32 537 läst ·
145 svar
33k läst
145 svar
Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?
Pillat lite mer...
Den där uppbuktningen i golvet var som sagt berg i dagen. Funderar på att bara låta det vara alternativt att bila upp en ränna i golvet bort mot dörren och lägga i nån drängeringsslang.
Oops. Fortsättningen på grundmuren var ÄNNU sämre än i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där uppbuktningen i golvet var som sagt berg i dagen. Funderar på att bara låta det vara alternativt att bila upp en ränna i golvet bort mot dörren och lägga i nån drängeringsslang.
Logga in
Skapa konto
Oops. Fortsättningen på grundmuren var ÄNNU sämre än i hörnet.
Ja, att spräcka bort det är inte ett alternativ då det ligger under en yta på ett par kvadratmeter samt att det ligger emot muren på baksidan. Blir nog stabilt och bra att gjuta ovanpåFulkemisten skrev:
Däremot får jag se om jag ens gjuter betong över det jag hackat fram i golvet... kanske polerar upp det istället
Jag kan inte skaffa mig mer jobb i onödan. Är relativt spensligt byggd med historik av både tennisarmbåge och ont i ryggen så jag får ta det lite pö om pö.
Ser ut att bara vara några centimeter som skulle behöva tas bort för att kunna få ett slätt golv.
I mitt förra hus från -31 med metertjocka väggar fanns det utstickande stenar som jag skivade upp med diamantskiva på rondellen . Sen knackade jag från sidan med en huggmejsel.
I mitt förra hus från -31 med metertjocka väggar fanns det utstickande stenar som jag skivade upp med diamantskiva på rondellen . Sen knackade jag från sidan med en huggmejsel.
Jaha, efter att ha legat däckad i magsjuka och lite annat smått och gott så har projektet gått vidare med nästa deletapp av gjutningen.
Hackade bort så mycket löst berg jag kunde, men det gick sådär med bara vanlig slägga, hammare och huggmejsel. Inga lösa bitar kvar där grundmuren ska vara i alla fall. I själva golvet kanske jag försöker jobba vidare och jämna till lite mer sen.
Gjutet och klart. Den blev tyvärr nästan en cm högre än den förra etappen men det tänker jag att man kan jämna ut med murbruk när lecastenarna ska på.
Inför nästa etapp ska jag försöka smalna av sockeln lite. Nu är den 27 cm, lite overkill när lecablocken är 19... bredden började såhär i den första etappen när jag gjöt 3-4 cm på vardera sida utanpå rester av den gamla grundmuren.
Logga in
Skapa konto
Hackade bort så mycket löst berg jag kunde, men det gick sådär med bara vanlig slägga, hammare och huggmejsel. Inga lösa bitar kvar där grundmuren ska vara i alla fall. I själva golvet kanske jag försöker jobba vidare och jämna till lite mer sen.
Logga in
Skapa konto
Gjutet och klart. Den blev tyvärr nästan en cm högre än den förra etappen men det tänker jag att man kan jämna ut med murbruk när lecastenarna ska på.
Logga in
Skapa konto
Inför nästa etapp ska jag försöka smalna av sockeln lite. Nu är den 27 cm, lite overkill när lecablocken är 19... bredden började såhär i den första etappen när jag gjöt 3-4 cm på vardera sida utanpå rester av den gamla grundmuren.
Ja du är ju för noga hela tiden, men visst, planen var väl att det bara skulle hålla i 200 år till .

Ähh allvarligt talat, det blir kanon det där.
Och jag vet vad svårt det är att fuska när man väl gör något, någon slags lägsta standard har man ju som regel, som sätter käppar i hjulet för att förmå sig att slarva sig fram.
Och jag vet vad svårt det är att fuska när man väl gör något, någon slags lägsta standard har man ju som regel, som sätter käppar i hjulet för att förmå sig att slarva sig fram.
Ja men vad fan, det blir ju alltid såhär!Mikael_L skrev:
Ja du är ju för noga hela tiden, men visst, planen var väl att det bara skulle hålla i 200 år till .![]()
Och jag vet vad svårt det är att fuska när man väl gör något, någon slags lägsta standard har man ju som regel, som sätter käppar i hjulet för att förmå sig att slarva sig fram.![]()
Långsamt framåt nu när man är tillbaka på jobbet hela dagarna... har i alla fall fortsatt med etapp 3 av grundmuren.
Grundmuren riven och berget framgrävt.
Berget renspolat med trädgårdsslangen. Riktigt snyggt ju
Jag har även mer eller mindre byggt klart gjutformen till denna del. Med lite tur kan det gjutas till helgen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har även mer eller mindre byggt klart gjutformen till denna del. Med lite tur kan det gjutas till helgen.
Vilket jävla jobb du lägger nerBiFuel skrev:
Långsamt framåt nu när man är tillbaka på jobbet hela dagarna... har i alla fall fortsatt med etapp 3 av grundmuren.
[bild]
[bild]
Men lite roligt när du bara skulle göra det såg att det skulle hålla i 10 år
Den lösningen var ju inte riktigt möjlig när grundmuren gick att välta för hand. Får väl lägga på en nolla på antalet år det ska hålla dåP Pappa1986 skrev: