Har nu kommit knappt halvvägs i stombygget, och vill passa på att lovprisa de verktyg vi köpt.
Jag kan inte bedöma huruvida de är bättre eller sämre än nåt annat märke. Bara notera följande:

Festo sticksåg
- Den låga tyngpunkten och handens läge rakt ovan bladet fungerar mkt bra.
- Snabbfästet är grymt smidigt.
Sladden är följsam och jag sympatiserar med möjligheten att byta sladd smidigt tack vare snabbkontakt i maskinen.

Festool TDK 12 Skruvdragare
- Jag är såld på möjligheterna att snabbt skifta mellan schuck och bitshållare tack vare "Centrotec".
- Maskinen är attans så smidig att handha såväl till gipsskruv och lååånga träskruv. som till att borra 16mm hål med. Det sista bör man kanske undvika, men det går finfint.
-Det står alltid ett 3Ah batteri fulladdat när byte behövs.

Båda ovanstående levereras i Festools smidiga verktygsboxar som knäpps ihop till en enhet.
Kika gärna på http://www.festool.se

Makita Cirkelsåg
Tja, den har inga finesser, men jag upplever den som relativt tyst, tokstark och lätthanterlig trots storleken.
Möjligen verkar Hitachis nivåregleringsratt något mer lätthanterlig än "spännflärpen" på denna, men jag har å andra sidan inte arbetat med Hitachin.

Utöver ovan nämnda verktyg har vi turen att bygga i en särdeles välutrustad lokal.
Vi har en byggbordssåg alldeles vid vårt byggbord då en byggentreprenör tillfälligt tillverkar väggelement där lixom vi.
I angränsande rum finns en snickeriverkstad, med väldimensionerade hjälpmedel såsom Klyvsåg, Kapsåg, Profilfräs, Planhyvel, en otrolig bandsåg samt en mer trolig...
Den bordskapsåg vi tagit med har inte kommit till användning :P

/Dadid

 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.