13 636 läst ·
10 svar
14k läst
10 svar
HJÄLP! Regelverket - placering strömbrytare/vägguttag
I vår källare är det nu dags att hugga spår för elen. Tidigare har strömbrytarna suttit på ganska hög höjd, ca 150 cm. Nu påstår min elektriker att man endast får sätta strömbrytarna på 100 cm och vägguttagen på en viss höjd. Jag känner mig livegen och har nu försökt kolla om detta verkligen stämmer. Den infon jag hittar är att det inte alls finns några sådana krav, utan mer rekommendationer som elektrikerna mycket gärna följer.
Kan ni mer om detta eller vet något dokument som visar på hur det egentligen ligger till?!
Kan ni mer om detta eller vet något dokument som visar på hur det egentligen ligger till?!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
1000 mm ö.g för strömställare och 200 mm ö.g. för vägguttag är svensk standard, men som sagt inget krav. Jag säger detsamma, stå på dig om du ogillar standardhöjderna.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Och standarden kommer sig av att:
Förr ville man inte att barnen skulle kunna Tända/släcka. Detta var ett uppdrag för vuxna.
Och idag vill man att "alla" ska kunna nå lysknappen...
Så kommer det att bo barn i bostaden så satsa på nuvarande standard 1000 mm över golv...
Förr ville man inte att barnen skulle kunna Tända/släcka. Detta var ett uppdrag för vuxna.
Och idag vill man att "alla" ska kunna nå lysknappen...
Så kommer det att bo barn i bostaden så satsa på nuvarande standard 1000 mm över golv...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
300 mm ö.g. gällde förut, innan min tid. 
//Patrik
//Patrik
Det stämmer som dom andra säger, svensk standard innebär att man placerar strömbrytare på 1 meters höjd cc men absolut inte ett krav, det ser ju fånigt ut med olika höjder också så man brukar rikta in sig på det som redan är installerat om man nu inte bygger nytt.
Gällande uttagena så har det varierat en del men vid nyinstallation där man inte känner för att utgå från någon befintlig höjd så varför inte 250 cm cc?
Gällande uttagena så har det varierat en del men vid nyinstallation där man inte känner för att utgå från någon befintlig höjd så varför inte 250 cm cc?
Tack för hjälpen! Är det någon som vet var jag hittar detta skriftligt. Jag har varit inne på Elsäkerhetsverket, men inte hittat något. Det hade varit bra att få det svart på vitt. Jag hade tänkt säga till min (annars mycket bra) elkille att han får belägga sitt påstående.
Han vägrar dessutom att installera de gamla strömbrytarna. Jag har läst i bla Gård & Torp att man får återanvända dem. Vad vet ni om denna sak?
Han vägrar dessutom att installera de gamla strömbrytarna. Jag har läst i bla Gård & Torp att man får återanvända dem. Vad vet ni om denna sak?
Du hittar det i en standard som tyvärr kostar pengar...Returia skrev:Tack för hjälpen! Är det någon som vet var jag hittar detta skriftligt. Jag har varit inne på Elsäkerhetsverket, men inte hittat något. Det hade varit bra att få det svart på vitt. Jag hade tänkt säga till min (annars mycket bra) elkille att han får belägga sitt påstående.
Att han vägrar installera de gamla strömbrytarna kan jag förstå... Då tar han på sig ansvaret för att de håller tillräklig elsäkerhetsnivå... Men visst är det tillåtet...
Men jag bara undra är det en enmansfirma? Om inte så ring till chefen säg att du vill ha en annan höjd på brytare och vägguttag...
Redigerat:
Om jag inte minns helt fel så får man väl inte installera gamla brytare (typ 50-60 tal eller äldre) på högre avsäkring än 6A som yrkesman.
Jag vet att det var så för 10 år sen i alla fall.
Jag vet att det var så för 10 år sen i alla fall.
Även jag skulle avråda från att använda gamla uttag och brytare, använd apparater av hög kvalitet och det kommer att fungera i minst 50 år.
Dom nya (kvalitets) apparaterna är betydligt bättre än gamla slitna som du antagligen kommer att få byta i alla fall en efter en och då blir det lätt lite dyrare
Dom nya (kvalitets) apparaterna är betydligt bättre än gamla slitna som du antagligen kommer att få byta i alla fall en efter en och då blir det lätt lite dyrare
Klicka här för att svara