Har ett nyrenoverat rum här hemma. Idag insåg jag att rummet har sån spännpapp i taket. Sedan tidigare har jag planer på att skruva gardinskena i taket (inte vid fönstret utan kring sängen (barnrum) för att liksom rama in den).

1. Vågar jag skruva gardinskena i papptaket?
2. Spricker pappen superlätt om jag skruvar?
3. Hur gör jag på bästa sätt för att skruva upp skenan OM jag nu vågar?
4. Borde jag ringa in hjälp? 🤓

Om pappen ligger dikt an mot taket, alltså inte sviktar uppåt om du trycker på den, är det inga problem att skruva. Om pappen sviktar är det risk för att den blir skadad om du skruvar i den. Då kan en tänka sig att du trycker fast pappen i underlaget genom att skruva/spika upp lister där du ska ha gardinstängerna. Det kan nog bli snyggt, för då bildar listerna som en ram i taket som ramar in "draperi-rumsligheten" även i taket.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om pappen ligger dikt an mot taket, alltså inte sviktar uppåt om du trycker på den, är det inga problem att skruva. Om pappen sviktar är det risk för att den blir skadad om du skruvar i den. Då kan en tänka sig att du trycker fast pappen i underlaget genom att skruva/spika upp lister där du ska ha gardinstängerna. Det kan nog bli snyggt, för då bildar listerna som en ram i taket som ramar in "draperi-rumsligheten" även i taket.
Den sviktar tyvärr. Man kan enkelt känna det hårda underlaget under, men avståndet är säkert omkring 0,5cm.
Vilken typ av list menar du? Och jag förstår nog inte riktigt varför den skulle funka och inte skenan? 😅

Det är den här typen av u-skena jag brukar använda (vi har bara papp i detta rum plus hall som det verkar och har inte haft behovet tidigare). Är såklart villig att tänka om, om så krävs.

• Person hänger upp gardin på ett par U-skenor i taket nära ett fönster. Gardinskenorna är silverfärgade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, jag såg framför mig en fritt hängande skena som skruvades i fästpunkter i taket, då hade det behövts en list eller liknande. Skenan på bilden borde gå bra att skruva dit direkt!

• Gilla
Kravallapan
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jaha, jag såg framför mig en fritt hängande skena som skruvades i fästpunkter i taket, då hade det behövts en list eller liknande. Skenan på bilden borde gå bra att skruva dit direkt!
Tack! Jag passade på att fråga en bekant som kan montera såna tak. Han sa också att det borde gå bra! Testar i helgen, om jag vågar 😅

Lycka till, rapportera hur det gick!

• Gilla
Kravallapan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.