E etompau skrev:
Du får kolla upp exakt vilket aggregat/tillverkare/typnummer du har, leta efter någon typskylt. Därefter går det kanske att reda ut vad som går fel.
I Minimastern sitter termostaten inne i själva aggregatet och på höger sida. Där finns ett vred som justerar förvärmningstemperaturen.

Det finns inga lagkrav som reglerar injustering av fläktsystemet i en privatbostad (ej bostadsrätt) om du nu skulle byta ut bef. system.

Är det denna ?

Elektrisk anslutningspanel med justerbar vred inställd på 12, omgiven av isolering och rostiga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den står på 12 typ. Ska jag sätta den på 0?

I impendill skrev:
Är det denna ?

[bild]

Jag hoppas verkligen du bryter strömmen innan du är inne och pillar....

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
I impendill skrev:
Är det denna ?

[bild]

Ja det är en lämplig start för test. Risken är dock att termostaten är slut och ligger permanent sluten.

Med viss försiktighet kan du ju mäta upp grejorna, och om termostaten sluter/öppnar på korrekt sätt.

Appendix Appendix skrev:
Jag hoppas verkligen du bryter strömmen innan du är inne och pillar....
Det hoppas jag med

• Haha
Nissens
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det är en lämplig start för test. Risken är dock att termostaten är slut och ligger permanent sluten.

Med viss försiktighet kan du ju mäta upp grejorna, och om termostaten sluter/öppnar på korrekt sätt.
i annat fall kan jag väl bara koppla loss kablarna till värmeslingan ?

Appendix Appendix skrev:
Så sen vred du upp den till 26 igen? ;)

Ställ ner den på 0 och låt den vara där ett par timmar innan du känner efter.
bilden tagen innan jag satte ner den

I impendill skrev:
Ja, skruva loss den vita kabeln (som kommer in i låda på vänster sida) där den är ansluten till nätspänning.

• Gilla
impendill
  • Laddar…
I impendill skrev:
Bara och bara. Är de strömförande måste du väl isolera dem?

S sjoelund skrev:
Bara och bara. Är de strömförande måste du väl isolera dem?
ser ju inte sådär jätte isolerat ut, men visst det bör man ju göra

E etompau skrev:

någonting verkar galet.
Har satt både termostaten i vardagsrummet och den på aggregatet på 0. Körde inga 5 minuter och det går inte att ta den för den är brännhet.

blir till att koppla ur värmeslingan

Etikett på en metallkomponent med specifikationer, monterad på en konstruktion, märkt "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Värmeslingan verkar ändå bara gått på halv effekt, om man kollar på förbrukningen. (Illa nog i och för sig.)

S sjoelund skrev:
Borde väl vara lätt att välja ny termostat då bara en av dem som verkar passa modellen :)

[länk]

Eller så bara koppla ur och hitta lämplig modern ersättning innan vintern kommer.
menar du koppla ur termostaten eller slingan ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.