Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det här ÄR en riktig och bra lösning för ett gammalt garage. Du får tiokommanoll av samtliga domare här jueh!
Tackar! Men för att prata riktigt riktig lösning så hade man fått göra om golvet och allt. Suger ju upp vatten underifrån vid högt vattenstånd men vad fasen, som cykelförråd funkar det finemang :cool:

Fulkemisten
Är nya planen att göra om det till boyta eller? Annars duger det som du säger. Mer än väl.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Blev ju hyfsat :) Etapp 3 avklarad. Bara en del kvar att gjuta på baksidan. Sedan blir det till att mura med leca innan jag kan lägga platon, dränering och återfylla.
Nyguten betonggrund i ett pågående byggprojekt med stödställning och stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Fasen också. Körde sista etappen på grundmuren idag men hade missbedömt mängden betong. Hade 17 säckar men det hade behövts ca 2 till. Gjorde överytan uppruggad, så får jag gjuta på en kaka till imorgon.

Murat lite :)
Vad tror ni, behöver man putsa utsidan/baksidan? Ska sätta platonmatta mot väggen innan jag fyller upp med makadam.
Jäkligt bökigt att komma åt där bakom.
Murararbete med oputsad betongblocksvägg och grävd jordficka vid sidan.
Skapa konto
Nybyggd mur av betongblock med ojämnt applicerad murbruk, redo för ytterligare behandling.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Använder förresten Weber Base 222. Måste jag grunda med nåt annat innan eller duger det att blanda till en "välling" av det och slamma med först ?

Har en halv säck putsbruk A också om det går att använda till nåt.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Mikael_L
Främsta nyttan med puts på ytan är vindskydd och att det blir vackrare.
Har man fritt vatten så kan det nog hjälpa lite mot vatteninträngning, men är det bara vanlig markfukt så gör nog putsen väldigt lite extra nytta.

Hmmm, putsbruk A, är det kanske för hårt? Jag har för mig att det är B som starkast man ska använda på LECA.
Men jag ska erkänna att jag har lite dålig koll, någon annan vet nog bättre.
Eller gå in och kolla t.ex. Webers anvisningar.

Mikael_L
Själv gjorde jag typ en tjock välling och smetade på efter bästa förmåga ett tunt skikt på min garagegrund.
Det håller fortfarande, man kan se skarvarna mellan blocken ibland något lite genom putsen, typ vid fuktigt väder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Främsta nyttan med puts på ytan är vindskydd och att det blir vackrare.
Har man fritt vatten så kan det nog hjälpa lite mot vatteninträngning, men är det bara vanlig markfukt så gör nog putsen väldigt lite extra nytta.

Hmmm, putsbruk A, är det kanske för hårt? Jag har för mig att det är B som starkast man ska använda på LECA.
Men jag ska erkänna att jag har lite dålig koll, någon annan vet nog bättre.
Eller gå in och kolla t.ex. Webers anvisningar.
Skrev fel, skulle vara putsbruk C.
Jag tog mitt mur- och putsbruk B och slammade baksidan. Det duger nog :)

Fulkemisten
"Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?"
NÖDLÖSNING!!! GE DIG NU! HAHA!
Slammat och klart nu då. På med platon och belöna dig själv med något kallt... Det har du förtjänat snart.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
"Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?"
NÖDLÖSNING!!! GE DIG NU! HAHA!
Slammat och klart nu då. På med platon och belöna dig själv med något kallt... Det har du förtjänat snart.
Ha ha, vi har ju redan konstaterat att det där med nödlösning sket sig för länge sen! :rofl:
Jag hade t.ex inte planerat att blanda och gjuta 60-70 säckar betong men så ser verkligheten ut nu.
Här var det nu idag mer tanken på att om jag lagt så jävla mycket jobb vill jag veta att jag inte missat nåt innan jag fyller igen med 6 ton makadam :crysmile:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Ha ha, vi har ju redan konstaterat att det där med nödlösning sket sig för länge sen! :rofl:
Typ kanske redan på planeringsstadiet då man sällan noggrannt funderar över bästa nödlösningen... :crysmile::crysmile::crysmile:

Nyapplicerad grå betong på en husgrund utomhus med synliga stödben och isolering.
Skapa konto
Slaskade på lite på baksidan :)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Funderar på markduk. Visst borde det väl bli bäst att lägga sån från botten av diket och upp mot slänten innan jag fyller med makadam? Borde hålla lite rötter och sånt borta ett tag. Upp mot vägg blir det bara Platon. Måste den spikas eller kan man bara ställa den mot väggen och hoppas att trycket från makadamen håller den på plats?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.