Hej!

Håller på att slå till på en bandslip som levereras med en 1.5 kW 3-fas motor. Med följer också en frekvensomriktare/omvandlare för att styra varvtalet.
Standardutförande är 1-fas in i omvandlaren och sedan 3-fas ut till motorn.
Säljaren har även en omvandlare med 400 V 3-fas in, och ut till motorn.

Min fråga är: vad blir den praktiska skillnaden på dessa två? Jag är ingen hejare på ellära men inbillar mig att 3-fas in och ut är bäst. Jag kommer ha tillgång till både 1-fas och 3-fas uttag där slipen ska stå.

Till att börja med - du kommer alltid att ha trefas ut ur frekvensomriktaren, oavsett vad du stoppar in i den.

Valet beror till stor del på vilken typ av motor som sitter på slipen. Är den lindad för 230/400 volt så kan du köra med vilken som av frekvensomriktarna. Är den lindad för 400/690 volt så måste du använda den som är avsedd för trefas 400V.

Orsaken är att normala frekvensomriktare inte kan höja spänningen. Ska man få ut specificerat moment från en motor så måste spänningen följa frekvensen. Alltså måste du för att kunna köra i full hastighet (alltså 50Hz frekvens) ha tillgång till minst den spänning som motorn är avsedd för även in i omriktaren.

Är motorn avsedd för 230/400V och slipmaskinen i övrigt tål högre varvtal än du kan få ut med 50Hz så kan du ändå ha nytta av 400V in i frekvensomriktaren då det ger dig möjlighet att köra med högre varvtal med bibehållet moment.

I andra ändan så är inte 1500W, enfas 230V direkt något stort problem heller. Många enfaslaster är betydligt större än så idag. Men har du problem med ojämn fasfördelning och mätarsäkringar som löser ut så är det ju ingen nackdel att sprida lasten på alla tre faser. Vill du kunna flytta slipmaskinen till andra platser så är det kanske fördelaktigt att den går att köra på enfas.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Tack! Jag ska dra ut 3 fas i garaget oavsett förr eller senare, så jag kör nog på det för att vara safe i så fall.
Å andra sidan kör jag min bordcirkelsåg som matas med 1700 w på nuvarande grupp utan problem. Så det hade säkert funkat med 1 fas till slipen.

Så här stod det på drivteknik.nu, såg jag precis:

"1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER
Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna.

Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW."

Vad ska man tro om detta?

Det är inget du ska gå in på i ditt fall, om slipen skulle drivas direkt enfas skulle den haft en avsedd motor och inte trefasig. Det du läser där är en lite av nödlösning man kan ta till på småmotorer där man inte har tillgång till trefas. Det tappas både i moment för start, drift och därav även effekt som blir i bättre fall 3/4. Din motor på 1.5 kW är för stor för att bra kunna köras med den kopplingen det är i princip även den ofta nämnda gränsen 0.75 kW.

Vill man köra sån utrustning enfas är det bättre numera med relativt billiga omformare att köra via en sån och D-koppla motorn som PNO beskrivit tidigare. Och i ditt fall där du har trefas och kan välja omformare för det är det inte mycket att tveka på. Alltid onödigt att lägga snedlaster i +kW klassen där man kan enkelt och med fördelar slippa.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.