Hej! Vi har en vedspis Husqvarna 1926 i källaren i ett hus byggt 1950. Spisen har inte använts på många år tror jag, och vi vill gärna renovera den. Vi har plockat ut de viktigaste delarna men tycker det är svårt att veta i vilket skick de är. Dessutom är det en spricka övers på spisen, är det kosmetiskt eller har det någon betydelse för eldningen? Någon som vet? Brännjärnen är lite böjda men inte trasiga, utom bakre järnet som också har en spricka. Den överdel som sitter mellan själva spisplattorna är ganska rostig, har det någon betydelse tro? Jag har läst på en del men de bilder jag hittat föreställde bara väldigt söndereldade järn. Sotarn som var här för ett par år sedan kastade ett öga på den och sa att leran behövde bytas (förstås), men inget annat. Någon som har input? Bifogar några bilder.

• Närbild av en spricka i en vedspis, med synlig rost och smuts runt sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostig metallbit från en vedspis med en spricka i mitten, placerad på en sliten yta med grön och beige färg.
    Skapa konto
  • Närbild på en rostig del av en vedspis Husqvarna 1926 med synlig spricka vid kanten.
    Skapa konto
  • Rostiga delar från en vedspis Husqvarna 1926 på ett slitet grönt golv, inklusive en sprucken panel och olika spisplattor.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.