Hej! Jag skulle behöva hjälp med att ta reda på vilket sorts golv jag har. Flyttade in här för ett halvår sen och frågade aldrig den tidigare ägaren.

Jag vill ljusa upp det från den orange/gul ton den har idag.

Är det ett golv jag kan slipa och sedan ljusa upp med pigmenterad hårdvaxolja?

Översta skiktet är ca 3mm.

Någon som har förslag?

Mvh,
Adrian

• Ett trägolv med orange/gul nyans och 3mm tjockt översta skikt intill vit vägg och mörk hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett trägolv med orange/gul ton och synliga träådringar.
    Skapa konto
  • Trägolv med synlig fiberskikt och skador, orange/gul ton, översta lagret ca 3 mm tjockt.
    Skapa konto
Ser ut som en ekparkett, kan troligen slipas ett par gånger.
Men är det ingen stor yta så är det troligen mindre jobb att riva ut den och lägga in ett golv som ni vill ha.

Hej! Tack för svar. Gissar också på ekparkett. Hela lägenheten på 60kvm är samma parkett.

Enklast och billigast är att ni bor in er och lär er leva med golvet.
Lägg på några snygga ljusa persiska mattor.
Billigare, praktiskt och snyggt.
Golvet verkar vara riktigt fräscht, en klassisk ekparkett, så varför slipa och behandla med ett osäkert resultat?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Förstås är det enkelt så, men det är en smakfråga. Jag vill ha ett ljusare golv och är nu i jakt på bästa tillvägagångssätt! :)

BirgitS
Det går att slipa och sen behandla på något sätt som gör att det ser ljusare ut, t.ex. vitpigmenterad hårdvaxolja.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går att slipa och sen behandla på något sätt som gör att det ser ljusare ut, t.ex. vitpigmenterad hårdvaxolja.
Det låter som en kanonidé, tror jag kör på
Osmos hårdvaxolja vit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.