Jag behöver lite hjälp från Er!
Idag sa vår grundentreprenör att han kommer att behöva ta ner den enda träd vi har kvar på tomten!!

Det är en gammal ek som inte ser så snygg ut. På ena sida han den nästan inga grenar, på den andra sidan några långa :-/
Den är smal och lång.
Om vi behåller den kommer den att stå en meter ifrån husets ena hörna.

Vår granne har på tomten en jätte gammal ek som är enorm stor, den skräpar alla tomter runt omkring sig, så av den anledning, slipper vi inte problemet med eklöven även om vi tar ner vår.

Vi kan behålla den om vi vill, det blir lite mera jobb för grundentreprenören att gå runt den.

Är det någon som har synpunkter?? som kan hjälpa oss att bestämma om vi ska ta ner den eller inte ???

Ta ner risbusken. Det låter ju inte som att trädet är alltför vackert. Om inte annat så borde det väl vara en fördel att inte ha trädets rötter under grunden.

Men huset kommer att stå mycket högre upp, trädet ligger i en backe på tomten nästan vid gränsen till grannen ???
Vackert är det väl inte, men kan det inte bli ???

Har det varit andra träd runt eken innan så det är därför den är lång & smal? I så fall så kommer den att bre ut sig & få finare krona men det tar kanske 4-5 år.

Svårt att säga hur ni ska göra men om den brer ut sig så kommer den ju att skugga ert hus ganska mycket eftersom den står så nära huset.

Om trädet kommer att stå en meter från huset är det väldigt stor risk att grävmaskinen kommer att klippa bort rötterna. Sen får du kanske ett träd som blir lite trött och vill vila sig mot huset...

Nej det är ingen risk. Vi var där idag och pratade med dom. KA var där också och sa att han tyckte att trädet skulle kunna vara kvar.

Jag misstänker att det är bara för att det är lättare att arbeta om ingen träd finns på tomten som grundentreprenören vill ta bort det.

Den andra fråga är att det blir ganska mycket löv på taket om trädet blir kvar :-/

Kom igen nu Sweli! Om du ber snällt kanske du får hålla i motorsågen. Det är kul. ;)

Ner med skiten. Det måste ju vara pinsamt att ha mindre ek än grannen. ;)

Ta bort trädet! Ekrötterna slingrar sig inte bara långt ut med sina rötter ... lär dessutom ha ett rotsystem som är 7 ggr större än trädet självt. Ekrötter spränger även sten - finns ngn orsak till att det blir så gammalt!

Komplettera istället med ett snällare träd. Om du köper ett krukat träd med ett par år på nacken får du mycket träd för ett par tusen kronor - och det kan det vara värt för att snabba på mysmiljön runt det nya huset och du slipper fokusera dig på den borttagna eken!

Jag köpte en 'fullvuxen' catalpa för två år sedan (ca 1.500 kr) - wouw vilket träd redan andra säsongen! Fullständigt njutbart och ger den sommarskugga jag eftersträvade.

Sara skrev:
Har det varit andra träd runt eken innan så det är därför den är lång & smal? I så fall så kommer den att bre ut sig & få finare krona men det tar kanske 4-5 år.

Svårt att säga hur ni ska göra men om den brer ut sig så kommer den ju att skugga ert hus ganska mycket eftersom den står så nära huset.
Nära den var en hasselbuske som vi tog bort.

Tack för alla kommentarer det ser ut som att trädet ska ner :-/
skickar tråden till sambon, för vi diskuttera ikväll vad det blir. ;D ;D

Hmm, man kanske ska ta ner eken, åka med den till sågverket och be dem såga upp några ekplankor, som man sedan kan åka till en finsnickare med som kan göra en bänkskiva i ek till köket. Kan det va nåt att fundera över? :P ;D ;D ;D

Glömde sambon det ska vara granit och ingenting annat ;D ;D ;D

Sorry Sweli, Jag tycker din gubbes idé är bra, då har ni ju den gamla eken kvar... Snyggt och kul på samma gång.

>:( ingen får byta min köksbänk i granit  ;D ;D ;D

Han får ha eken som skrivbord  ;D ;D ;D

Cattis, titta på dina meddelande ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.