32 537 läst ·
145 svar
33k läst
145 svar
Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?
Jaha ni, detta kommer nog att ta lite mer tid än jag tänkt. Som vanligt 
Bara att bära ut all gammal ved tog ju sin lilla tid.
Men nu kan jag för första gången sedan vi flyttade in se bakväggen i vedboden. Ingen rolig syn! Tjockt med löv, jord, nötskal och musbajs. Med ett hål rakt in har detta varit rena rama gnagarhotellet.
Och sedan skicket på syll och stomme... ni ser ju själva. Syllen är som sågspån och stolpen i hörnet finns inte kvar längre. Det där hålet i grundmuren lär jag ju inte fylla med putsbruk utan det får nog bli nåt annat. Kapa till en lecasten och kila in och sedan putsa? Eller forma och gjuta i en klump?
Bara att bära ut all gammal ved tog ju sin lilla tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu kan jag för första gången sedan vi flyttade in se bakväggen i vedboden. Ingen rolig syn! Tjockt med löv, jord, nötskal och musbajs. Med ett hål rakt in har detta varit rena rama gnagarhotellet.
Logga in
Skapa konto
Och sedan skicket på syll och stomme... ni ser ju själva. Syllen är som sågspån och stolpen i hörnet finns inte kvar längre. Det där hålet i grundmuren lär jag ju inte fylla med putsbruk utan det får nog bli nåt annat. Kapa till en lecasten och kila in och sedan putsa? Eller forma och gjuta i en klump?
Logga in
Skapa konto
Ta del lugnt och metodiskt bara. Det där fixar du. Gör som du har tänkt med dräneringen och pilla in leca i grundmuren där det behövs. Enklare än att gjuta i det läget tror jag. Byt sedan allt trä. Det kommer bli kanonbra och hålla minst 25 år till.
Ja, det är just så som är planen. Små steg. Dels för att jag inte har så mycket tid att jobba med det och dels för att budgeten är typ obefintlig. Har i alla fall köpt en rulle dräneringsslang och en rulle markduk idag. Plus en murarhink och en säck Putsbruk C, för att se om min gamla skruvdragare orkar blanda en sån med en färgomrörarvispFulkemisten skrev:
OK, röjt ut det sista i vedbodsdelen idag. Skicket på grundmuren är sämre än jag befarat. Efter att ha kört ut 5 skottkärror med jord, sågspån vedrester kunde man se att den delen av grundmuren som är närmast hörnet gick att vicka på med handkraft. Jag slog loss den med släggan och räknar med att få göra om åtminstone delar av grundmuren på denna sida genom att mura med leca.
Först måste jag försöka stämpa upp och säkra stabiliteten. Inte så lätt då grundmuren är svajig. I hörnet satte jag en 45*145 på utsidan, vilande på en stadig kassun av nåt slag. Denna skruvade jag utifrån in i hörnstolpen, för att säkra upp hörnet. Sedan har jag satt ett par provisoriska stämp mot det som är kvar av grundmuren.
En fråga - vad tror ni blir bäst? Att gjuta en hel plint i hörnet som hörnstolpen kan vila på (för att direkt få en stadig punkt) och sedan mura med leca bort från denna? Eller att bara gjuta en klack och mura leca "runt" hörnet?
Vedboden innan sista rensningen.
Vedboden efter rensning.
Knackat loss bit av mur.
Blä.
Stötta på utsidan.
Först måste jag försöka stämpa upp och säkra stabiliteten. Inte så lätt då grundmuren är svajig. I hörnet satte jag en 45*145 på utsidan, vilande på en stadig kassun av nåt slag. Denna skruvade jag utifrån in i hörnstolpen, för att säkra upp hörnet. Sedan har jag satt ett par provisoriska stämp mot det som är kvar av grundmuren.
En fråga - vad tror ni blir bäst? Att gjuta en hel plint i hörnet som hörnstolpen kan vila på (för att direkt få en stadig punkt) och sedan mura med leca bort från denna? Eller att bara gjuta en klack och mura leca "runt" hörnet?
Logga in
Skapa konto
Vedboden innan sista rensningen.
Logga in
Skapa konto
Vedboden efter rensning.
Logga in
Skapa konto
Knackat loss bit av mur.
Logga in
Skapa konto
Blä.
Logga in
Skapa konto
Stötta på utsidan.
Hur går det BiFuel? Nu har jag funderat lite.
