11 626 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
Hej!
Vi har tittat på ett hus med ett garage som har indragen el på 220v.
Då vi har elbil behöver vi installera en elbilsladdare i anslutning till garaget.
I den BRF vi bor i idag har vi 11kW i laddaren.
Vad krävs för att vi ska få minst samma hastighet i garaget vi tittat på?
Måste vi dra in 380v eller skulle det funka med 220v?
Vi har tittat på ett hus med ett garage som har indragen el på 220v.
Då vi har elbil behöver vi installera en elbilsladdare i anslutning till garaget.
I den BRF vi bor i idag har vi 11kW i laddaren.
Vad krävs för att vi ska få minst samma hastighet i garaget vi tittat på?
Måste vi dra in 380v eller skulle det funka med 220v?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Ja, ni måste dra in 400 V (man höjde spänningen från 380 till 400 V för ca 40 år sedan).
Detta under förutsättning att ni verkligen måste ladda med 11 kW, dvs "tanka så snabbt". Gjorde ni verkligen det tidigare? Med 11 kW kan man tanka 5-6 mil per timme, dvs en timmes laddning ger 5-6 mil. Behöver ni verkligen det?
Om ni endast har enfas 230 V till garaget idag så är det i vilket fall för klent, så ni behöver ringa en elfirma om ni ha elbil.
Detta under förutsättning att ni verkligen måste ladda med 11 kW, dvs "tanka så snabbt". Gjorde ni verkligen det tidigare? Med 11 kW kan man tanka 5-6 mil per timme, dvs en timmes laddning ger 5-6 mil. Behöver ni verkligen det?
Om ni endast har enfas 230 V till garaget idag så är det i vilket fall för klent, så ni behöver ringa en elfirma om ni ha elbil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Har ni trefas eller enfas till garaget?NBlomqvist skrev:
Hej!
Vi har tittat på ett hus med ett garage som har indragen el på 220v.
Då vi har elbil behöver vi installera en elbilsladdare i anslutning till garaget.
I den BRF vi bor i idag har vi 11kW i laddaren.
Vad krävs för att vi ska få minst samma hastighet i garaget vi tittat på?
Måste vi dra in 380v eller skulle det funka med 220v?
Skall du ha 11 kW måste det finnas en trefasmatning till garaget. Det går att ladda bilen med enfas också om det är allt som finns i garaget. Men då blir det inga 11 kW. Normalt blir det max 3,7 kW om det är enfas. Och det är lite opraktiskt att ladda med eftersom det nära maxar en fas under många timmar. Det finns en risk att lösa huvudsäkringar om man använder andra laster samtidigt.
Hur svårt brukar det vara att dra in flera faser?Bo.Siltberg skrev:
Ja, ni måste dra in 400 V (man höjde spänningen från 380 till 400 V för ca 40 år sedan).
Detta under förutsättning att ni verkligen måste ladda med 11 kW, dvs "tanka så snabbt". Gjorde ni verkligen det tidigare? Med 11 kW kan man tanka 5-6 mil per timme, dvs en timmes laddning ger 5-6 mil. Behöver ni verkligen det?
Om ni endast har enfas 230 V till garaget idag så är det i vilket fall för klent, så ni behöver ringa en elfirma om ni ha elbil.
Kan man dra nya ledningar i befintliga rör eller måste man gräva ner nya?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag skulle vilja påstå att det är ett för luddigt uttalande för att veta säkert.NBlomqvist skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Fanns det en elcentral i garaget? Det går inte att säga något säkert utifrån din information. Om elen kommer till garaget via en kabel med fem ledare så är det enkelt att ordna trefas om det inte redan finns. Om det inte finns behövs en ny kabel. Om befintlig kabel ligger i ett markrör är det möjligt att man kan dra ur den gamla och dra i en ny kabel. Om den å andra sidan ligger direkt i jorden eller om den sitter fast i röret måste du gräva ner en ny.
