Hej på er!

Jag har läst mycket om vattenburen värme senaste dagarna på grund av ett husbussköp, där det finns vattenradiatorer och en dieselbrännare + gasolbrännare, allt kopplat till samma system.

Jag har insett att dessa gamla bussraddar är värdelösa i detta sammanhang så jag ska installera vanliga hemmaraddar.

Jag har idag en st dubbelradig (?) konvektor, kopplat i en slinga med två befintliga bussraddar (men dom kan vi bortse från i teorisnacket, dom sitter efter den riktiga radiatorn).

Detta drivs just nu på en elpatron (som jag monterat i serie med övriga värmekällor som "landvärme"/Grundvärme) på antingen 1000w eller 2000w som har inbyggd cirkpump, det finns ingen tank att prata om, systemet rymmer ca 12L just nu.

Kör jag den på 1000w så får jag upp tempen på elementet till 33 grader (mätt med IR).
Kör jag den på 2000w får jag upp elementet i över 60 grader (har inte kunnat mäta exakt, men det går inte att hålla i det).

Jag testade att köra den på 2000w och sedan ströp jag elementet till hälften, för att se vad som händer, trodde det skulle svalna men det blev tokvarmt, troligen för att jag ströp flödet från pumpen så den kunde värma vattnet mer innan det åkte ut så att säga.
Allt går ju bara i en slinga.

Då tänkte jag att om jag kör den på 1000w och gör samma så borde jag ju få ut mer ur 1000w och driva det billigare men så blev det förstås inte... undrar varför.

Just nu är detta en test och lite labbande, för lite intressant är det ju :)

Det jag undrar mest över är:

Dessa beräkningar på elementstorleken och temperatur på in/utvatten resp önskad temp i rummet.

Invatten och retur står där, vid ex 20 grader rum-temp och då visas en effekt på ett givet element. Men HUR VARMT BLIR ELEMENTET?!

Eller är det jag som tänker fel? Är det inte relevant? Vad är max temp på ett element?
För vet jag inte det vet jag inte hur många jag behöver dela upp effekten på.

Eller?

När jag byggt klart detta är planen att jag har en slinga som cirkulerar vattnet och raddar som är kopplat på detta där jag kan styra varje radd med egen termostat. Kommer aldrig ihåg om det blir ett eller två-rörssystem...

/Benny

Nu har jag testat 2000w och fullt öppen termostat (alltså fullt pumpflöde) och det ger ca 45-48 grader på elementet, stryper jag flödet så går den upp till 64 grader, troligen högre om jag väntar.

Så, hur varmt bör jag gå på elementet?

Jag har ökat från rumstemp 14 till 18 just nu. Utan extra tillförd energi.

Ur en 2000w värmekälla kan du aldrig få ut mer eller mindre än just 2000w.
Ju svalare vattnet är i systemet ju mer värme har överförts till luften.

Om du stryper flödet så blir första elementet varmare och sista kallare, dvs stryp inte.
stryper du så "hinner" elpatron att värma vattnet till en högre temperatur.

Men som skrivet 2000 Watt är alltid 2000 Watt oavsett flöde.

Sedan vad är det med "bussradiatorer" som är så kasst? är ju typ kamflänselement som får väldigt stor ytan mot luften.

Protte

Nej det förstår jag, det blir givetvis inte mer än 2000w.

Men hur varmt ska ett element vara?

Om jag tillför 2000w och har ett pumptryck på 100% så blir elementet ca 40 grader och rummet blir typ 15 grader, om jag stryper ner pumptrycket till 50% så blir elementet ca 60 grader och rummet blir 18 grader. Detta kan jag förstå då patronen hinner värma mer än vad som går åt.

Om jag gör samma på 1000w så blir elementet kallare på 50% pumptryck. Inte varmare.

Kan någon med elpanna mäta tempen på sitt element och tala om hur varmt det är?
Mät även framledningstempen.

Jag känner att jag saknar nått i min tankeverksamhet när det gäller detta så upplys mig gärna :)

prototypen skrev:
Om du stryper flödet så blir första elementet varmare och sista kallare, dvs stryp inte.
stryper du så "hinner" elpatron att värma vattnet till en högre temperatur.

Men som skrivet 2000 Watt är alltid 2000 Watt oavsett flöde.

Sedan vad är det med "bussradiatorer" som är så kasst? är ju typ kamflänselement som får väldigt stor ytan mot luften.

