Var köpte du regulatorn? Får man fråga vad den kostade? Jag har funderat på att bygga något i den stilen för att använda en gång om året när jag pastöriserar äppelmust.

tommib
klaskarlsson skrev:
Svårt att säga rakt ut, och egentligen måste man ju vara behörig för att pilla med el över 50 V :)

Några pekare kanske:
- Om lådan är av metall - Jorda den.
- JFB (det nämnde du)
- Säkra av inuti lådan med egen säkring

Samt förstås själva hantverket, att kopplingar är ordentligt gjorda, inte för nära jord/andra ledare (risk för gnistbildning) osv...

/K
Nja.... så länge man bygger en apparat och inte en fast installation får man lustigt nog göra vad fasen man vill. Man får dock inte sälja resultatet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Beakta risken att få ut 230V på givaren.

Bygget på bilderna har ett antal skruvar, en del spetsiga, som sticker in bland tåtarna i lådan och som är berörbara på utsidan, dessa är pga plastlåda inte jordade! Kravet på dubbla skyddsbarriärer uppfylls inte.

Beakta risken för brand pga varmgång, korrekta pressningar är högst väsentligt.

Använd komponenter som har egna godkännanden.

Sätt dubbla nätsäkringar, det handlar inte om att skydda gruppsäkringen utan brandskydd.

Se till att nätströmbrytaren verkligen är avsedd att vara just detta.

Finns mer att tänka på men detta var vad jag kom på för stunden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Var köpte du regulatorn? Får man fråga vad den kostade? Jag har funderat på att bygga något i den stilen för att använda en gång om året när jag pastöriserar äppelmust.
Köpte en sestos (finns en uppsjö olika modeller, denna är D1S-VR-220 dvs för att styra ett halvledarrelä och 220v. Det sägs i olika ölbryggforum vara en kopia av auber instruments som annars ska vara marknadsledande för pid. Funkar kanon, håller rätt temp i mitt 30l kärl

Avemo skrev:
Som sagt, finns mycket att välja bland. Jag köper Delta när jag behöver PLC, VFD etc.
http://automizer.mamutweb.com/Shop/List/TEMPERATUR-REGULATOR/18/1
Ingen smygreklam - Det finns andra säkert lika bra märken. Bara att googla.

Avemo skrev:
Är den ansluten med stickpropp? I så fall finns redan en säkring på vägguttaget, och du behöver inte ha en till i lådan.
Säkringen i anläggningen är till för att skydda anläggningen, inte anslutna apparater. Om något i en apparat behöver skyddas mot överström med en säkring så är det upp till konstruktören att sätta dit en säkring lokalt i apparaten, det går inte att förlita sig på anläggningens säkring.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Kylaren till halvledarreläet en borde jordas.

Jag tycker man bör bestämma sig för hur lådan ska skyddas, dubbel isolering eller skyddsjordning.

Med lådan isolerad och sluten är det enbart skruvskallarna som håller intag och uttag som kan vara en utsatt del så det borde ligga närmast till hands att dubbelisolera lådan, och då måste dessa skruvar adresseras, t.ex genom att limma istället för skruva, skruvar i plast etc. Då ska kylare och andra ledande delar internt i lådan inte heller skyddsjordas. Att lådan förmedlar skyddsjord vidare till ett apparatuttag spelar ingen roll.

Väljer man skyddsjordning bör en låda i metall användas, det blir annars ganska besvärligt med skruvarna igen.

sajjen skrev:
Säkringen i anläggningen är till för att skydda anläggningen, inte anslutna apparater. Om något i en apparat behöver skyddas mot överström med en säkring så är det upp till konstruktören att sätta dit en säkring lokalt i apparaten, det går inte att förlita sig på anläggningens säkring.
Jag tänker inte avråda från en säkring, men det finns fler sätt att skydda mot överström. Många hushållsapparater har ingen inbyggd säkring.

Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker man bör bestämma sig för hur lådan ska skyddas, dubbel isolering eller skyddsjordning.

Med lådan isolerad och sluten är det enbart skruvskallarna som håller intag och uttag som kan vara en utsatt del så det borde ligga närmast till hands att dubbelisolera lådan, och då måste dessa skruvar adresseras, t.ex genom att limma istället för skruva, skruvar i plast etc. Då ska kylare och andra ledande delar internt i lådan inte heller skyddsjordas. Att lådan förmedlar skyddsjord vidare till ett apparatuttag spelar ingen roll.

