694 läst ·
9 svar
694 läst
9 svar
Tätskikt i källartvättstuga från 1947 – ja eller nej?
Hej!
Jag håller på att bygga en ny tvättstuga i källaren i ett hus från 1947. Rummet ligger i ytterhörnet av källaren. Plattan är oisolerad, och rummet har bra ventilation.
Nu funderar jag på hur jag ska göra med tätskikt på golvet (tänker Höganäs system med uppvik). Vissa säger att man alltid ska följa branschregler och köra tätskikt vid golvbrunn, andra varnar för att täta ytor i äldre källare med oisolerad platta kan stänga in markfukt och skapa problem i väggar och golv.
Vad hade ni gjort i mitt läge?
Tätskikt på golv + uppvik (”som vanligt” enligt BBV)?
Eller hellre diffusionsöppet system för att låta plattan andas?
Tar gärna emot era erfarenheter och tips! 🙏
Jag håller på att bygga en ny tvättstuga i källaren i ett hus från 1947. Rummet ligger i ytterhörnet av källaren. Plattan är oisolerad, och rummet har bra ventilation.
Nu funderar jag på hur jag ska göra med tätskikt på golvet (tänker Höganäs system med uppvik). Vissa säger att man alltid ska följa branschregler och köra tätskikt vid golvbrunn, andra varnar för att täta ytor i äldre källare med oisolerad platta kan stänga in markfukt och skapa problem i väggar och golv.
Inge tätskikt alls. Du har inget som kan ta skada neråt och plattan kan torka ut. Hade det varit ett duschutrymme så sätts tätskikt i duschutrymmet endast. alltså bara den kvadraten där duschen är.L Laxar skrev:Hej!
Har ingen betydelse. Du har inge träbjälklag under eller spånskiva. Plattan är nog fuktig konstant. Lägger du tätskikt får du andra problem, lösa klinkerplattor, tätskikt som lossnar osv. Prima golvet och lägg klinkerplattor.L Laxar skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 973 inlägg
Rekommendationen är små plattor med breda fogar för att ytan som fukten kan avdunsta genom blir tillräckligt stor, det är genom fogarna ångan kommer upp. Sen varierar det ju hur mycket fukt som kommer upp genom plattan, där är skillnad på blöt lermark nedanför en sluttning resp. torrt högst uppe på ett berg.
Sant. Vi har landat i att kör på max 30x30 plattor med breda fogar.BirgitS skrev:
Rekommendationen är små plattor med breda fogar för att ytan som fukten kan avdunsta genom blir tillräckligt stor, det är genom fogarna ångan kommer upp. Sen varierar det ju hur mycket fukt som kommer upp genom plattan, där är skillnad på blöt lermark nedanför en sluttning resp. torrt högst uppe på ett berg.
Klicka här för att svara