog både enklare och bättre att anv 95x95-stolpar och jacka ur för fästena nedtill, än att bräda in 70x70-stolpar.

Åh vilken smart idé! Det har jag inte tänkt på alls! Tror du stabiliteten blir ok?

Hur gör jag smidigast det? Har en kap/gersåg, cirkelsåg, sticksåg, stämjärn och fogsvans...

Rita på stolpen, såga några snitt med cirkelsågen så får du djupet rätt, sen stämmer du bort materialet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.