Hej!

Jag har köpt ett hus med en Handöl kamin installerad. Kan någon hjälpa mig att identifiera vad det är för en kamin så vore jag tacksam. Gärna med årtal om möjligt.
 
  • En Handöl kamin med svart yta och genomskinliga dörrar framför en tegelvägg, möjligen av äldre modell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Carl Gustaf?
 
Den hette handöl 10 men sedan döptes den om till contura 10.viklucka. Det är i princip samma som sitter i CarlGustaf
 
Tackar för svaren! Vet någon mellan vilka år dessa tillverkades?
 
kommer inte ihåg exakt men den slutade att saluföras för ca 4 år sen. Troligen såpass dyr att tillverka med sin asklåda o skakrost, och den ersattes med den kubformade och betydligt fjuttigare I5-modellen utan asklåda vilken pga sin form passar i betydligt färre spisar än 10-an. 10:an hade dessutom en billighetsmodell med vermiculitplattor istället för täljsten i eldstaden och ett dekorgaller på ovansidan luckan istället för täljstensbitarna.
 
Tack exerg, visst ser det ut som min har täljsten att döma av bilden?

Anledningen till att jag fråga om ålder är att jag undrar om det kan vara asbest i tätningslisten till luckorna?
 
Knappast.
 
G greenhouse skrev:
Tack exerg, visst ser det ut som min har täljsten att döma av bilden?

Anledningen till att jag fråga om ålder är att jag undrar om det kan vara asbest i tätningslisten till luckorna?
Nej,absolut inte nån asbets
 
Låter bra det, tackar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.