Hej alla!

Skulle behöva lite hjälp med några frågetecken kring uthus och friggebodar??

Vi har precis köpt ett hus utanför Kungälv, ett gammalt torp som är totalrenoverat invändigt som utvändigt och utbyggt från 40kvm till 80kvm, på tomten som är 795kvm står en gammal redskapsbord på 19kvm som är i mycket dåligt skick, runt denna finns en del frågetecken för jag vet inte om den finns med i någon detaljplan, hur kan man kolla upp detta? För jag undrar i så fall får jag riva den och bygga upp en ny lika stor på samma ställe utan bygglov?? Dessutom undrar jag får jag bygga ytterligare en friggebod på 15kvm utöver denna då?? Eller kan det rent av vara så att det är en friggebod redan som är byggd "lite för stor"

I vilket fall som helst hur går jag lättast tillväga för att få reda på fakta kring detta och vad vi får göra och inte?!:)

Ring och kolla med Kommunen.

Håller med Zixten. Kommunen har översikt över sådant.
Nu är det skillnad från kommun till kommun tänker jag, men här i Hagfors som jag har stuga, så ligger den utanför allt, så jag kunde slänga upp en friggebod på intill 15 kvm, men en gjäststuga intill 25kvm.. Men ändast 1 bygge..

Fick svar idag från kommunen, eller rättare sagt dom mailade mig detaljplanen och där är redskapsboden inritad, det ger mig dock inte svar på min fråga som jag ställde till dom, om jag får bygga ytterliggare en friggebod utöver denna redskapsbod?? För en friggebod kan väl också vara inritad på en detaljplan och det betyder ju inte att du får bygga en till???

Detta skulle betyda att varje ny ägare hade kunnat bygga ny bod om 15kvm. 5 ägare=5bodar:)

Du får nog bygga en, men inte utan bygglov.
Utan bygglov får du renovera den. Men inte att ersätta med ny. Vill du riva, måste du söka rivningslov och redovisa vad du ska gör med det gamla.

Du får dock renovera den grundigt. Riva en vägg, bygga ny. Riva nästa, bygga ny.... ;)

Jo det förstår jag:) hehe tänkte bara att om ex. redskapsboden inte är en "bygglovsbefriad friggebod" utan tillhör fastigheten? Eller rättare sagt den är byggd med bygglov!? Då får jag väl bygga ytterligare en friggebod på 15kvm utöver den?

Det dumma är att om det är en bygglovsbefriad redskapsbod, då är den ju byggd för stor, fan vet vad som händer då, har ju ändå köpt allt i god tro genom mäklare och allt...

Inga problem. Den är redan inritat! Det är bara att renovera eller söka bygglov (förhandsbesked) för den nya.

ok tack:)

ok så här svarade kommunen idag: finns det ett utfärdat bygglov för redskapsboden så får du bygga en bygglovsbefriad friggebod utöver denna byggnad!

Wunsch skrev:
ok så här svarade kommunen idag: finns det ett utfärdat bygglov för redskapsboden så får du bygga en bygglovsbefriad friggebod utöver denna byggnad!
Det var som :)
Imorgon kollar jag med min kommun. Då blir det en bod till!

kamilenski skrev:
Det var som :)
Imorgon kollar jag med min kommun. Då blir det en bod till!
Det stämmer! d^_^b
I hela landet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.