Väljer man skyddsjordning bör en låda i metall användas, det blir annars ganska besvärligt med skruvarna igen.
Jag valde en låda av plast just för att metall kändes riskfyllt. Men inser logiken i att det faller om man har genomgående metallskruvar. Val av metallåda hade också gett ett större utbud. Hur funkar skyddsjord?

tommib
Skyddsjord fungerar så att det alltid finns en väg för strömmen att ta om någonting råkar bli strömförande, t.ex. genom att en ledare skavs av eller det blir ett överslag i ditt halvledarrelä. Detta gör att du får en kortslutning och säkringen går. Utan skyddsjord kan du hamna i en situation där din kapsling eller någon metalldel plötsligt har en potential på 230V mot jord. Om du då tar i den med ena handen och något jordat med andra händer tråkiga saker. Det trista med el är att du kan inte se det, så ett fel kan vara tyst, dvs apparaten fungerar precis som vanligt men är livsfarlig att beröra.

Skyddsjord är en relativt vanlig skyddsmetod som andra barriär. Första barriären är ledarisoleringen.
Den andra varianten är att man har två av varandra oberoende barriärer, sk förstärkt isolering eller dubbelisolering. Dessa apparater behöver inte skyddsjord och känns igen på den platta "europluggen" (eller för apparater som drar mycket ström, en CEE 7/17).

Detta är kanske saker som hade varit bra att kolla upp innan man börjar bygga saker som ansluts till elnätet :rolleyes:

tommib skrev:
Skyddsjord fungerar så att det alltid finns en väg för strömmen att ta om någonting råkar bli strömförande, t.ex. genom att en ledare skavs av eller det blir ett överslag i ditt halvledarrelä. Detta gör att du får en kortslutning och säkringen går. Utan skyddsjord kan du hamna i en situation där din kapsling eller någon metalldel plötsligt har en potential på 230V mot jord. Om du då tar i den med ena handen och något jordat med andra händer tråkiga saker. Det trista med el är att du kan inte se det, så ett fel kan vara tyst, dvs apparaten fungerar precis som vanligt men är livsfarlig att beröra.

Skyddsjord är en relativt vanlig skyddsmetod som andra barriär. Första barriären är ledarisoleringen.
Den andra varianten är att man har två av varandra oberoende barriärer, sk förstärkt isolering eller dubbelisolering. Dessa apparater behöver inte skyddsjord och känns igen på den platta "europluggen" (eller för apparater som drar mycket ström, en CEE 7/17).

Detta är kanske saker som hade varit bra att kolla upp innan man börjar bygga saker som ansluts till elnätet :rolleyes:
Tackar för infon. Finns ju en anledning att jag ställde första frågan här...Nu byggde jag ju lådan i plast och har (nu) bytt till limmat på de fastsatta delarna. Och jag tror jag kör på detta.

Men om skyddsjord och metallåda används, Delar man alltså jorden på elkontakten så att den även ansluts till lådan?

Följdfråga. Denna styrbox/pid reglerar alltså ett värmeelement i en kastrull som matas genom styrboxen i en cee kabel. Kastrullen är ju av metall. Ska då anslutningen skyddsjordas även på denna sida mot kastrullen?

tommib
Hur menar du delar?
Skyddsjorden ska anslutas till alla åtkomliga metalldelar. Om din låda sen har någon form av jordad utgång ska den naturligtvis också anslutas.

Det går inte att uttala sig om värmeelementet mer än att om den har en jordkabel ska denna vara ansluten och om den inte har det är den (förhoppningsvis) dubbelisolerad. Men det är osannolikt med dubbelisolerade värmeelement....
Kastrullen har inget med saken att göra om inte värmeelementet är integrerat i den (tänk vattenkokare eller crock-pot).

• Gilla
olofh
  • Laddar…
olofh skrev:
Tackar för infon. Finns ju en anledning att jag ställde första frågan här...Nu byggde jag ju lådan i plast och har (nu) bytt till limmat på de fastsatta delarna. Och jag tror jag kör på detta.
Låter bra.

olofh skrev:
Men om skyddsjord och metallåda används, Delar man alltså jorden på elkontakten så att den även ansluts till lådan?
Ja

olofh skrev:
Följdfråga. Denna styrbox/pid reglerar alltså ett värmeelement i en kastrull som matas genom styrboxen i en cee kabel. Kastrullen är ju av metall. Ska då anslutningen skyddsjordas även på denna sida mot kastrullen?
Om kastrullen kräver skyddsjord så måste du förmedla skyddsjord via styrboxen, då måste du använda en jordad stickpropp och jordat uttag. Det har ingenting att göra med ifall styrboxen i sig är skyddsjordad eller dubbelisolerad.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Värmeelementet är av samma typ som satt i äldre vattenkokare. Att man ser det. Som på denna bild
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaja. Är väl bra att man har jfb. Uppsättning tycks vara beprövad på olika bryggforum så "nöjer" mig nog med det. Uppskattar alla svar som kommit här i tråden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.