Hej!

Har ett hus från 1974 med oisolerad betongplatta. För att göra det mysigt för alla
mögelsporer och dylikt har föregående ägare installerat ett uppreglat golv som man
gjorde på den tiden. Har idag rivit upp skiten och konstaterat att ovanpå betongplattan
har man lagt plastfolie och sedan vägt av reglar 45x45 med 30 m mineralull mellan
och så spikat på ett brädgolv av råspont.

20121226_01-003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121226_01-001.jpg
Skapa konto
20121226_01-002.jpg
Skapa konto

Betongplattan känns rätt kall och fuktig (idag ett par plusgrader i Göteborg)
Antar att det bästa är att riva allt, men sen då? Bygghöjden är ju rätt låg så
jag får plats med kanske 45x45 och golvspån ovanpå. Funkar det med träreglar
om man sätter möbeltassar i plast under eller lägger syllpapp? Eller skall jag
satsa så att lägga stålreglar liggande och skruva golvspån? Eller tryckimpregnerat
med syllpapp?

Är rätt undrande vad som är bäst, har dessutom inte särksilt stor budget för
det här. Tänkte som avslutning sätta distanser mellan socklar och vägg och
kanske installera en datorfläkt som blåser under golvet.

/Anders

• Gilla
Sterndell och 1 till
  • Laddar…
T
På denna video så hittar du ett sätt att göra det på med planton matta, finns ett stort sortiment på K-rauta i Sisjön av olika planton produkter. Lycka till

• Gilla
Sandy9 och 1 till
  • Laddar…
T
Spola till typ 2 minuter fram i videon

• Gilla
kerson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Hej!

Har ett hus från 1974 med oisolerad betongplatta. För att göra det mysigt för alla
mögelsporer och dylikt har föregående ägare installerat ett uppreglat golv som man
gjorde på den tiden. Har idag rivit upp skiten och konstaterat att ovanpå betongplattan
har man lagt plastfolie och sedan vägt av reglar 45x45 med 30 m mineralull mellan
och så spikat på ett brädgolv av råspont.

[bild][bild][bild]

Betongplattan känns rätt kall och fuktig (idag ett par plusgrader i Göteborg)
Antar att det bästa är att riva allt, men sen då? Bygghöjden är ju rätt låg så
jag får plats med kanske 45x45 och golvspån ovanpå. Funkar det med träreglar
om man sätter möbeltassar i plast under eller lägger syllpapp? Eller skall jag
satsa så att lägga stålreglar liggande och skruva golvspån? Eller tryckimpregnerat
med syllpapp?

Är rätt undrande vad som är bäst, har dessutom inte särksilt stor budget för
det här. Tänkte som avslutning sätta distanser mellan socklar och vägg och
kanske installera en datorfläkt som blåser under golvet.

/Anders
Definitivt inte tryckt virke.

Jag planerar ett liknande projekt, och lutar mest åt nivell. En anledning till nivell är att plattan är ganska ojämn och ej avvägd. Sätter nog in en fläkt ochså, men inte en datorfläkt utan något mer rejält.

Nuvarande lösning är ganska klena reglar som är uppshimsade med div bitar av trä och masonit. På reglarna är det golvspån och läskig heltäckningsmatta. Mattan som är limmad gör att spånet måste bytas ut.

Hoppas att han är klar med tanke på åldern på tråden:)

• Gilla
WestcoastHstd och 1 till
  • Laddar…
Ja det får man hoppas!
Undrar varför den här tråden dök upp?

• Gilla
HansJosef
  • Laddar…
Jag gjorde klart bägge golven - sovrum och nedre vardagsrum - vintern 2012/13. Reglade upp med 45x45 med syllpapp under och la 28x70 på tvärs, sedan laminatgolv. Lite kallt på vintern men man får ha mattor. Har fungerat hittills. Novell hade jag inte råd med även om det säkert är bättre.

• Gilla
CK’s
  • Laddar…
P
Platon, cellplast på det följt av golvgips eller golvspån och sen parkett/laminat hade väl varit betydligt mer safe mot fukt och inte så fasligt mycket dyrare?

• Gilla
Ermin Rovcanin
  • Laddar…
P pathal skrev:
Platon, cellplast på det följt av golvgips eller golvspån och sen parkett/laminat hade väl varit betydligt mer safe mot fukt och inte så fasligt mycket dyrare?
Plattan var fruktansvärt ojämn med flera centimeters nivåskillnad i gillestugan 6x4 meter, vi snackar typ 5 cm nivåskillnad. Jag hade behövt jämna av med flera kubik EPS-betong och torka ut det mitt i vintern för att få en yta som hade fungerat med Platon.

Jag funderade på den metoden men beslöt till sist att regla upp golvet och sätta ventilerade socklar.

Ja har ungefär samma problem me våran källare ojämt å vatten rör till element å el ligger uppepå plattan, vad är smartast att göra här? Gjuta nytt uppepå, nivelle. Platon å regla uppe på Platonen? Har inte jätte stor budget men vill de ska vara friskt plattan är torr. Ska prima den nåt tag efter allt dammsugits. Fått pris på 19000 för nivell ex moms. Men fungerar de bra å lägga Platon å regla på det?

A Asondell skrev:
Ja har ungefär samma problem me våran källare ojämt å vatten rör till element å el ligger uppepå plattan, vad är smartast att göra här? Gjuta nytt uppepå, nivelle. Platon å regla uppe på Platonen? Har inte jätte stor budget men vill de ska vara friskt plattan är torr. Ska prima den nåt tag efter allt dammsugits. Fått pris på 19000 för nivell ex moms. Men fungerar de bra å lägga Platon å regla på det?
Att regla upp är billigt och klarar att ta upp vilka nivåskillnader som helst. Sätt bara syllpapp nederst så är det fuktsäkert. Men du bör ha en bordssåg för att såga till olika tjocka passbitar som det går åt mängder av. Jag hade inte råd med det 2012 så det blev att köpa läkt och hyvla ner med en B&D elhyvel. Gick det med även om det tog tid.

• Gilla
B-Å Torkelsson och 1 till
  • Laddar…
Bordsåg har vi, så de är inga problem men funkar de fint med att lägga syllpapp eller syllisolering alltså? Hur har du gjort med isolering, eller kör du oisolerat bara?

A Asondell skrev:
Bordsåg har vi, så de är inga problem men funkar de fint med att lägga syllpapp eller syllisolering alltså? Hur har du gjort med isolering, eller kör du oisolerat bara?
Kör oisokerat. Kallt som sjutton på vintern tack vare den oisokerade bottenplattan med ventilerar bra. Lägg mattor och använd tofflor.

Syllpapp är ju gjord för uppgiften, används normalt för att fuktisolera syll mot bottenplatta. Tricket är att ventilera bort fukten från plattan.

Tack för svaret blir nog nåt i stil med det bör inte bli jätte kallt vi har en rätt jämn temp på ca 19 grader i källaren då får man ta å börja bygga upp det man tagit ner snart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.