Pillat lite mer...

Renoveringsarbete med synligt berg i dagen vid en skadad grundmur och uppbrutet golv i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den där uppbuktningen i golvet var som sagt berg i dagen. Funderar på att bara låta det vara alternativt att bila upp en ränna i golvet bort mot dörren och lägga i nån drängeringsslang.

Grundarbetsplats med uppbilade stenar, berg i dagen och en spade vid en husgrund under renovering.
Skapa konto

Oops. Fortsättningen på grundmuren var ÄNNU sämre än i hörnet.

• Gilla
jonne72 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Låt berget vara skulle jag säga. Har det klarat sig hitills så klarar det sig fortsättningsvis.
Mer sulgjutning åt folket!
Keep up the good work...

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Låt berget vara skulle jag säga. Har det klarat sig hitills så klarar det sig fortsättningsvis.
Mer sulgjutning åt folket!
Keep up the good work...
Ja, att spräcka bort det är inte ett alternativ då det ligger under en yta på ett par kvadratmeter samt att det ligger emot muren på baksidan. Blir nog stabilt och bra att gjuta ovanpå :)

Däremot får jag se om jag ens gjuter betong över det jag hackat fram i golvet... kanske polerar upp det istället :crysmile:

Jag kan inte skaffa mig mer jobb i onödan. Är relativt spensligt byggd med historik av både tennisarmbåge och ont i ryggen så jag får ta det lite pö om pö.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ser ut att bara vara några centimeter som skulle behöva tas bort för att kunna få ett slätt golv.

I mitt förra hus från -31 med metertjocka väggar fanns det utstickande stenar som jag skivade upp med diamantskiva på rondellen . Sen knackade jag från sidan med en huggmejsel.

blackarrow blackarrow skrev:
Ser ut att bara vara några centimeter som skulle behöva tas bort för att kunna få ett slätt golv.

I mitt förra hus från -31 med metertjocka väggar fanns det utstickande stenar som jag skivade upp med diamantskiva på rondellen . Sen knackade jag från sidan med en huggmejsel.
Tyvärr är det lite mer än vad som syns. Det är i stort sett nedan markerad yta som buktar upp tydligt. Kanske till och med lite mer.
Golv i byggprojekt med markerad yta som buktar upp.
Skapa konto

Jaha, efter att ha legat däckad i magsjuka och lite annat smått och gott så har projektet gått vidare med nästa deletapp av gjutningen.

Ojämnt huggen klippgrund med verktyg och byggmaterial, indikerande arbete med grundgjutning och förberedelse.
Skapa konto

Hackade bort så mycket löst berg jag kunde, men det gick sådär med bara vanlig slägga, hammare och huggmejsel. Inga lösa bitar kvar där grundmuren ska vara i alla fall. I själva golvet kanske jag försöker jobba vidare och jämna till lite mer sen.
Ny gjuten betonggrund för hus vid en grävd yta med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Gjutet och klart. Den blev tyvärr nästan en cm högre än den förra etappen men det tänker jag att man kan jämna ut med murbruk när lecastenarna ska på.

Nyguuten betongsockel vid en byggarbetsplats, omgiven av lös jord och gammal mur.
Skapa konto

Inför nästa etapp ska jag försöka smalna av sockeln lite. Nu är den 27 cm, lite overkill när lecablocken är 19... bredden började såhär i den första etappen när jag gjöt 3-4 cm på vardera sida utanpå rester av den gamla grundmuren.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du är ju för noga hela tiden, men visst, planen var väl att det bara skulle hålla i 200 år till . :p :rofl:

Ähh allvarligt talat, det blir kanon det där.
Och jag vet vad svårt det är att fuska när man väl gör något, någon slags lägsta standard har man ju som regel, som sätter käppar i hjulet för att förmå sig att slarva sig fram. :cool:

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du är ju för noga hela tiden, men visst, planen var väl att det bara skulle hålla i 200 år till . :p :rofl:

Ähh allvarligt talat, det blir kanon det där.
Och jag vet vad svårt det är att fuska när man väl gör något, någon slags lägsta standard har man ju som regel, som sätter käppar i hjulet för att förmå sig att slarva sig fram. :cool:
Ja men vad fan, det blir ju alltid såhär! :rofl:

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Ja men vad fan, det blir ju alltid såhär! :rofl:
Hahaha! Jag sa ju det!

Långsamt framåt nu när man är tillbaka på jobbet hela dagarna... har i alla fall fortsatt med etapp 3 av grundmuren.

Riven grundmur med framgrävt berg, verktyg och byggmaterial synliga vid en husgrund under renovering.
Skapa konto

Grundmuren riven och berget framgrävt.

Renspolat berg vid utgrävning för en grundmur under en träkonstruktion, med synliga gjutformar.
Skapa konto

Berget renspolat med trädgårdsslangen. Riktigt snyggt ju :)

Jag har även mer eller mindre byggt klart gjutformen till denna del. Med lite tur kan det gjutas till helgen.

• Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Långsamt framåt nu när man är tillbaka på jobbet hela dagarna... har i alla fall fortsatt med etapp 3 av grundmuren.

[bild]
Grundmuren riven och berget framgrävt.

[bild]
Berget renspolat med trädgårdsslangen. Riktigt snyggt ju :)

Jag har även mer eller mindre byggt klart gjutformen till denna del. Med lite tur kan det gjutas till helgen.
Vilket jävla jobb du lägger ner :D skönt att det blir redigt gjort :D
Men lite roligt när du bara skulle göra det såg att det skulle hålla i 10 år (y).grymt jobbat

Vattenslang och klippor är kul!

himla fin nödlösning detta blir :rofl:

P Pappa1986 skrev:
Vilket jävla jobb du lägger ner :D skönt att det blir redigt gjort :D
Men lite roligt när du bara skulle göra det såg att det skulle hålla i 10 år (y).grymt jobbat
Den lösningen var ju inte riktigt möjlig när grundmuren gick att välta för hand. Får väl lägga på en nolla på antalet år det ska hålla då :crysmile:

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vattenslang och klippor är kul!

himla fin nödlösning detta blir :rofl:
Ja, vågar knappt tänka på hur en "riktig" lösning hade blivit :crysmile:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fulkemisten
Det här ÄR en riktig och bra lösning för ett gammalt garage. Du får tiokommanoll av samtliga domare här jueh!

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.