Skickar du ut 60 grader och får tillbaka 58 så har du endera bra drag i cirkulationspumpen eller små radiatorer.

EGENTLIGEN så har din frågeställning ingen betydelse, stoppar du in 2000W låt det cirkulera så fort det går så att slutet på slingan också är varm så får du jämn värme och radiatorn i början blir inte brännhet.

När innetemperaturen uppnår det du ställt termostaten på så ska patronen slå ifrån och till när temperaturen sjunkit lite.

Med det slutna systemet du har med hela systemet innanför busskalet så har du oavsett allt 100 % verkningsgrad.
Får du inte varmt så är det mera att det saknas isolering i väggen eller att 2000W är för lite.

Blir det kallare ute så kommer radiatorerna att bli varmare för att till sommarens värmebölja kallna ner mot omgivningstemperaturen.

Elementens effektavgivning beror på temperaturdifferensen mellan radiatorns medeltemperatur och omgivningen.
Och all effekt som patronen avger distribuerar elementen till luften.

Protte

Ok, så 2000w tillför till slut luften med 2000w, det köper jag.

Men om vi skulle vara drastiska och säga att jag bara har ett kopparrör i en slinga runt i bussen, då skulle inte mina 2000w räcka långt, trots att värmen kommer luften tillgodo nångång.

Så, för att kunna värma upp utrymmet krävs det ju att elementen avger denna effekt relativt snabbt, annars så känns det som att det aldrig orkar upp i temp i rummet. Men nu kanske vi pratar om nått annat? Volym på systemet och storlek på elementen mm?

Det är kanske där fläktkonvektorn kommer in i bilden... men dom kostade ju en slant :(

Jag börjar ångra att jag drog igång detta med elpatronen faktiskt, hade varit smidigare att ha el-element utplacerade när man står still med 230v tillgängligt och sedan köra diesel-doris när det blir kallare eller när man står utan 230v.... för hon är ju på 12000w.

Redigerat:
Med bara ett kopparrör runt kommer vattnet att bli mycket varmt, med tryck i systemet så kan man komma långt över 100 grader.

Endera spricker systemet eller så löser patrons övertemperaturskydd eller så har man så pass långt rör att det faktiskt kan överföra värmen till luften.

Varför skulle ett direktverkande elelement vara bättre? Till ett vattenburet så kan du ansluta valfri värmekälla.

Protte

Jag har redan ett vattensystem med två källor, tänkte att jag slänger in en elpatron som får tjänstgöra som värme när jag har 230v, men 2000w på bussens befintliga element funkar inte, det blir inte varmt nog. Vilket har med radiatorerna att göra till största delen, även att det inte räcker till mängden radiatorer.

Mer än 2000w går inte att ha då resten tar en del och mer watt finns inte att tillgå.

Då är det ju enklare att ha elemente i dom utrymmen jag vill ha varma som sovrum och toa.
Resten vid behov.

Hur står volym är det du värmer? Om inte 2kW räcker så måste det ju vara en ganska stor buss?

Det är en Scania på 12 meter :)
Dock var min test bara i halva bussen.

Jag har sett fler husbilsägare som klarat sig på 2kw ner till 10 minus, visserligen mindre modeller som en större husvagn kanske.

Jag kan tillägga att jag nu kör ett el-element på lägsta effekten av 3, (där 3 är 2kw så nu bör det vara ca 700w)
Plus en byggfläkt på 700w.

Detta värmer upp samma utrymme till 22grader och då går byggfläkten bara då och då.
Säg att jag använder ca 1000w.

Varför fick jag inte till detta med vattenburet och 2kw?

Det är inte så att du värmer motorblocket också?

Protte

Nä det är helt urkopplat för tillfället :)

Jag lägger mina slantar på att det behövs fläktkonvektorer för att verkligen få ut, få runt effekten/värmen så snabbt som möjligt.

Inte så att chassit tar värmen från vattensystemet och sprider ut värmen i kylan direkt istället för luften inne i busen?

Nu vet jag inte hur du menar, men jag lägger till att allt är hyfsat isolerat... Men nu när du säger sådär, både gasol och dieselvärmaren verkar sitta under bussen, i det fria, däri ligger det över 5 Lvatten i det systemet!!

Fasen, tror jag måste kolla upp det i morgon!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.