41 941 läst ·
212 svar
42k läst
212 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
En enkel variant är väl att fästa en tråd i 'utlösaren' på fällan, dra tråden till stället där du har övervakningen. Sen är det bara att dra i tråden när du vill. Fällan lär behöva stå tillräckligt stabilt så den inte rör sig vid tråddragning. Borde funka ifall avståndet till övervakningsplatsen är rimlig.samovar skrev:
Eller en slagfälla som har fjärrstyrning. De är extra försiktiga med plattan som gör att slagfällan löser ut, men om man inte behövde en sådan utan kan fjärrstyra slaget så kan man använda fällan som matstation och när de sitter och äter maten kan man bara med en knapptryckning aktivera slaget.
Det borde inte vara supersvårt att bygga något sånt.
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Ja, ger de sig in i hönshuset och ger sig på hönorna så lär det väl knappast vara några små skogsmöss utan riktgt rejäla råttor. 😢
Jag tror det är alldeles för långsamt att dra någon längre tråd utan att råttan hinner reagera. Dessutom skulle det kräva att vi sitter där och väntar in råttor. Det kan ta många timmar / dagar.L lbgu skrev:En enkel variant är väl att fästa en tråd i 'utlösaren' på fällan, dra tråden till stället där du har övervakningen. Sen är det bara att dra i tråden när du vill. Fällan lär behöva stå tillräckligt stabilt så den inte rör sig vid tråddragning. Borde funka ifall avståndet till övervakningsplatsen är rimlig.
Vi har kameror med rörelsedetektor och hade helst velat ha en digitalt styrd fälla.
Nu har vi ändå lyckats fånga den större råttan som fångades på kameran. Några mindre har katten tagit. Det allra bästa vore om vi lyckades täta så de inte tar sig in, men de verkar hitta nya ingångar varje år.
Jag vill inte rekommendera något av de exempel jag räknade upp i inlägg #176. Det inlägget var en reaktion på din kommentar i inlägg #166 om fåniga restriktioner i krig. I krig måste man räkna med överskottsförluster vare sig man vill ha det eller inte.P Pelotard skrev:Råttgift som råttorna inte äter blir inte mer effektivt för att man lägger ut det på marken. Minering har jag inte prövat. Får väl fundera på det. Men allvarligt talat, det saknas verkligen något nytt på detta område. Man kan övervaka - men det behövs då ett effektivt medel för att slå till och slå ut det man upptäcker.
Men i vårt krigande mot möss och råttor får vi inte acceptera överskottsförluster. Det är därför vi använder metoder som ibland är mycket ineffektiva.
Styr fällan med kameraövervakning och mönsterigenkänning (avancerad lösning), eller en enkel IR-stråle som bryts när råttan närmar sig godiset. Typ stöldlarm i Mission Impossible där Tom Cruise sänker sig ner mot Den Stora Skatten ifrån taket i sele och rep.L lbgu skrev:En enkel variant är väl att fästa en tråd i 'utlösaren' på fällan, dra tråden till stället där du har övervakningen. Sen är det bara att dra i tråden när du vill. Fällan lär behöva stå tillräckligt stabilt så den inte rör sig vid tråddragning. Borde funka ifall avståndet till övervakningsplatsen är rimlig.
Hej,samovar skrev:
blir galen på dessa råttor! Har någon något bra tips på en bra kamera som kan fungera utomhus likt denna? Har en på vinden som fungerar bra med smidig app och rörelsedetektorer och styrning via app. Tror det är Arlo variant. Inte säker på att den fungerar lika bra utomhus däremot, bland annat med tanke på avståndet. Den på vinden är max 1 meter ifrån.
Tp link har utomhusvarianter till bra pris ocksåH Husochallt skrev:Hej,
blir galen på dessa råttor! Har någon något bra tips på en bra kamera som kan fungera utomhus likt denna? Har en på vinden som fungerar bra med smidig app och rörelsedetektorer och styrning via app. Tror det är Arlo variant. Inte säker på att den fungerar lika bra utomhus däremot, bland annat med tanke på avståndet. Den på vinden är max 1 meter ifrån.
https://www.kjell.com/se/produkter/...k-tapo-c310-tradlos-overvakningskamera-p62863
Eufy har bra räckvidd på sina kameror. Ip67 också.
Alla tips är välkomna. Någon som har egen erfarenhet av användning för ändamålet vore extra värdefullt! Och då i så fall vilken exakt produkt man använt sig av. Finns nästan lika många varianter som råttor där ute 
Jag körde eufy-kamera under min altan när jag hade stora problem pga att par grannar matade fåglar och skickade matrester ut på tomten samt med egen kompost (olaglig).
