Hej!

Vi har precis tillträtt ett hus som har en pelletspanna och vi är helt gröna på detta området. Jag skulle gärna ta emot input från alla er kunniga här på forumet kring hur en sån här anläggning fungerar!

Vi har en Mescoli Combifire 2 med brännare Iwabo Villa S1(2005). Just nu kör vi (tyvärr) på elvärme eftersom vi inte kommit igång med att fylla på pellets i anläggning, men vill såklart börja med detta snarast möjligt!

Vill ni hjälpa mig genom att förklara lite hur en sån här anläggning fungerar och också vad de olika vreden som finns i anslutning till anläggningen styr?
Utgå från att jag är helt grön, så lägg er på en nivå för dummies icon_wink.gif

Jag lägger med ett par bilder.

Bild 1: Bild på pannans styrpanel
Bild 2: Bild på 1 av 2 stycken vred som sitter på pannans dörr (svarta vredet)
Bild 3: Bild på 1 av två stycken vred som sitter på rören som går till/från pannan (grå vredet med röd/blå markering)
Bild 4: Bild på vad jag gissar är cirkulationspumpen?

Tack!
/Sara

Styrpanel på en Mescoli Combifire 2 panna med digital display som visar 48, omkopplare och en vridknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett grått vred med röd/blå markering på en pelletspannas rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå termomixerventil med röd och blå markering på kopparledningar vid en pelletspanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en cirkulationspump märkt "EVOSTA", tillhörande en husuppvärmningsanläggning, monterad på kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
S SKL86 skrev:
Hej!

Vi har precis tillträtt ett hus som har en pelletspanna och vi är helt gröna på detta området. Jag skulle gärna ta emot input från alla er kunniga här på forumet kring hur en sån här anläggning fungerar!

Vi har en Mescoli Combifire 2 med brännare Iwabo Villa S1(2005). Just nu kör vi (tyvärr) på elvärme eftersom vi inte kommit igång med att fylla på pellets i anläggning, men vill såklart börja med detta snarast möjligt!

Vill ni hjälpa mig genom att förklara lite hur en sån här anläggning fungerar och också vad de olika vreden som finns i anslutning till anläggningen styr?
Utgå från att jag är helt grön, så lägg er på en nivå för dummies [bild]

Jag lägger med ett par bilder.

Bild 1: Bild på pannans styrpanel
Bild 2: Bild på 1 av 2 stycken vred som sitter på pannans dörr (svarta vredet)
Bild 3: Bild på 1 av två stycken vred som sitter på rören som går till/från pannan (grå vredet med röd/blå markering)
Bild 4: Bild på vad jag gissar är cirkulationspumpen?

Tack!
/Sara

Bilderna visar.
Styrpanel beskrivet i manual
Termostat till elpatron
Shunt motor som styrs av innegivare och reglerar radiatortemperatur och värmen i huset.
Cirkulationspump förser radiatorererna med varm vatten från panna
 
Bilderna visar.
Styrpanel beskrivet i manual
Termostat till elpatron
Shunt motor som styrs av innegivare och reglerar radiatortemperatur och värmen i huset.
Cirkulationspump förser radiatorererna med varm vatten från panna
 
  • Gilla
SKL86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.