jag har absolut noll koll på ventilationen i vårat hus fungerar.
1½ plan + källare.
det är självdrag vet jag men riktigt vad menas med det?

vi har en ventil i källaren, en i badrummet och en i toaletten på övervåningen.
samt en ventil på varje plan i murstocken.

hur tar jag reda på hur (om) våran ventilation fungerar?
vi har inte direkt några klimat eller fuktproblem vad jag vet och känner, ingen unken källarlukt heller men känner ändå att jag vill kolla upp detta för att undvika framtida problem.

kan tillägga att jag strypit ventilerna i badrummet och toaletten ganska ordentligt då det blir ett fruktansvärt kallras.

Du kan sätta in don med kallrasskydd. Självdrag innebär att det är termiken som gör jobbet. Varm luft stiger och ny kall luft kommer in som värms upp.

Om du har kallras från ventilaerna funkar det inte som det skall. Luft skall sugas ut från rummet genom själdragsgallren/ventilerna och komma in genom någon slags friskluftsventiler eller bara genom otätheter i huset (där skall det alltså vara kallras).

Problemet brukar vara högst upp i huset där övertrycket inne i huset kan göra att luft tryckts ut genom uteluftsintagen.

Det fanns normer för hur systemen skall dimensioneras map. kanalareor, kanalhöjder och luftflöden. Problem kan ibland uppstå när husen byggs om och kanske tätas till.

Kontrollera med ett papper eller rök en kall dag att luften går åt rätt håll. När det är varmt ute så fungerar självdrag alltid sämre. När det är lika varmt ute som inne så funkar det inte alls.

ja huset är ombyggt, utbyggt, tilläggsisolerat samt bytt till moderna täta dörrar och ungefär hälften av fönstren.
även källaren är numera isolerad och iochmed den nya vedpannan så håller den rökspjället stängt (vilket tidigare alltid varit öppet)

så helt klart tror jag en översyn behövs, och eftersom jag är helt grön på området funderar jag på om man ska ta hit någon proffshjälp men jag har känslan att dom då gärna vill sälja på mig en dyr lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.