Hur fäster gängstången i betongen då?

O Olf Oggler skrev:
Hur fäster gängstången i betongen då?
Jag tänkte borra ett hål i plattan med samma diameter som gängstången, sedan fylla med ankarmassa innan jag trycker ner gängstången.

O OlanderA skrev:
Jag tänkte borra ett hål i plattan med samma diameter som gängstången, sedan fylla med ankarmassa innan jag trycker ner gängstången.
Det låter ju som ett mkt tidsödande arbete. Antinge måste då gängstängerna monteras innan regenl kommer på plats. Då får man ju sedan ett elände att passa in alla hål i regeln. Eller så ska regeln läggas ut och sedan ska gängstängerna monteras med ankarmassa genom regelns hål osv. Allt måste vara still medan det härdar.

Är det där egentligen genomförbart i praktiken?

Kolla priset på Nivell, de säljer skrivar och hylsor löst. Sedan kan du borra egna reglar. Tror inte det är värt att hitta på något eget.

Ska man botta egna reglar så tror jag även att man ska ha en gängtapp M24. Det underlättar nog.

O Olf Oggler skrev:
Det låter ju som ett mkt tidsödande arbete. Antinge måste då gängstängerna monteras innan regenl kommer på plats. Då får man ju sedan ett elände att passa in alla hål i regeln. Eller så ska regeln läggas ut och sedan ska gängstängerna monteras med ankarmassa genom regelns hål osv. Allt måste vara still medan det härdar.

Är det där egentligen genomförbart i praktiken?
När du säger tidsödande jämfört du då med att köpa färdigborrade Nivell reglar? För då håller jag med dig att idén med gängstänger tar länge tid.

Men då nivellreglarna kostar väldigt mycket så har folk i tråden föreslagit att köpa reglar själv och sedan förborra för nivellpluggen. Här uppfattar jag dock att det är en himla jobb att borra den stora diametern för nivellpluggen och att de
därför vore enklare att borra för en betydligt smalare gängstång?

Min tanke var att först montera regelramen runt rummet och sedan skruva fast de tvärgående reglarna (cc600) tvärs rummet. Då kan man borra rakt igenom de förborrade hålet och ner i betongen. Ankarmassan kan sedan sprutas ner i hålet från sidan i och med att reglerna kommer ligga ett par centimeter över betongen. Därefter trycker man ner gängstången genom regeln och ner i hålet.

Jag får begära in offerter och göra en kalkyl för att se om man tycker en alternativ lösning är värd tid, risk och pengar.

A Anders_Nilsson skrev:
Kolla priset på Nivell, de säljer skrivar och hylsor löst. Sedan kan du borra egna reglar. Tror inte det är värt att hitta på något eget.
Hur lätt är det att borra i en 70 mm regel med M24 (?) för nivellhylsan? Kan man göra det för hand? Blir det tillräcklig rakt? Eller kan man använda en hobby pelarorborrmaskin? Orkar den?

Jag har använt nivellreglar och plastskruv en hel del. Det är ganska mkt man måste kompletteringsborra även om man har färdigborrade reglar. Så mkt extrajobb skulle det inte var att borra alla hål. Problemet som jag upplever när jag borrar egna hål är att plastskruven ibland går lätt. Ibland trögt. Ibland går det så trögt så den spricker. Då måste man börja om. Dörför tror jag att man inte bara ska borra. Utan även gänga hålet med en gängtapp. Kruxet är att en så stor gängtapp kostar en slant.

Gängtappen kostar några hundra om jag minns rätt men du sparar på reglarna. När jag räknade för ett par år sedan var det just reglarna man tjänade på.

Det gäller att borra med rätt diameter när man gängar. Går ju att förborra med billigare borr och spara på det dyra borret som borrar för gängning.

En vanlig bänkborrmaskkn av bättre klass duger men köp en för några tusen som orkar, inte Biltemas billigaste.

Jag tror inte på att borra reglarna i tex en bänkborrmaskin eller motsvarande. Det är en stor fördel att borra reglarna på plats. I alla fall om man har en grovgjuten platta där man kan behöva anpassa läget på hålet någon cm hit eller dit. Det är också en fördel om man jämför med att köpa borrade reglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.