Hej!

Vi har tittat på ett hus med ett garage som har indragen el på 220v.
Då vi har elbil behöver vi installera en elbilsladdare i anslutning till garaget.
I den BRF vi bor i idag har vi 11kW i laddaren.
Vad krävs för att vi ska få minst samma hastighet i garaget vi tittat på?
Måste vi dra in 380v eller skulle det funka med 220v?

Ja, ni måste dra in 400 V (man höjde spänningen från 380 till 400 V för ca 40 år sedan).

Detta under förutsättning att ni verkligen måste ladda med 11 kW, dvs "tanka så snabbt". Gjorde ni verkligen det tidigare? Med 11 kW kan man tanka 5-6 mil per timme, dvs en timmes laddning ger 5-6 mil. Behöver ni verkligen det?

Om ni endast har enfas 230 V till garaget idag så är det i vilket fall för klent, så ni behöver ringa en elfirma om ni ha elbil.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Även om ni nöjer er med 4kW så behövs trefas (3*6A). Det räcker oftast då man får 48kWh på 12 timmar vilket räcker till 20-30mil beroende på elbil.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
NBlomqvist NBlomqvist skrev:
Hej!

Vi har tittat på ett hus med ett garage som har indragen el på 220v.
Då vi har elbil behöver vi installera en elbilsladdare i anslutning till garaget.
I den BRF vi bor i idag har vi 11kW i laddaren.
Vad krävs för att vi ska få minst samma hastighet i garaget vi tittat på?
Måste vi dra in 380v eller skulle det funka med 220v?
Har ni trefas eller enfas till garaget?

Skall du ha 11 kW måste det finnas en trefasmatning till garaget. Det går att ladda bilen med enfas också om det är allt som finns i garaget. Men då blir det inga 11 kW. Normalt blir det max 3,7 kW om det är enfas. Och det är lite opraktiskt att ladda med eftersom det nära maxar en fas under många timmar. Det finns en risk att lösa huvudsäkringar om man använder andra laster samtidigt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har ni trefas eller enfas till garaget?
Det är som sagt ett hus vi är spekulanter på.
Huset byggdes 1984, och garaget är ett ganska simpelt enbilsgarage som ligger en bit från huset.
Jag vet faktiskt inte mer än att mäklaren sa att det finns 220v i garaget.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, ni måste dra in 400 V (man höjde spänningen från 380 till 400 V för ca 40 år sedan).

Detta under förutsättning att ni verkligen måste ladda med 11 kW, dvs "tanka så snabbt". Gjorde ni verkligen det tidigare? Med 11 kW kan man tanka 5-6 mil per timme, dvs en timmes laddning ger 5-6 mil. Behöver ni verkligen det?

Om ni endast har enfas 230 V till garaget idag så är det i vilket fall för klent, så ni behöver ringa en elfirma om ni ha elbil.
Hur svårt brukar det vara att dra in flera faser?
Kan man dra nya ledningar i befintliga rör eller måste man gräva ner nya?

Det är som sagt ett hus vi är spekulanter på.
Huset byggdes 1984, och garaget är ett ganska simpelt enbilsgarage som ligger en bit från huset.
Jag vet faktiskt inte mer än att mäklaren sa att det finns 220v i garaget.
Jag skulle vilja påstå att det är ett för luddigt uttalande för att veta säkert.

• Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att det är ett för luddigt uttalande för att veta säkert.
Men kan 220v, (eller 240v), var fler än en fas?
Är det inte bara fas, nolla och ev. jord i 240v?

Men kan 220v, (eller 240v), var fler än en fas?
Är det inte bara fas, nolla och ev. jord i 240v?
Mäklare behöver inte ha speciellt bra koll på det tekniska.
Jag tror svaret i princip ska tolkas som "ja det finns el i garaget".

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Mäklare behöver inte ha speciellt bra koll på det tekniska.
Jag tror svaret i princip ska tolkas som "ja det finns el i garaget".
Ja, lite så jag tolkar det också.
Tyvärr tänkte jag inte på att kolla upp det när vi var på visningen.

men det borde inte vara nån större operation för elektrikern att dra fram ny trefas (3 * 230V) till garaget om det inte finns. Begär en offert.

Fanns det en elcentral i garaget? Det går inte att säga något säkert utifrån din information. Om elen kommer till garaget via en kabel med fem ledare så är det enkelt att ordna trefas om det inte redan finns. Om det inte finns behövs en ny kabel. Om befintlig kabel ligger i ett markrör är det möjligt att man kan dra ur den gamla och dra i en ny kabel. Om den å andra sidan ligger direkt i jorden eller om den sitter fast i röret måste du gräva ner en ny.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ofta ingår viss dragning av kabel när du beställer laddbox inkl installation, då blir det grön el-avdrag dessutom.

• Gilla
Dunshult Storegård
  • Laddar…
Titta en gång till.
Det förvånar mej om man INTE drog ut 3 fas till garaget. Det är bara kabeln som kostar lite mer. Men man tänkte proaktivt för framtida behov.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.