Hej,

Min Heru 75 stannar mer larmet "rotortemperatur låg".

När jag tittar på fjärren så är värden efter start: Från vänster på fjärren:
17 grader, 16 grader (första raden)
12 grader, -2 grader (andra raden)

När jag läser i manualen så skulle det betyda 17 grader ute. 16 på tillluft, 12 på frånluft och -2 på frånluft.

Verkar ju helt fel!!! Kan de kopplat givare fel? Eller andra tips??

Tycker detts verkar MYCKET konstigt.

Stort tack för snabba svar!

Tillägga att det är ca minus 5 ute just nu och ca 22 grader inne i tillägg till det andra i min post

-2 grader i frånluft från huset har du ju inte så prova och ändra i fjärren till mellan höger och vänster utförandet, vet inte exakt vad det står men i servicemenyn när du tryckt 1199

lådan går att vända på åt vilket håll som helst när man monterar men man måste ha rätt på höger eller vänsterutförande annars blir alla siffror fel, prova det först

Har du inte märkt av detta tidigare år.?

Ring Östbergs service avdelning på måndag och fråga om råd.

http://www.ostberg.com/

*Edit ,puck tvåa.

Den är monterad i sommras och intunad under hösten. Gjort av ventfirma. Jag har inte rört något förutom kollat fjärren ibland. Nu när det blivit kallt och den larmar som jag regerar. Har ringt ventfirman som kommer på Måndag.

Låter bli att ändra något så får de titta.

Kan något gå sönder om det är fel på vänster/höger?

Den verkar ju inte värmeväxla speciellt bra om man tittar på siffrorna heller.

Hybris skrev:
Den är monterad i sommras och intunad under hösten. Gjort av ventfirma. Jag har inte rört något förutom kollat fjärren ibland. Nu när det blivit kallt och den larmar som jag regerar. Har ringt ventfirman som kommer på Måndag.

Låter bli att ändra något så får de titta.

Kan något gå sönder om det är fel på vänster/höger?

Den verkar ju inte värmeväxla speciellt bra om man tittar på siffrorna heller.

Nej prova o ändra det för skojs skull, är ju att det sitter givare o termometrar antar jag på båda sidor av lådan, beroende på hur det är monterat så blir de vänster höger utförande.

jag har iaf vart tvungen o ändra där då ja satte min tvärtom, och om ja inte minns fel så fick ja ändra en gång till efter batteribyte, de blev nån kortslutning i min fjärrkontroll

Flödesriktningen stod på "höger". Nu har jag ändrat den till "vänster".

När jag tittar på fjärren så är värden efter start: Från vänster på fjärren:
-3 grader, 16 grader (första raden)
4 grader, 17 grader (andra raden)

Dvs dessa siffror under tidig start inte efter ett dygn.

Verkningsgraden nu 75% istället för 100%.

Vad är det man ställer om när man ändrar? Jag har ju haft till och frånluft fungerande innan med den andra inställningen fram tills denna veckan.

om du går upp o kollar på lådan och dess klistermärken så förstår du,
det är ju 2 rör på varje sida, friskluft in och avluft ut på en sida, tilluft och frånluft innifrån på andra sidan. fast det står dubbelt på varje märke eftersom det går att vända lådan,
blir ju att med höger och vänster utförande så är det ju om givaren som sitter där på ett rör mäter tex tilluft in på vänsterutf och avluft ut på höger. samt att värmeväxlingen funkar åt rätt håll antar ja.
ja hade som sagt min fel i displayen oxo ett tag, kan vart strömavbrott eller något oxo. men bra om de funkar nu då
och den funkade väl innan oxo men visade inte rätt värden i fjärren bara då den mätte på fel ställe.

mvh daniel

Aha. Tror jag greppar det hela då. Tack för alla snabba svar. God Jul!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.