Hej,

Skall byta häll i köket och har precis tagit bort den gamla. Den var inkopplad i ett perilexuttag, och nu vill jag ju såklart koppla in den nya hällen i samma uttag.

Öppnade upp den gamla för att kolla hur det var kopplat i hällen, blev dock mycket konfunderad, tycker inte kopplingen stämmer med något av alternativen på typskylten, är jag snurrig, eller är den konstigt kopplad?

Egentligen spelar det mig kanske ingen roll, för den skall ju bort, men tänkte att den skulle guida mig för hur man kopplar in den nya hällen, men jag blev mest förvirrad

Någon som kan säga vilket av alternativen man egentligen kopplat här?

//Andreas

• Elkopplingsschema med olika konfigurationer för elektriska system i olika länder. Märkningar för Australien, Belgien, Nederländerna, och Storbritannien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning, kabelinstallation, L1 L2 L3, N1 N2, skruvanslutningar, elektrisk säkerhet, kablar, industriell utrustning.
    Skapa konto
På min nya häll har jag bara två alternativ, hade hoppats på att den gamle var kopplad som 400V-alternativet här, men icke, eller kanske nästan, men inte helt

• El-diagram, installation, 400V/220-240V, säkerhetsvarningar, verktyg, skruvdragare inställningar, elektrisk jordning, teknisk etikett.
    Skapa konto
Det ser ut som att du kört den hällen på en fas.

Koppla enligt det vänstra alternativet.

Man har använt alternativ 2, mitten i övre raden. En fas.
Sedan är ju frågan vad som avsetts, hur många faser har du i perilexuttaget?

Tillägg: Plint L3 verkar inte vara använd i hällen, "blindplint". Avsedd att parkera oanvända tåtar på.

Tre faser framdragna till uttaget

• Elektrisk kopplingsdosa, kablar, WAGO klemmor, installationsarbete, kabelkanal, vägg, ej fullständigt monterat.
    Skapa konto
Den bruna sladden, uppe vänster på bilden går också vidare till det vanliga vägguttaget bredvid som används till ugnen

Då lägger du den fasen på L3 i hällen. Den används inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är tydligen så att din gamla häll varit inkopplad på en enda fas, men det har uppenbarligen fungerat. Den borde ha varit ansluten enligt schemat längst till vänster på andra raden.

Din nya häll är mer tydlig och har faktisk en korrekt anvisning för Sverige! Den till vänster 400 V 2N~.

Elektrisk dosa med kablar anslutna till skruvklämmor, märkta med L1, L2, L3.

Du behöver se till att hällen kopplas in på L1 och L2 i bilden ovan, och att ugnen hamnar på L3. Så du behöver kolla i perilexstickproppen hur den är kopplad för att kunna koppla in andra änden korrekt i hällen.

• Gilla
pppp123 och 2 till
  • Laddar…
Om ugnen nu redan går på L1, kan jag inte då ta L2 och L3 från uttaget till hällen?
Men då alltså koppla dem till L1 och L2 på ”hällsidan”
Eller vore det på något vis fel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Det går finfint

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack skall ni ha! Då har jag en plan, återkommer med resultat, men skall kalla och byta bänkskiva innan den nya kopplas in, så det tar ett par dagar :)

Funkade hur bra som helst.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.