Hej!
Har köpt ett hus byggt 1941, utbyggt 2013.

Under visningen noterade jag något av en stickande lukt, men huset var belamrat och ostädat, så jag tänkte inte mycket på det.

I besiktningsprotokollet går att läsa att rötskyddsbehandlat virke ligger i källaren under det flytande golvet, se bild. Har googlat mig sönder och samman, tolkar ni detta som att det bara är att plocka bort golvet och dränera så bör lukten förbättras?

Orolig att det ligger rötskyddsbehandlat virke även i den nybyggda delen, typ under kaklet (?). Jag är nybörjare och kan inte mycket i ämnet.

Det finns inga indikationer på fukt i övriga delar av huset och i övrigt är besiktningsprotokollet fint. Vi har inte fått tillträde än, så jag har lyckats bygga upp en oro kring detta.

• Besiktningsprotokoll för källarplan; noteringar om rötskyddsbehandlat virke under golv och rekommendationer om dränering och fuktskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskyddsbehandlat virke läser jag som tryckimpregnerat virke. Det har en förmåga att lukta när det blir blött, när ventilation saknas.

Du bör således räkna med att ta upp detta golv och göra det rätt, men det är ju ingen panik med detta.

• Gilla
Apodee
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Rötskyddsbehandlat virke läser jag som tryckimpregnerat virke. Det har en förmåga att lukta när det blir blött, när ventilation saknas.

Du bör således räkna med att ta upp detta golv och göra det rätt, men det är ju ingen panik med detta.
Stort tack för ditt svar!

Har läst om ”luktsmittor” och är själv lite knepig allergiker, men denna lukt är inget du tror kommer ”sitta kvar i väggarna” efter att man rivit ut golvet och fixat med ventilation?

Näe är du tar bort detta så är du av med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.