33 207 läst ·
40 svar
33k läst
40 svar
Hjälp, mina fönster spricker...!
fremax skrev:Toppenbilder!
Första bilden är nog inte en värmspricka , svängarna brukar ändra riktning snävare. Ser ut som att det är är det inre glaset trasig på samtliga rutor? Vid värmesprickor brukar det vara mittenglaset som spricker 8/10gg. Sen så borde glaset i den första bilden vara härdat på insidan då det går lägre ner än 600mm från golv.
Bild 2&3 så kan jag svära en dosa snus på att glaskasetten är skadad i kanten. Samma sprickor har jag stött på tidigare när folk har skruvat persienner och skruvat in i glaset. Märkligt att dessa skador uppkommit förns senare, fins ingen chans att en skruv/spik gått igenom karmen in i glaset från "andra sidan"?
Skadorna borde hemförsäkringen täcka dock så kommer det bli tre separata självrisker .
Med vänlig hälsning, fremax
Först, stort tack för din input!
Om nu glaskasseten är skadad, alltså redan vid montering, borde inte det då åläggas NCC i och med dolda fel-garantin inom 10 år? Om ja, är detta något en glasmästare kan hjälpa mig med att "bevisa"?
Och Elitfönsters har ju också en uttalad 10-årsgaranti om jag minns rätt, vad täcker den?
Redigerat:
Har bytt över 10.000 fönster o aldrig sett detta på andra fabrikat. Tycker också det borde ligga i elits intresse....
Håller med freemax glasen på bild 2 och 3 är skadade i från kanten. När man tar bort listerna som håller glaset på plats så borde man kunna se vad som orsakat skadan. En glasmästare borde kunna säga vad som hänt. Men jag tror att du inte ska göra något innan du vet hur företagen ställer sig till garantianspråket. Om du gör något med så är det lätt för företagen att påstå att du ändrat något själv som fått dom att spricka.
Jag har nu varit i kontakt med Elitfönster och skickat över flera bilder. De säger att det rör sig om spänningssprickor orsakade av spänningar i huset. Har nu skickat vidare frågan till NCC, med Elitfönsters uttalande, så får vi se vad dom säger. Ingen aning hur det ser ut med husspänningar med hänsyn av garantianspråk, men det blir jag väl snart varse om.
Spänningar i huset? En glaskassett sitter inte tight i karmen den är klossad med plastbrickor och kan röra sig något. Skulle det vara pga av detta (stora sättningar) skulle det enbart påverka fasta fönster, öppningsbara fönster skulle börja kärva och bli svåröppnade och glaset skulle inte spricka. De snackar skit på Elit.
Min amatörgissning är att ramen är dåligt rengjord innan montage av glaset. Det ser ju ut som om det ligger något hårt (sten,nubb,träflisa,glaskross ?)som har givit en för stor punktbelastning när fönstren (naturligt) har rört på sig lite. Skulle möjligen kunna vara en hård kvist i ramen också.
Vilket också är falletverktygsgurun skrev:
Nilfons skrev:
Men jag är också tveksam till om detta enbart beror på rörelser i huset, alla trähus rör sig lite och den här typen av sprickor är extremt sällsynta, det talar för att det finns någon annan bakomliggande orsak.
NCC skickade ut en glasexpert tillsammans med en glasmästare för att titta på det. Plockade ur en av de spruckna rutorna men hittade ingenting. Fasaden är i puts och där borde man sett spår om det fanns sättningar innan fönstren gav med sig. Inget i karmen skadat, inte för tajt montering, ingen värme att tala om. Jävligt skumt.
Eftersom det inte gick att fastställa orsaken så trodde jag att NCC skulle tacka för sig ochoch önska lycka till, men de har ändå bestämt sig för att ta kostnaden. Jävligt snyggt!
Eftersom det inte gick att fastställa orsaken så trodde jag att NCC skulle tacka för sig ochoch önska lycka till, men de har ändå bestämt sig för att ta kostnaden. Jävligt snyggt!
Bra gjort NCC. Angående första fönstret (det som går ned till golv) så skall det vara härdat eller laminerat glas, som påpekades tidigare. Härdat glas ser det i alla fall inte ut att vara, då skulle hela rutan ha krackelerat. Nu har ju NCC visat goodwill, så lite jobbigt att bråka med dem kanske, annars hade jag ifrågasatt glaset i dessa partier (om det inte visar sig vara laminerat).
Fast det kan hända att dessa regler inte gällde när ditt hus byggdes.
Redigerat av moderator:
Men om det var fel sorts glas så borde väl glasmästaren och Herr expert på plats reagerat över detta..?DIY_freak skrev:Bra gjort NCC. Angående första fönstret (det som går ned till golv) så skall det vara härdat eller laminerat glas, som påpekades tidigare. Härdat glas ser det i alla fall inte ut att vara, då skulle hela rutan ha krackelerat. Nu har ju NCC visat goodwill, så lite jobbigt att bråka med dem kanske, annars hade jag ifrågasatt glaset i dessa partier (om det inte visar sig vara laminerat).
Det enda de hittade som var märkligt, men som ändå inte kan ses som en anledning att fönstrena spruckit är två saker. Första är att klossarna runt rutan inte var de vanliga mjuka, somsom känns lite som gummi, utan stenhårda klossar helt utan svikt. Det andra var att det finns nästan lika många fabrikat på fönster som det finns fönster i huset. Nja, viss överdrift, men mycket var det. Ett hopplock alltså. Men det är ju heller ingen anledning att de skall börja spricka efter fem år.
Inte nödvändigtvis. Det slarvas nog ganska ofta med detta. Men det kan hända att reglerna är ganska nya så att det inte är något direkt fel att använda vanligt glas i din fastighet. Vet inte när reglerna kom och vet inte om reglerna gäller för när man byter ut glas i en fastighet där fönstren är monterade innan reglerna fanns. Någon annan som vet?Nilfons skrev:
Jag menar inte att skrämma upp dig, men om du skulle få anledning att byta glaskassett någon mer gång i de fönstren/dörrarna som går ned till golvet, så överväg att beställ härdat glas. Kostar inte speciellt mycket mer.
http://www.ekstrands.com/media/262625/persons_kerhet_i_bost_der.pdf
http://www.sydsvenskan.se/malmo/11-aring-dog-nar-glasdorr-gick-sonder/
DIY_freak skrev:Inte nödvändigtvis. Det slarvas nog ganska ofta med detta. Men det kan hända att reglerna är ganska nya så att det inte är något direkt fel att använda vanligt glas i din fastighet. Vet inte när reglerna kom och vet inte om reglerna gäller för när man byter ut glas i en fastighet där fönstren är monterade innan reglerna fanns. Någon annan som vet?
Jag menar inte att skrämma upp dig, men om du skulle få anledning att byta glaskassett någon mer gång i de fönstren/dörrarna som går ned till golvet, så överväg att beställ härdat glas. Kostar inte speciellt mycket mer.
[länk]
[länk]
Eller laminerat om det finns fallrisk utanför..
Med vänlig hälsning, fremax