28 064 läst ·
78 svar
28k läst
78 svar
Hjälp, mitt FTX värmer bostaden på sommaren
Har du kollat manualerna för systemet?I impendill skrev:
https://www.flaktbutiken.se/reservdelar-flakt-rexovent-rdaa-rdac
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tycks finnas varianter med både för- och eftervärmning. På ritningarna syns temp.begränsarna till dessa (pos. 11), har du bara en (1) sådan i ditt system så finns bara en värmeslinga i ditt aggregat.
Från diskussionens i denna tråd så pekar det mesta på att aggregatet har en defekt termostat. Jag hade undersökt detta noggrant och köpt en ny om termostaten ligger konstant sluten och aktiverar värmeslingan.
Från diskussionens i denna tråd så pekar det mesta på att aggregatet har en defekt termostat. Jag hade undersökt detta noggrant och köpt en ny om termostaten ligger konstant sluten och aktiverar värmeslingan.
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Dum fråga kanske, men har du satt i sommarkasseten istället för vvxpaketet, om inte annat så får du varmt i tilluften då all uteluft går via vvx och värms upp av frånluften
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
I impendill skrev:
Samma format som vvx fast utan lameller, har du ingen brukar det gå att köpa, man lyfter ut vvx delen rakt upp och sätter ner sommarkasseten istället, nya aggregat har ett bypass inbyggt så man slipper det alternativt roterande växlare
den stora besparingen i att byta aggregat ligger i energiförbrukningen på motorerna, samt samt att filtren är bra mycket bättre
sedan att du får fler möjligheter att styra temp och drift efter önskemål är en annan sak
Men har du får klarlagt om termostaten fungerar? Det spelar ingen roll att mecka med diverse insatser om termostaten ligger konstant aktiv och aktiverar värmeslingorna som sedan värmer tilluften. Detta borde vara prio 1 att reda ut imho.