Ser exakt ut som hålet från en Spillkråka. Den är en rackare på att göra stora hål med stora flisor. Det är gott att komma in högt upp, då blir det varmt och härligt i boet på vindan med all isolering ;) Fridlyst rackare. Attrapp, fågelspeglar upphängda i vindskivorna samt tillfällig lagning med plåtbitar är bra. Min försvann till slut... Lycka till.:)

Vi har två år i rad kommit hem från semestern och hittat hål i fasaden. Våra spettar är såpass skygga att de slutar med hackandet så fort vi kommit hem, sedan är det lugnt till nästa längre bortavaro. Har både spillkråka, gröngöling och större hackspett, vet inte vem som är skyldig.

Vi har fått förklaring till hålen som antingen revirmarkeringshackande, eller övernattningshål, alltså inte skadedjur.
Attrapper skall tydligen funka ganska bra, inte 100 %, men i många fall ser spetten att reviret är upptaget och väljer något annat ställe.

Jag inser att det är hög tid för mig att skaffa attrapper att sätta upp...snart semester!

/ama

Hackspettar kan även få för sig att hacka hål i fasader för att de tror att de hör mat inne i trät. men istället så kan det vara en klocka på väggen, ett kylskåp, ett surrande gammalt element som fågeln tycker låter som en smarrig larv på utsidan av huset och därför får för sig att hacka sönder ens fasad.

Inte alltid, men det kan vara en orsak!
Annars åk och köp en pilgrims atrapp eller berguv atrapp så slipper du dom fåglarna mer :)

/Sofilen

Tack för alla svar.
Det finns inte några klocmkor eller annat som kan ge ifrån sig ljud. elen kopplades på nyligen och det enda som är igång just nu är ventilationen. Det skulle väl vara det som låter isf.

Någon som vet var man kan köpa bra atrapper av rovfåglar?

Kolla närmsta jaktbutik eller Granngården (om den heter så fortfarande).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.