Jag tänker mig att du ska byta panelen? I så fall hade jag sågat av den gamla panelen en bit upp fast under spikregeln så att man kommer åt att jobba. Jag skulle kört på att först gjuta en plint och sedan faktiskt format på mot plinten med skivor eller plank eller om man har vadsomhelst liggande (man kan köra OSB i ett sådant här bygge med smal budget, formplywood är dyrare). Jag tror att det blir lättare att gjuta ovanpå gamla grundmuren än att hålla på att pilla med lecastycken, form på fram och baksida och kom ihåg att stötta med strävor, betong är tungt och kan få formen att bukta eller spräckas. Vattna den gamla muren ordentligt innan och gjut upp minst 10 cm över högsta punkten. Denna nya grundmur kan du sedan lägga en syll på och sedan ställa och fästa de nya reglarna på. Kom ihåg syllpapp och att slänga i ett eller ett par längsgående armeringsjärn.
Jag tänker mig att du ska byta panelen? I så fall hade jag sågat av den gamla panelen en bit upp fast under spikregeln så att man kommer åt att jobba. Jag skulle kört på att först gjuta en plint och sedan faktiskt format på mot plinten med skivor eller plank eller om man har vadsomhelst liggande (man kan köra OSB i ett sådant här bygge med smal budget, formplywood är dyrare). Jag tror att det blir lättare att gjuta ovanpå gamla grundmuren än att hålla på att pilla med lecastycken, form på fram och baksida och kom ihåg att stötta med strävor, betong är tungt och kan få formen att bukta eller spräckas. Vattna den gamla muren ordentligt innan och gjut upp minst 10 cm över högsta punkten. Denna nya grundmur kan du sedan lägga en syll på och sedan ställa och fästa de nya reglarna på. Kom ihåg syllpapp och att slänga i ett eller ett par längsgående armeringsjärn.
Redigerat:
Tack! Min tanke är att gjuta en "klack", kanske 10-20 cm hög och sedan mura ett par varv m lecasten upp till motsvarande höjden för den gamla muren. Största problemet är att få bort tillräckligt av den gamla muren utan bilmaskin och utan att rasa muren där den är i OK skick. Blir nog inte perfekt underlag för gjutning men spolar rent m vattenslang.Fulkemisten skrev:
Hur går det BiFuel? Nu har jag funderat lite.
Ja, jag kommer att byta nedre delen av panelen.
Redigerat:
Det var första gången jag gjöt nånting. Hyfsat nervös så jag trodde att jag överdimensionerade men formen bågnade ändå nån centimeter. Några kubik betong blir lite tryck. Ville inte ha det i rabattenFulkemisten skrev:
Har härjat vidare lite i vedbodsdelen. Ju mer jag rotar desto mer material lossar 
Rensat första delen inför bygge av gjutform.
Rensat och urgrävt så gott det går.
"Klacken" längs kortsidan lossnade lätt så jag tänker att det är bättre att ta bort den och gjuta en ny där också.
Tänkt gjutning i första omgången. En klack ca 10-20 cm hög, att mura upp lecasten på. Tänkte lägga armering runt hörnet för att få det stabilt. När denna del är klar och jag har kunnat stötta upp hörnet kommer jag att fortsätta att riva muren åt höger.
Logga in
Skapa konto
Rensat första delen inför bygge av gjutform.
Logga in
Skapa konto
Rensat och urgrävt så gott det går.
Logga in
Skapa konto
"Klacken" längs kortsidan lossnade lätt så jag tänker att det är bättre att ta bort den och gjuta en ny där också.
Logga in
Skapa konto
Tänkt gjutning i första omgången. En klack ca 10-20 cm hög, att mura upp lecasten på. Tänkte lägga armering runt hörnet för att få det stabilt. När denna del är klar och jag har kunnat stötta upp hörnet kommer jag att fortsätta att riva muren åt höger.
Praktiskt, garaget är uppfört utav självrivande material för att underlätta i framtiden. 
Men du, jag tror det där blir jättebra var du än lägger ambitionsnivån. Var det inte från början bestämt att nivån skulle ligga ganska lågt, och att du ville få ut kanske typ bara 10 år till av byggnaden.
Bara så du inte lägger alldeles för mycket tid på det där ...
Men du, jag tror det där blir jättebra var du än lägger ambitionsnivån. Var det inte från början bestämt att nivån skulle ligga ganska lågt, och att du ville få ut kanske typ bara 10 år till av byggnaden.
Bara så du inte lägger alldeles för mycket tid på det där ...
Hehe. Tänkte samma sak. Sen insåg jag att jag kastade sten i glashus. Det funkar inte så utan man måste ibland lägga saker på en nivå som man själv kan stå för kan jag känna. Sen borde kanske många här på forat inklusive mig själv fundera över våra förhållanden till begränsningar.Mikael_L skrev: