Under schakten tyckte jag att traktorns hjul sviktade lite väl mycket på en punkt.
Jag bad föraren att kolla lite längre ner och det var bara mjuk lera som sviktar när man går på den. Nu är det en rejäl grop som är utgrävd, se bifogad bild, men har ej nått fastare mark.
Frågan är vad jag nu ska göra med gropen. Är det bara att fylla igen (duger sand?) och packa upp till omkringliggande nivå? I övrigt är marken stabil.

• IMG_0020_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0023_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Mjuk lera tyder på en lerkörtel som är vattenbemängd och tjälfarlig. Beroende på var den finns i förhållande till det du ska göra över den, har du olika alternativ att välja mellan.

1. I kanten på byggnaden vid platta på mark
Lägg på markduk i gropen. Sen fyller du med grus och packar. Över den får du i kantbalken armera för att ta last som en fritt upplagd 2-stödsbalk p.b.s om gropen. Är den lång kan du få sätta en koehesionspåle i mitten om du inte kan påla till fast mark.

2. Under plattan vid platta på mark
Lägg på markduk i gropen. Sen fyller du med grus och packar. Över gropen får du sen underkantsarmera plattan med armeringsjärn, förslagsvis fi 10 i rutnät cc 200.

3.
Vid annan typ av grundläggning, kontakta konstruktör på plats för bedömning och lämplig åtgärd.

Du bör nog oxå kolla med en geolog om lerkörteln sträcker sig in under det som du tror är fast mark. Det är lätt att låta sig luras att fast mark är fast mark i ytan. Längre ner kan den vara rena gungflyet fast det inte märks på ytan.

Tack för ditt svar. Gropen sträcker sig ett par meter längs kanten på kortsidan på plattan. Det är alltså alternativ 1 som gäller vad jag kan förstå, kanske i kombination med 2 till viss del. Hur ska lämpligtvis armeringen se ut i kantbalken? Kan jag gjuta två små fundament på var sida om gropen på cellplasten i kantbalken och däremellan fästa en stålbalk eller har du något annat förslag? Bifogar skiss på hur jag tänkt.

I
Xiter skrev:
Tack för ditt svar. Gropen sträcker sig ett par meter längs kanten på kortsidan på plattan. Det är alltså alternativ 1 som gäller vad jag kan förstå, kanske i kombination med 2 till viss del. Hur ska lämpligtvis armeringen se ut i kantbalken? Kan jag gjuta två små fundament på var sida om gropen på cellplasten i kantbalken och däremellan fästa en stålbalk eller har du något annat förslag? Bifogar skiss på hur jag tänkt.

Enklast armerar du upp kantbalken med längsgående järn, omslutna av byglar som ska gå in en meter med övre järnet i plattans överkant. Sen får du lägga en förstärkning i plattan underkant med arm.järn oxå, så att den bär en bit från balken/gropen.

Fundament ovanpå cellplatsen är ingen bra lösning. Punkttrycket kan bli för högt. Annars är det korrekt tänkt. I så fall är det bättre att dra ut balken på längden så att den kommer över till den fasta del av marken i båda ändar som omgärdar gropen. Resultat blir i stort sett detsamma som vid gjuten kantbalk med byglar och längsgående järn men en smula overkill (och dyrare lösning).

Som armering klarar du dig nog med 2x3 stycken (tre järn uppe och tre nere i botten) fi 12 eller 16 kamjärn och släta byglar fi 8 eller 10, cc 25-30 cm med omvikt krok i slutändan in mot plattan. Det går oxå att använda kamjärn som byglar utan krok. Kantbalken bör vara minst 25 cm hög och lika bred med en vot in mot plattan i underkant på cirka 60 cm.

Se bara till att få största möjliga avstånd mellan de övre och undre längsgående järnen i kantbalken = minsta möjliga täckskikt i förhållande till järnens diameter enl. bygg-/btg.normen. De färdigbockade kantbyglar som finns att köpa uppfyller inte det kravet.

Tackar, jag har ritat en ny lösning enligt ditt resonemang men förstod inte vad du menar med "en vot in mot plattan i underkant på cirka 60 cm."?
Vad tror du om min skiss? Jag har försökt dra upp de överliggande 16 mm järnen så högt jag vågar mot betongytan. Det är 30 mm kvar. Jag ska ju ha golvvärmeslingorna någonstans också.
I detta fall kanske det är lämpligast att lägga dessa under mattan?

I
Xiter skrev:
Tackar, jag har ritat en ny lösning enligt ditt resonemang men förstod inte vad du menar med "en vot in mot plattan i underkant på cirka 60 cm."?
Vad tror du om min skiss? Jag har försökt dra upp de överliggande 16 mm järnen så högt jag vågar mot betongytan. Det är 30 mm kvar. Jag ska ju ha golvvärmeslingorna någonstans också.
I detta fall kanske det är lämpligast att lägga dessa under mattan?

Om du drar en linje från vänstra undre hörnet på kantbalken och snett uppåt vänster i lutning cirka 1:3 tills den stöter på underkant linje btg.platta så har du din vot. Den är till för att minska risken för avknäckning mellan platta-kantbalk. Annars är allting ok.

I
Xiter skrev:
Åtgärdat! Bifogar utgåva 3.
Gropen är för övrigt fylld och paddad.
Inget svaj längre.

Nu ser det helt okej ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.