7 909 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Hjälp, nivåskillnad golv + djupt språng (bilder)
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Måndagskvällen går åt att klura lite kring språnget mellan entrén och allrummet. Anledningen till att språnget är så pass djupt är att det var en yttervägg en gång i tiden som sedan blev en tillbyggnad. När jag lade klinkergolvet så passade bitarna perfekt i entrén och jag slapp en massa slattar - men golvet slutade också precis vid språngets början. Resultatet? Ett jätteglapp mellan entré och allrum som ingen färdig tröskel i världen fyller (30 centimeter djupt!). Dessutom en nivåskillnad i flera skikt. Hallgolvet är högre pga golvgips, golvvärme osv, sedan kommer två feta reglar som jag omöjligt kan få upp och jag kommer inte heller åt att hyvla ner dem.

Jag ser följande alternativ:
Alternativ 1: Antingen låter jag allrumsgolvet gå in en bit in i språnget och ta första nivåskillnaden direkt, vilket innebär att ca 1,5 plankbredd kommer att luta. Jag kan bygga upp golvet underifrån, så det råder egentligen ingen fara för golvet. Det är mer irritationsfaktorn över att golvet just lutar där. (se bild)

Alternativ 2: är att endast gå in någon centimeter med allrumsgolvet och sätta en liten nivålist, därefter sätta ännu en allrumsgolvplanka och sedan ektröskel från den och upp på klinkergolvet. Jag inbillar mig att det kommer att se riktigt knäppt ut dock med två lister i samma språng och med golvplanka mellan. Illustrerar var allrumsgolvet skulle sluta, precis före regeln som gör första nivåskillnaden:

Alternativ 3 är att slakta spargrisen och åka och handla mer tröskel och bygga en slags "minitrappa" med trösklar på varandra. Känns också galet knäppt. Språnget är 30 cm djupt, så med 3st 90-trösklar så kan det gå....
Hur hade ni gjort??

Jag ser följande alternativ:
Alternativ 1: Antingen låter jag allrumsgolvet gå in en bit in i språnget och ta första nivåskillnaden direkt, vilket innebär att ca 1,5 plankbredd kommer att luta. Jag kan bygga upp golvet underifrån, så det råder egentligen ingen fara för golvet. Det är mer irritationsfaktorn över att golvet just lutar där. (se bild)

Alternativ 2: är att endast gå in någon centimeter med allrumsgolvet och sätta en liten nivålist, därefter sätta ännu en allrumsgolvplanka och sedan ektröskel från den och upp på klinkergolvet. Jag inbillar mig att det kommer att se riktigt knäppt ut dock med två lister i samma språng och med golvplanka mellan. Illustrerar var allrumsgolvet skulle sluta, precis före regeln som gör första nivåskillnaden:

Alternativ 3 är att slakta spargrisen och åka och handla mer tröskel och bygga en slags "minitrappa" med trösklar på varandra. Känns också galet knäppt. Språnget är 30 cm djupt, så med 3st 90-trösklar så kan det gå....
Hur hade ni gjort??
Köp en ekplanka som är 35 cm bred och 0,5-1 cm tjockare än högsta höjdskillnaden.
Fräs ut höjdskillnaderna på undersidan av plankan, snittsa till långsidorna.
Min far gjorde så i deras föra hus, visserliggan var det bara 20 cm i språnget
Fräs ut höjdskillnaderna på undersidan av plankan, snittsa till långsidorna.
Min far gjorde så i deras föra hus, visserliggan var det bara 20 cm i språnget
Eftersom jag väl är lite galet knäpp kanske
så byggde jag en sån minitrappa i 3 nivåer vid entrén efter att ha bytt entrédörr den avslutas med en "ytterhörnlist" (L-formad alltså) som går in över klinkergolvet i hallen.
Klicka här för att svara