Efter att ha haft ”hanterat” ett 60 tal råttor så var det ohållbart. Anticimex ringdes in och alla grannar gjorde samma, på 3 månader var alla väck!
Bästa är rejäla fällor agnat med jordnötssmör och ehnmm, medel från Polen
Efter att ha haft ”hanterat” ett 60 tal råttor så var det ohållbart. Anticimex ringdes in och alla grannar gjorde samma, på 3 månader var alla väck!
Jag avråder från "ful"-gift från andra länder. Själv köpte jag billigt gift på nätet (annons på Facebook) och det kom ett färgglatt paket från kina med kinesisk text. Efter översättning visade det sig att giftet är väldigt potent och fortsätter vara det flera månader efter att djuret dött. Totalt förbjudet alltså.lsoderlund skrev:
Råttorna blir törstiga och drar iväg till en vattenkälla och dör. Sen lär det komma fåglar och rävar och allt däremellan och äta upp kadavret. De blir förgiftade och dör och för skiten vidare.
Det farliga är att giftet är väldigt bra mot råttor så folk lär fortsätta köpa tyvärr. Jag åkte till återvinningen som tog emot det utan frågor.
Det "polska giftet" har en ytterligare och förfärlig nackdel: Om djuren ligger och dör i väggarna på t ex ett garage kan det sluta med att väggarna måste rivas pga stanken. Ja, hela kåken kan komma i fara. Denna skräckhistoria har berättats för mig här i grannskapet.lsoderlund skrev:
Jag körde eufy-kamera under min altan när jag hade stora problem pga att par grannar matade fåglar och skickade matrester ut på tomten samt med egen kompost (olaglig).
Tack. Fungerade inspelning bra nattetid med den? Har du möjligtvis modellen som du körde på? Får man dem på film så kan man ju se lite hur de rör sig, ingångar osv. Och utifrån kanske placera fällor.. 😅lsoderlund skrev:
Jag köpte dessa:
https://www.amazon.se/TOAIOHO-säkerhetskamera-hemsäkerhet-nattseende-rörelsedetektering/dp/B0F5PLLQYV/262-4015096-9787950?pd_rd_w=yTKsR&content-id=amzn1.sym.5e4d3154-dc29-470f-af5b-732836f5b022&pf_rd_p=5e4d3154-dc29-470f-af5b-732836f5b022&pf_rd_r=1TWJ94JCZ7VHNFHYSY0R&pd_rd_wg=RBkVn&pd_rd_r=b2f51ba6-cf17-48f5-ba3c-9a2a3d2f278b&pd_rd_i=B09P33NVRF&th=1
Man kan styra dem själv upp-ner och åt sidorna:
De börjar spela in när något händer framför kamerorna.
Det går att spara i molnet (kostar pengar) eller på ett minneskort som man kan titta i via appen. Går att spara ner till telefonen och radera.
Det finns varningssignal som kan sättas på eller stängas av. De skriker och en lampa tänds då om kamerorna ser något. Går att sätta på manuellt var för sig eller båda också.
Går att använda både utomhus och inomhus. Bilderna blir bra oavsett om det är mörkt eller ljust där de står.
Man kan tala genom kameran. Jag gjorde det en gång till en råtta. Råttan satte nytt rekord från 0 till utanför huset.
Läs gärna kommentarerna under i länken ovan.
https://www.amazon.se/TOAIOHO-säkerhetskamera-hemsäkerhet-nattseende-rörelsedetektering/dp/B0F5PLLQYV/262-4015096-9787950?pd_rd_w=yTKsR&content-id=amzn1.sym.5e4d3154-dc29-470f-af5b-732836f5b022&pf_rd_p=5e4d3154-dc29-470f-af5b-732836f5b022&pf_rd_r=1TWJ94JCZ7VHNFHYSY0R&pd_rd_wg=RBkVn&pd_rd_r=b2f51ba6-cf17-48f5-ba3c-9a2a3d2f278b&pd_rd_i=B09P33NVRF&th=1
Det går att spara i molnet (kostar pengar) eller på ett minneskort som man kan titta i via appen. Går att spara ner till telefonen och radera.
Det finns varningssignal som kan sättas på eller stängas av. De skriker och en lampa tänds då om kamerorna ser något. Går att sätta på manuellt var för sig eller båda också.
Går att använda både utomhus och inomhus. Bilderna blir bra oavsett om det är mörkt eller ljust där de står.
Man kan tala genom kameran. Jag gjorde det en gång till en råtta. Råttan satte nytt rekord från 0 till utanför huset.
Hahaha! Stort tack 😀🙏 Vilket avstånd ungefär lyckades du få bilder/video på? Hade du dem uppsatta på väggen?K Kalbygge skrev:Jag köpte dessa:
[länk]