Protte
Nu hann du svara före mig där :)

Men 2000w är alltid 2000w, ja men med högt flöde så verkar inte elementen hinna avge värmen, eller?

Bussradiatorer från '69 har ett 22mm rör uppe och ett nere, och sitter mer eller mindre inklämda i en veckad plåt. Plåten har visserligen area men den ligger ju mot röret med endast sin tjocklek på nån millimeter vilket inte avger värmen speciellt bra. Dom är väl gjorda efter motorn i första hand vilken ger bra effekt.

Om jag vill ha varmare i rummet med första elementet i då?
Element 2 sitter i anslutning och element 3 i ett litet utrymme, så för den sakens skull är det ok med ett varmare första element.

Men, spelar detta annars nån roll eller är det så att den effekten 2000w kommer ut i alla element oavsett? Om jag sen stryper ner som jag gjort så flyttar jag bara på vart det blir varmt? Dvs att returen är samma temp oavsett?

Förtydligande ang bussraddarna så är det inte som husvagnarnas och husbilarnas radiatorer, detta är en gammal linjebuss med plåtelement, avger inte bra enligt mig.

Bussradiatorerna är väl av koppar och den lilla anliggningen leder värme väldigt bra.

För att mäta effektiviteten är det bara att mäta skillnaden mellan in och uttemperatur på radiatorn.
Ett "normalt" huselement är gjort i tjock järnplåt och vikten blir därefter vilket kostar bränsle när man flyttar ekipaget.

Protte

Kanske när dom va nya i så fall... :)

Är effektiviteten bäst vid störst diff på tillopp och retur?
Borde va så enligt mitt tänkande.

Nu har jag googlat runt lite till i jakten på att förstå det jag tycker mig inte förstå :)

Lågtempssystem ger ut ca 55-60 grader framledning, och räknar jag ut hur många watt jag behöver i rummet får jag fram en storlek på elementet, olika storlek beroende på val av element.

Jag trodde lågtemp var lägre än så.

Jag tror jag fått svar på min fråga i och med detta: Värmen på elementet är inte relevant, endast framledning och retur, sen ger sig resten av sig själv.

/B

Om du inte får upp värmen i bussen hjälper den inte att sätta dit fler eller större element.
Du måste tillföra mer energi än 2000w.
Sen om du tex skulle tillföra 6000w och vattnet blir för varmt så termotaten slår ifrån energikällan, då har du för lite radiatorer som skall överföra värmen till luften, tror du borde satsa på någon typ av fläktkonvektor, den överför mycket energi från vattnet till luften i förhållande till storlek.

Men det är just detta jag inte får grepp om, för jag har 2000w att tillgå just nu, och då måste jag väl kolla av framledning och retur för att veta hur effektivt systemet jobbar?

För det kan väl bli så att om man kör med för dåliga element så snurrar mina 2000w runt i rören utan att komma ut? Det är det jag vill åt, att veta när framledningstemp och retur ger angiven effekt på elementen...

Hur stor skillnad ska det vara mellan fram och retur temp? (På detta system utan acctank)

Jag vet vad jag vill uppnå med min fråga men kan inte formulera mig...det handlar om att veta att jag verkligen ANVÄNDER mina 2000w. Ingen ide att öka på mängden watt om resten av systemet inte får ut det som ska ut.

Ähh jag vet inte... :)

Jag var inne på fläktkonvektor för att få värmen att flåsa runt bättre.

/B

Om du skulle stoppa i 2000W och vattnet åkte runt och släppte ifrån sig 1000W till luften och sedan kom tillbaka för att få 2000W skulle vattnet vara varmare nästa varv tills det når den temperatur att radiatorerna ger ifrån sig 2000W.
Sen vilken temperatour det är beror på radiatorernas storlek, ju mindre radiatorer ju högre temperatur får du på dom. Men direktverkande systemet värmer aldrig mer eller mindre än den energi du tillför.

Edit: Du han posta svar före.

Så ett sådant system skulle till slut avge 2000w oavsett hur pumpen flödar runt det hela?

Ja. Och oavsett hur många radiatorer du installerar.
Vattnet måste få mer energi för att kunna släppa ifrån sig mer energi.
En 2000W värmefläkt skulle värma precis lika mycket men skulle väsnas mer och ge lite ojämnare värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.