Jag har ändrat mig. Åkte förbi eran tomt idag och såg trädet. Så fult är det inte och trädet är ju som sagt en bit ner i backen så det ska nog inte vara någon fara med rötterna eller grunden.

Ni kan gott behålla trädet om ni känner för det.

Vi ska åka till tomten och kolla ordentligt innan vi tar beslutet.
Enl vår ritning kommer eken att stå 2,5 m från husets sida och en meter längre ner från gavel.

Så vi tror inte att det kan påverka huset. Det känns lite dumt att ta ner den enda träd som är kvar och leva i 10 år med "buskar".

Trevligt att du åkte förbi och tack för kommentaren ;D

Vi har sagt till grundgubben att om vi behåller trädet, får han inte täcka rötterna eller stammen för då dör den.

Vi ska ta det på måndag igen när vi träffar honom, tack för tipset  ;D

Och tack alla andra som har engagerat sig i vår ek, vi uppskattar det verkligen  :)

Man brukar surra fast brädor runt träd som man inte vill ska bli skadade. Kanske något att tänka på.

Jag ska prata med grundgubben, jag såg på några ställen att man kunde lägga en speciell gummimatta runt trädet. ;)

Den är kvar  med en vacker stenmur runt det ;D

Du kan se det på vår hemsida under "markarbeten"
Vi tyckte att det var bra att spara det och få lite skugga   8)

Sweli skrev:
Den är kvar  med en vacker stenmur runt det ;D

Du kan se det på vår hemsida under "markarbeten"
Vi tyckte att det var bra att spara det och få lite skugga   8)
Å h så kloka ni var....jag blir riktigt rörd... :) Tänk sålätt att bara meja ner ett träd som vuxit i massor av år...å sen ångra sig...ojdååå vi behövde visst lite skugga.... :-/

Tack för din kommentar, vi är också jätte glada nu när vi tittar på det, ensam är han just nu på hela tomten, men snart får han en massa kompisar ;D ;D

Hej Svelli!
Det var ett klokt beslut! Ni kommer att märka att det är inte bara skuggigt men också svalt under en gammal ek när solen gasar på! Har många runt huset och garanterar er att ingen parasol ger samma känsla. Om eran ek har ett par torra grenar - det är normalt att eken självjusterar sin krona på detta sätt. Det finns alltid solfläckar i ekens skugga i motsats till lindträ som ger "totalskugga". Det berättar jag bara för att ni inte ska bekymra sej i onödan nu när ni ska behålla den. Nu när ni betraktar den som sin egen kommer ni att titta på den ofta och noga - kan jag tro. hälsningar
gaia

Det som skall skrivas in i kontraktet är vite för skada eller död.

Farsan min är van att upphandla kontrakt för byggen i parker mm. Han brukar sätta vitet till ett par miljoner för träd som abslut inte får skadas. Ekonomsika krav är det enda entreprenörerna förstår. Med ett vite på ett par mille blir det väl inte så kul för den grävmaskinist som välter omkull trädet kan jag tro.

Nu i efterhand och sommaren som gått, kan jag säga att vi inte ångrar en sekund att vi bestämde att ha den kvar.

Det ser jätte fint ut med trädet precis bredvid huset och den mår jätte bra ;D

Stammen är skyddat av muren och eken verkar stortrivas där 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.