E etompau skrev:
FTX-systemets motoreffekt ligger på 150 W, så utan värme drar enbart det 3,6 kWh/dygn.
vad ingår för förbrukare i begreppet värme?

I impendill skrev:
vad ingår för förbrukare i begreppet värme?
Avsåg värmeslingorna i FTX-aggregatet.

E etompau skrev:
Avsåg värmeslingorna i FTX-aggregatet.
förvärmare? Eller finns det fler ?
Ursäkta alla frågor men jag vill gå till botten med detta

• Illustration av värmåtervinningsaggregatet RDAA med numrerade delar och förklarande text om komponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ja
Givare för tilluftsfläktens termostat saknas på min.
Jag har kanske inte den modellen då ?

Det tycks finnas varianter med både för- och eftervärmning. På ritningarna syns temp.begränsarna till dessa (pos. 11), har du bara en (1) sådan i ditt system så finns bara en värmeslinga i ditt aggregat.
Från diskussionens i denna tråd så pekar det mesta på att aggregatet har en defekt termostat. Jag hade undersökt detta noggrant och köpt en ny om termostaten ligger konstant sluten och aktiverar värmeslingan.

Dum fråga kanske, men har du satt i sommarkasseten istället för vvxpaketet, om inte annat så får du varmt i tilluften då all uteluft går via vvx och värms upp av frånluften

V Vent entreprenör skrev:
Dum fråga kanske, men har du satt i sommarkasseten istället för vvxpaketet, om inte annat så får du varmt i tilluften då all uteluft går via vvx och värms upp av frånluften
Där sa du något!
Hur ser den ut och vart placeras den ?

S sjoelund skrev:
[länk] kanske? Kolla så den passar din modell
tack !!

I impendill skrev:
Där sa du något!
Hur ser den ut och vart placeras den ?

Samma format som vvx fast utan lameller, har du ingen brukar det gå att köpa, man lyfter ut vvx delen rakt upp och sätter ner sommarkasseten istället, nya aggregat har ett bypass inbyggt så man slipper det alternativt roterande växlare

den stora besparingen i att byta aggregat ligger i energiförbrukningen på motorerna, samt samt att filtren är bra mycket bättre

sedan att du får fler möjligheter att styra temp och drift efter önskemål är en annan sak

Men har du får klarlagt om termostaten fungerar? Det spelar ingen roll att mecka med diverse insatser om termostaten ligger konstant aktiv och aktiverar värmeslingorna som sedan värmer tilluften. Detta borde vara prio 1 att reda ut imho.

E etompau skrev:
Men har du får klarlagt om termostaten fungerar? Det spelar ingen roll att mecka med diverse insatser om termostaten ligger konstant aktiv och aktiverar värmeslingorna som sedan värmer tilluften. Detta borde vara prio 1 att reda ut imho.
just nu har jag kopplat ur slingan

I impendill skrev:
just nu har jag kopplat ur slingan

OK. Annars är det enkelt att mäta med ett instrument över termostaten (med spänningen bortkopplad) och avgöra om den ligger sluten vid temp på 20-25 grader, vilket den normalt inte ska göra.

E etompau skrev:
OK. Annars är det enkelt att mäta med ett instrument över termostaten (med spänningen bortkopplad) och avgöra om den ligger sluten vid temp på 20-25 grader, vilket den normalt inte ska göra.
Okej!
Vill du beskriva hur man gör :)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.