Skall påbörja vårens bygge till helgen och behöver verktyg. Vad skall vi köpa som är prisvärt?

Sticksåg - 1500:-
Cirkelsåg - 1800:-
Skruvdragare -1500:-

Vet ni nåt bra aktuellt erbjudande?
Är kvalitetsverktyg billigt i Polen?

Tack på förhand!

David

Cirkelsåg - DeWalt:n från Jula 1995kr
Skruvdragare - Grön bosch från Jula 1389kr
Sticksåg - Bosch GST 85 PE, har hört att den finns för ungefär 1600kr på nått ställe, typ Woody eller liknande.

M
Sticksåg - 1500:-
En GST 85PE är defenitivt att rekommendera vid större byggen, förmodligen den säkraste sticksågen som finns till rätt pris. Priset brukar dock ligga runt 1400-1500:- + moms på denna. Kan finnas billigare utan låda eller utan elektronik men det rekommenderar jag dig inte att köpa.

Såg att det var rekommenderat att köpa en DW62 och det håller jag inte med om. Skall vara en DW151, visserligen mindre men bättre kvalité. Annars är top of the line förmodligen Hitachis C6BU som går att få för runt 1600-1700:- + moms.

Skruvdragare -1500:-
En bra skruvdragare som skall hålla bör förmodligen vara en minst 2Ah 12voltare med 2 batterier och 1timmes laddare. Dessa går att få till en peng på runt 1600-1700 + moms. Då menar jag främst en Bosch GSR12V som går att få med 2 batt och 1timmesladdare.

När du köper en grön bosch får du bara ett batteri med, skall du sedan köpa ett till så kommer du upp på samma summa som en BLÅ bosch som är proffsmaskinen. Samma sak gäller många andra Jula maskiner å dylikt. Ofta låg ampere som sänker kapaciteten AVSEVÄRT + att laddaren laddar på 3-5 timmar vilket inte går om man tänkt bygga en stund.

Allt för mig.. fler frågor så fråga på.

Skruvdragare:
Tycker du borde satsa lite mer på skruvdragaren!! Köp en DeWalt DC756. Kostar ca 2400 kr ink moms!!

maskinspec skrev:
Såg att det var rekommenderat att köpa en DW62 och det håller jag inte med om. Skall vara en DW151, visserligen mindre men bättre kvalité. Annars är top of the line förmodligen Hitachis C6BU som går att få för runt 1600-1700:- + moms.

Jag antar att du menar DW351
(http://62.146.25.231/products.asp?l...&hierarchyID3=45&bucketid=8&sid=1)
- inte DW151... eller?

DW351 har jag själv - smidig, liten och stark - men klingskyddet är inte världens bästa. Fjädern som drar igen klingskyddet blir slapp (även Konsumentverkets test pekade på detta) och klingskyddet ligger an klingan efter ett tag. Det är min känsla. Annars är den sjysst för mina ändamål.

vad det gäller cirkeln tycker jag hitachin är outstanding, framförallt för att den är så smidig att jobba med.

Hade jag inte fått ett megabra paketpris på ett lass gula Dewaltmaskiner så hade jag givetvis gjort en mer omfattande undersökning av marknaden  ;).

Nuförtiden är dock en Blå Bosch GST PE 85 inköpt från Blocket för ett kanonpris då resväsk-modellen gav upp. Jag är helnöjd med den!

Den gula maskinen som jag kör på min bild här till vänster är dock en Bosch....trots att den är gul.  ;D

För den som gillar konsumenttester så har råd&rön testat cirkelsågar....
http://www.radron.se/templates/test____3642.asp
Tyvärr får man köpa loss testet - eller åka till Fredells och läsa.

Hehe... det testet var rätt kul 8) 8)

Makitan blev bäst... Kan bara hålla med. Fast jag tror den står sig bättre nu i pris än då testet gjordes.

Det är 5604 som dom testar och det är precis den jag har. Mycket trevlig bekantskap. Fast... jag har ju skygglappar ::)

Efter moget övervägande hamnade följande leksaker i min leksakslåda:

Skruvdragare:
Festool TDK 12, 2st 3Ah batt, 2kg, snabbchuck.

Sticksåg:
Festool PS 300, 720w, snabbfäste etc.

Cirkelsåg:
Makita 5704R 1200w, 66mm, inga finesser.

Får hoppas att verktygen är bra på att bygga.... ;)

/Dadid

Vad betalade du för de olika verktygen? Var köpte du dom?

Dadid skrev:
Efter moget övervägande hamnade följande leksaker i min leksakslåda:

Skruvdragare:
Festool TDK 12, 2st 3Ah batt, 2kg, snabbchuck.

Sticksåg:
Festool PS 300, 720w, snabbfäste etc.

Cirkelsåg:
Makita 5704R 1200w, 66mm, inga finesser.

Får hoppas att verktygen är bra på att bygga.... ;)

/Dadid
Blir nog en trevlig låda ;D

Funderade på en 5704 men jag ville inte ha en sån stor en. 5604 är rätt mycket lättare och mindre.

Ja, 6704 är enorm!
Jag har för avsikt att kompletera med något smidigare vad tiden lider. Denna torde dock fungera hjälpligt under ett sågbord, när jag konstaterat att jag inte orkar lyfta den :P

Dadid

P.S. cy_berg, det var väl inga jättekompispriser Kalaset slutade på 8000. D.S.

hehe, vet att makita har en cirkel som tar 110 mm. den torde synas från månen................

Nja, 100mm tar den (5103R i Sverige), den blir i alla fall nästan halvmetern lång ;D

Det finns en ännu tuffare handjagare från Makita som säkert syns långt bort... 5402NA. Används för timmer!!! Klingan är 405mm. Maskinen är nästan 61cm lång, huuuvaligen :o
www.bsldata.net/dropzone/5402.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.