Hej,
Jag är ute på jakt efter en ny spis då den som jag har nu gick sönder.
Den ska vara 50 cm bred (alternativt 70 cm om jag river lite...). Jag antar att jag bara har enfas i lägenheten vad jag vet. Säkringen är 16 A. Jag vill väl helst inte dra in 3-fas eftersom det blir en dyrare historia. Fick tidigare höra att det var lite begränsat med att koppla upp sig till 3-fas och det var först till kvarn som gällde.

Kan jag köpa denna? Den har: Säkring, A: 3x16. Men jag har bara en 16 -säkring??
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki540400w/

Annars hittar jag inga lämpliga spisar...

Säkring med texten "16/500 gL" och märkningen "8CCEE16G" på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre säkringsskåp med porslinsäkringar och modernare säkringsautomat, samt informationstavla om elanvändning.
Skapa konto
Ett öppet eluttag med synliga ledningar i en vägg, avsett för anslutning av en spis.
Skapa konto
Typskylt på en äldre spis som visar modellnummer, wattantal och diagram för enfas- samt trefasanslutning.
Skapa konto
Närbild på en spishäll med en brännare som har en blå etikett med text inuti.
Skapa konto

Redigerat:
Den du länkar till är 3 fasare och 3x16 amp säkringar , kan gå att koppla 1 fas. Men framgår inte om det är en ren 400 V eller med 3 faser och nolla eller 1 fas + nolla , ska säkert ha 20 amp säkring då

Elektriskt sett kan du ha spisar som är märkta enligt följande:
”230V~”, ”400V 2N~” & ”400V 3N~”

Spis märkt enligt följande kan du inte använda:
”400V~”, 400V 3~” samt ”230V 3~”.
Den sistnämnda fungerar i Norge.

Läs gärna
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

J jonaserik skrev:
Den du länkar till är 3 fasare och 3x16 amp säkringar , kan gå att koppla 1 fas. Men framgår inte om det är en ren 400 V eller med 3 faser och nolla eller 1 fas + nolla , ska säkert ha 20 amp säkring då
Det framgår klart och tydligt att det är 230V,
Skärmdump av specifikationer med markerad text "Spänning, V: 230" på en webbsida.
Skapa konto

Vad är det för färg på passkontakten till spissäkringen? 16A enfas är lite till spisen. Det brukar vara 20A när det är enfasmatning. Men fungerar det idag så lär det fungera med en ny spis också. De flesta induktionsspisar borde gå att koppla in. Men du kan inte ha allt på fullt samtidigt.

Demmpa Demmpa skrev:
Det framgår klart och tydligt att det är 230V,
[bild]
Du gick djupare och jag på länken och där står bara 3X16 amp så ingen har fel

Det enda ”extra” jag gjorde var att jag klickade på ”Fullständig specifikation”, just för att se all information om spisen.

A Avemo skrev:
Vad är det för färg på passkontakten till spissäkringen? 16A enfas är lite till spisen. Det brukar vara 20A när det är enfasmatning. Men fungerar det idag så lär det fungera med en ny spis också. De flesta induktionsspisar borde gå att koppla in. Men du kan inte ha allt på fullt samtidigt.
Färgen är blå (kompletterade mitt inlägg med en till bild).
Så...kan jag köpa ovan spis och få den installerad av en elektiker som bara kommit för att installera en spis? Elektrikern själv har med sig rätt kabel hoppas jag. Jag förstår att jag inte kommer kunna ha allt på spisen igång samtidigt.

Blir då en direktkoppling i dosan ( biligast ) annars ett Norwesko 25 amp uttag och behövs inte vid direktkoppling

K Konto1 skrev:
Färgen är blå (kompletterade mitt inlägg med en till bild).
Så...kan jag köpa ovan spis och få den installerad av en elektiker som bara kommit för att installera en spis? Elektrikern själv har med sig rätt kabel hoppas jag. Jag förstår att jag inte kommer kunna ha allt på spisen igång samtidigt.
Det låter bra. Och om säkringen skulle lösa någon gång så kan du byta den till 20A som passkontakten indikerar.

A Avemo skrev:
Det låter bra. Och om säkringen skulle lösa någon gång så kan du byta den till 20A som passkontakten indikerar.
Och, tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.