Krilleman
L Lilllen skrev:
Plaströr känns för mig bara OK just för att det är rör i rör som skvallrar om något händer.
Vanlig Prisol har precis samma funktion, vatten kan röra sig mellan plastmaneln och kopparröret.

Krilleman
V v.sh skrev:
Efter tätskiktet har de kapat, inte innanför...
Fel oavsett.
Nja, jag tror inte det. På din bild syns inget skyddsrör utanför tätskiktet...

Vägg med två krokar som kastar skuggor, vit och grå kakelbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:
Vanlig Prisol har precis samma funktion, vatten kan röra sig mellan plastmaneln och kopparröret.
Ja, det känns ännu bättre. En nackdel med dem är ju dock att de inte går att byta, utan att riva väggar, medan plast rör i rör, även har den fördelen, att går innerröret sönder, så går det att dra ut och byta. Utanpåliggande koppar känns ju dock som bäst på de flesta vis, när det gäller livslängd och minskade risker. Dock måste man ju punktera tätskikt i duschrum på fler ställen. Helst skulle väl därför rören gå högt upp, ovanför dusch-munstycket. Det tråkiga är förstås att det inte blir lika snyggt.

T TheGame skrev:
Det är sant men vad får dig att tro att ett plast rör i ett annat rör helt plöttsligt skulle börja läka, torkar och vittrar sönder?
Gamla kopparrör lär väll ligga en hel del dolda kopplingar i installationen, känns som det är en större risk att få ett ev läkage.
Ja, det är en bra fråga. Hur många år överlever plaströr?
Själv har jag mestadels utanpåliggande kopparrör. Mycket av rören är från 40-talet. Några är nertagna, men inte för att de läckt. De nedtagna jag tittat på ser inte ut att ha skadats alls under denna tid. Gissningsvis håller de därför bra mycket längre än de redan suttit uppe. Det är väl här jag har svårt att tro att plaströr skulle hålla lika länge. Men håller ytterröret, och skvallerfunktionen funkar som den ska, så går det ju att dra i nya. Men som sagt det hänger just på att vattnet hamnar synligt inne i badrummet och snällt och beskedligt kan rinna ner i golvbrunnen, och inte inne i väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.