Vi bor i ett enplanshus med vinkel ifrån hudikhus. Jag vill just nu riva en vägg som sitter i mitten på huset men skulle behöva lite tips och råd från andra, Är snickare själv också.
Har ritat på bilden jag har infogat.
Det är väggen mellan köket och matsalen, samt kpr och matsalen som jag vill riva.
Det är det röda som jag ritat upp som ska bort.
På burspråket i köket som jag ritat blå pilar ligger det en C-järnbalk som är 300x100 och med gods på 13 mm.
Där jag ritat dom gröna pilarna så har jag själv lagt in en limträbalk ovanför ett fönsterparti som är 315x140.
Och har infogat en bild på hur takstolarna ser ut, och visst känns det väll som dom takstolarna är självbärande?
För är takstolarna självbärande så tror jag inte det är nå problem alls för balkarna att bära upp det.

All tips och råd uppskattas! :)
 
  • Ritad planlösning av enplanshus med markerade väggar i rött som ska rivas och blå och gröna pilar indikerande balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en takstolskonstruktion för ett enplanshus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, de borde inte vara bärande. För säkerhets skull kan du kolla dimensionerna på takstolens delar. Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha valt en takstol som är avsedd för en lägre snölast. I ditt fall i snözon 3 och med 8 m spännvidd bör överramen vara 45x195 och underramen 45x170. Övriga stöd bör vara 45x145. Virkesklass C 24. Allt enligt Träguidens tabell för W-takstol 27 grader.
 
J justusandersson skrev:
Nej, de borde inte vara bärande. För säkerhets skull kan du kolla dimensionerna på takstolens delar. Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha valt en takstol som är avsedd för en lägre snölast. I ditt fall i snözon 3 och med 8 m spännvidd bör överramen vara 45x195 och underramen 45x170. Övriga stöd bör vara 45x145. Virkesklass C 24. Allt enligt Träguidens tabell för W-takstol 27 grader.
Okej, tack för svar! Jag ska kolla när jag kommer hem. Men har för mig att under ramen och över ramen är dimensionen större ändå.
 
J justusandersson skrev:
Nej, de borde inte vara bärande. För säkerhets skull kan du kolla dimensionerna på takstolens delar. Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha valt en takstol som är avsedd för en lägre snölast. I ditt fall i snözon 3 och med 8 m spännvidd bör överramen vara 45x195 och underramen 45x170. Övriga stöd bör vara 45x145. Virkesklass C 24. Allt enligt Träguidens tabell för W-takstol 27 grader.
Hmm över ramen är 45x195 Under ramen är 45x220 Ena stödet längst ut mot väggen är 45x120 och innre stödet är 45x70. Vad tros om detta?
 
Det är rätt krångligt att räkna på fackverkskonstruktioner. Stödbenen är ju utsatta för tryck ch dragkrafter så de behöver inte vara så kraftiga. Skillnaden mellan en meterlång 45x120 och en 45x145 som är utsatta för tryck är rätt försumbar. 45x70 är överraskande klen i det läget, men håller gör den säkert.
 
J justusandersson skrev:
Det är rätt krångligt att räkna på fackverkskonstruktioner. Stödbenen är ju utsatta för tryck ch dragkrafter så de behöver inte vara så kraftiga. Skillnaden mellan en meterlång 45x120 och en 45x145 som är utsatta för tryck är rätt försumbar. 45x70 är överraskande klen i det läget, men håller gör den säkert.
Mjo så är det ju, Ja jag hålled med om att 45x70 känns lite klent. Hmm
 
J justusandersson skrev:
Det är rätt krångligt att räkna på fackverkskonstruktioner. Stödbenen är ju utsatta för tryck ch dragkrafter så de behöver inte vara så kraftiga. Skillnaden mellan en meterlång 45x120 och en 45x145 som är utsatta för tryck är rätt försumbar. 45x70 är överraskande klen i det läget, men håller gör den säkert.
Det borde väll gå att förstärka på reglarna med en ca 45x95 och spikbläck igentligen?
 
Någon här som kan räkna på takstolar? Eller finns det nått program för det? Måste ju vara ganska enkelt bara man ha formeln.
 
Bjerkings Takstolsboken har som bilaga en CD med beräkningsprogram.
 
Stagen som var 45x70 är primärt utsatta för dragkrafter och då är det tvärsnittsarean som har betydelse. Om du skruvar två 23x95 brädor på ömse sidor om det befintliga staget samt även i över- och underramarna så blir resultatet t.o.m. bättre än en 45x145. Använd virkeskvalitet C 24. Övriga delar behöver du inte räkna på.
 
J justusandersson skrev:
Stagen som var 45x70 är primärt utsatta för dragkrafter och då är det tvärsnittsarean som har betydelse. Om du skruvar två 23x95 brädor på ömse sidor om det befintliga staget samt även i över- och underramarna så blir resultatet t.o.m. bättre än en 45x145. Använd virkeskvalitet C 24. Övriga delar behöver du inte räkna på.
Okej. Det lät ju betydligt enklare än att gera in 45x95 och massa spikbläck! Okej du tycker även att jag bör skruva dit på under och över liggarna alltså? på underliggarna lär jag ju skarva isånnafall lika över också. Var bör jag skarva då?
Kan ju även limma också det lär förstärka en hel del!
 
Jag vet ju inte exakt hur det ser ut på dina takstolar. Men de nya brädorna bör alltså vara lite längre än de befintliga stagen, så att du kan skruva både i över-och underramen. Eftersom belastningen är en dragkraft behöver du inte limma. Vid tryck och böjning är detta viktigt.
 
J justusandersson skrev:
Jag vet ju inte exakt hur det ser ut på dina takstolar. Men de nya brädorna bör alltså vara lite längre än de befintliga stagen, så att du kan skruva både i över-och underramen. Eftersom belastningen är en dragkraft behöver du inte limma. Vid tryck och böjning är detta viktigt.
Jasså du menar bara att dom som jag skruvar i snedstagen ska vara längre så jag kan skruva dom i över och underliggarna? :)
 
Ja, och i det befintliga staget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.